Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mellanregister/fullrange till peugeon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mellanregister/fullrange till peugeon

    Gör en egen tråd så den andra mellanregistertråden får vara ifred då

    Osäker på hur jag ska göra i min peugeot 406 kombi, dubbla TEC sq6'or åker in i dörrarna, tänker dela systemet aktivt och antingen så kör jag med tec's originaldiskanter i brädan eller i A-stolparna.
    Funderar även på att byta ut eller komplettera diskanterna med någonting som går djupare, vilket känns vettigt..
    Kollat på Amega q-cox 350 och Ground zero plutonium gzpm 80 sq, eller så två billigare alternativ som förhoppningsvis kan fungera utan diskant (on axis) då jag ska köra med tidskomp ! Omnes audio BB 3.01 och Peerless 830986.

    Musik ska spelas med stampa takten känsla, högt och rent ! Några synpunkter ?

    Originally posted by Hanatsu View Post
    Omnes BB 3.01 tillverkas av Tang-Bang och är en modifierad version av W3-871S med bättre frekvenssvar, då Tang-Band versionen peakar 3-4db vid 3-4khz. Denna lät fruktansvärt bra även icke inspelad när jag testa den fullrange med ett simpelt 6db högpass filter vid 120hz. Nästan gratis ju

    Liknar satellithögtalarna på Logitech datorhögtalare... fast svarta.

    Lite miniinfo: http://www.spectrumaudio.de/breit/om...dioBB3.01.html

    Märker dock att de blir känsliga över 12khz, rör man huvudet 2-3dm åt sidorna tappar man ljud högre upp, bör nog kompletteras med diskant om du inte riktar dom helt on-axis
    Jo just priset på den och peerlesen som tillsammans med alla lovord får mig riktigt intresserad, 1/5 av priset på de andra två elementen och ska låta fantastiskt för det !
    Har ju mina diskanter så det är ju ett alternativ

    Originally posted by Robsarve View Post
    Föreslår att du ställer denna fråga i det egen tråd med lite mer info om vilken modell du har och hur resten på din anläggning ser ut.
    Peugeot 406 kombi, 2001
    Huvudenhet: Väntar på min kenwood 6047u
    Slutsteg: Hoppas mitt audison srx4 fungerar än, den som lever får se
    Midbas: 4x Tec SQ6
    Kablar: Något roligt

    Eventuellt stoppar jag in en av DD8orna i skuffen, men det är senare.
    Hade tänkt dela framsystemet aktivt i steget och kunna tidskompa in det
    Last edited by K_arlstrom; February 1, 2011, 15:04.

  • #2
    Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

    Plutonium åker in i min bil i veckan så kan återkomma med min åsikt om den iaf
    Känns välbyggd och smidig att montera iaf
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

      Har ju använt Peerlessen i min limpa och den lirar riktigt bra för pengen. Man måste ha diskant till den eftersom den blir vass uppåt 8k, men SQ25-orna är inte dåliga diskanter.

      Delning på Peerlessen är lägst 220 Hz.

      Använd inte orginal diskantuttag i brädan. De sitter inte så bra till akustiskt.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

        JohanH: ok ja det låter bra !

        Robsarve: du och många andra har använt den och är nöjd. Okej, inget större problem som du säger då jag redan har bra diskanter, men de funkar inte allt för bra med originaldelning långt ifrån mellanregistret.. kanske kan använda tec-filtrena till mellan/diskantdelningen ?
        Blir lite svårare med tidskompen bara, Får montera mellan/diskant på samma avstånd från skallen

        Tar ditt råd och hoppar över originaluttagen, får kontakta skroten om nya stolpar att såga sönder när jag bestämt mig för högtalare !

