Announcement

Collapse
No announcement yet.

Udda problem med ljudbild

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Udda problem med ljudbild

Hej, det här är min första bilstereoinstallation och jag är väl inte världens kunnigaste än.

Har ett väldigt udda och irriterande problem, det är nämligen så att det är någon blind spot precis där jag sitter och lyssnar, finns ingen bas i stort sett. Men lutar jag mig framåt mot ratten blir det helt plötsligt helt bra, basen från både framhögtalarna och baslådan finns där. Skumt... Värt att nämna är att jag har testat med fasvändning och sånt och det gör ingen skillnad i "blind spoten".

Någon som har råkat ut för samma sak och har några tips?

Mvh Micke
    Last edited by M1cke; December 28, 2010, 21:04.

Re: Udda problem med ljudbild

Har du möjlighet till tidskomp? Isåfall så är jag tämligen säker på att du kan "trolla" bort ditt problem.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by M1cke View Post
      Värt att nämna är att jag har testat med fasvändning och sånt och det gör ingen skillnad i "blind spoten".

Mvh Micke
      Man behöver prova fasvändning separat på element, inte hela sidan(diskant+mid)

Pierre
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

ChriZtoffer: Ja jag tror det,

"Våra system har funktionen "Sonic Centre Control" som gör det enkelt att perfekt kalibrera och justera ljudsignalen efter lyssnarens position"

Horsyhorse: Jag tycker det låter skumt, kan en fasvänd diskant störa ut basfrekvenser?

Comment

Inte så att bakhgt och framhgt är olika fasade?
          Låter som det kan vara fallet. Prova att köra fadern fullt fram respektive bak och se om det är ngn skillnad.
          Du kan även prova balans höger/vänster.
          Mest bas bör du få i mitten läget om allt är rätt kopplat.

//
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Kör i stort sett inte på några bakhögtalare, de som sitter där orkar inte med något så flyttat fram fadern. Har nästan ingen bas från framhögtalarna (även när jag bara kör ena och inget mer) så det är skitsamma med balansen.

Men tror jag lyckades få till det rätt bra nyss, har fastvänt båda framhögtalarna. Ena gjorde ingen skillnad, inte andra heller men båda då fixade det till sig.

Fasvända baslådan och låta båda framhögtalarna vara ej fasvända blir inte heller bra, klurigt det där med fasfel. Sen är det inte optimalt med två 15" basar vända uppåt mot bakluckan på en sedan heller...

Och Horsyhorse, ska även testa att köra fyrkanaligt igen och dessutom koppla ur ena basen och testa

Comment

Originally posted by M1cke View Post
              Och Horsyhorse, ska även testa att köra fyrkanaligt igen och dessutom koppla ur ena basen och testa
              Det tar sig!

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
              X