        Comment


        • #5
          Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

          Jag hade nog inte kört orginal filter utan delat vid ca 7kHz. Ett bra sånt filter är inte dyrt att bygga och då kan du justera nivån i det. Något som faktiskt är viktigare än tidskomp vid så höga frekvenser.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

            Så du menar att det inte är så viktigt om det skiljer 5cm till konen på mellanregistret och diskanten så länge det är bra delat och monterat ?
            1a, 2a, 3e ordningens filter ? Antar att det på t.ex drkrupp.se fortfarande stämmer (första vettiga träffen på google).

            http://www.drkrupp.se/hifi/filter_ko...s_scheman.html
            http://www.drkrupp.se/hifi/filter_dampning.html

            Ifall det blir filterbygge ska jag försöka komma in i el-labbet på skolan, finns mycket kul där
            Last edited by K_arlstrom; February 1, 2011, 22:28.

            Comment


            • #7
              Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

              Jag brukar bygga andra ordningens filter, och simulera fram delningarna baserat på avstånd, kondiameter och frekvenskurva i ett program. Brukar bli hyfsat.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                På lite lägre frekvenser (ca 1500hz och neråt) är tiden avgörande för lokalisering av ljud, högre upp i frekvens tar istället nivån från olika punkter över.

                Gillar Linkwitz-Riley filter annars, jämnare frekvensgång än butterworth t.ex. Gäller att hitta komponenter som passar för ändamålet med, eftersom värden på kondensatorer och spolar ligger på standard storlekar med ganska stort hopp i mellan, går att kompensera med att använda flera komponenter i kedjan med andra värden. Tror det står om de på drkrupp...

                Edit: Om du vill ha bättre ljud finns det speciella kondensatorer och spolar för ljud. Vanliga elektrolytkondensatorer har ganska hög tolerans, den ska ligga så låg som möjligt. Gärna 2-5% iallafall
                Last edited by Hanatsu; February 1, 2011, 23:26.

                Comment


                • #9
                  Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                  Man skall åtminståne använda polypropylenkondingar. L-R-filter är bra nät elementen sitter nära varandra på samma baffel. I bil brukar det vara lite svårt att få till det så, därför datorsimulerar jag du filtret istället.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                    Är det LSPCad du använder? Aldrig fattat hur man simulerar med hjälp av kretsschemat i början. Finns de någon bra guide hur det fungerar?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                      Visst är det lspcad. Prova att maila Ingemar på ljdata, han har ju skrivit det.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Jag brukar bygga andra ordningens filter, och simulera fram delningarna baserat på avstånd, kondiameter och frekvenskurva i ett program. Brukar bli hyfsat.
                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Man skall åtminståne använda polypropylenkondingar. L-R-filter är bra nät elementen sitter nära varandra på samma baffel. I bil brukar det vara lite svårt att få till det så, därför datorsimulerar jag du filtret istället.
                        Ska ta ditt råd och banka huvudet rött och blått mot väggen försökandes simulera det hela, och sen kanske be dig eller nån annan om hjälp :P
                        Ska även läsa på lite mer om olika filertyper..!

                        Originally posted by Hanatsu View Post
                        På lite lägre frekvenser (ca 1500hz och neråt) är tiden avgörande för lokalisering av ljud, högre upp i frekvens tar istället nivån från olika punkter över.....
                        Aha, ja då är det ju inte direkt nått problem

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                          Efter strul med leveransen av BB 3.01'orna så ser det ut som att jag får avbeställa dom efter 3 månaders väntan på "upp till 14 dagars leveranstid" utan att de vet när jag kan få dom..

                          Några lyssningserfarenheter av amega eller gz högtalarna ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                            Om det är Amega Q-Cox350 du menar så kan jag bara säga gott om dom, ifall man nu ser till vad dom kostar. Rejält med drag/stampa takten & trevligt mellanregister, dock inte världens bästa diskant men duger helt klart.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mellanregister/fullrange till peugeon

                              Jo precis dom jag menar, hur bra fungerar dom i lådor mindre än 2 L ? Skulle vara kul att lyssna på dom för att höra vad diskanterna har att erbjuda.. !
                              Någon i norra sverige som har ett par i bilen ?

                              Comment

                              Working...
                              X