Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förstärka upp dörrpanel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Förstärka upp dörrpanel

Tjenare! Jag har installerat DLS 426 i framdörrarna på min BMW e46. Installationen är tät, men dock allt annat än stum. Plåten bakom är dämpad med ett par lager med silent coat, dock när jag trodde att detta skulle bli ett kanonljud så blev man snabbt besviken när man hörde all vibration från dörrpanelen.
    Dämpmattan tog slut rätt fort när man klätt bagaget och resten av dörrarna så just nu finns inte mer att tillgå.
    Är det någon som kan ge tips hur jag ska förstärka upp panelen?
    Silent coat lockar ju att köpa men denna tunna matta tror inte jag skulle hjälpa mig i mina problem.

Re: Förstärka upp dörrpanel

Plasta dörrsidorna och dämpa sedan med silent coat. Så ska de nog bli stumt...
    MVH F.Trybom

Comment

Du säger plasta dörrsidan, är detta en plastning du menar som kräver fackmannamässigt utförande för att det ska bli bra, eller är det något som inte syns då jag inte vill pilla med att förändra utseendet. Baksidan är ju inte så noga om man säger så..

Comment

Har du skruvat högtalaren i plåten eller i själva dörrsidan?

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Den sitter i dörrsidan.

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
            Den sitter i dörrsidan.

Där har du ditt stora problem.

Både svenska och internationella forum översvämmas av byggtrådar med dörrsidor som fullständigt SUGER!!!

Tyvärr ser många dessa som hjälpmedel till hur man skall bygga.
            Ofta en träbaffel fäst med tre-fyra pinnar och hela skiten smältlimmad.
            Sedan flistyg och plast för att få former, och slutligen monterat i originalklipps.

Mur många av er skulle montera era basar direkt i en papphylla och bara förstärka med några smältlimnade rundstavar ner i golvet???

Att montera dörrhögtalarna direkt i plåten bakom pappen är dessutom betydligt enklare att göra.
            Och vill man ändå ha "snygga" former på sin dörrsida kan man göra det och anpassa det till sitt ordentliga montage.

Jag monterade mina 8" i touranen på 2,5h.

Jag lovar att 80% av alla installationer skulle må bra av en bättre montering av dörrhögtalarna.

Några bilstereokurser skulle nog göra susen i detta avlånga land.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by Huntelaar View Post
              Den sitter i dörrsidan.
              Det kan bli bra med plastad dörrsida(insidan) och när man drar fast elementet så kör man med genomgående skruv genom dörrsidan och ända in(ut) till plåten.
              Görs det rätt blir det mycket bra.

Jag håller med "JALLE" eller vad han hette, det skulle behövas lite trevliga kurser.

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Här har man kämpat med att ens få skiten tätt och inte haft en tanke på att skiten skulle vara stum Tills nu när problemen uppstår. Visst förstår man nu när det låter skit hur viktigt det är..

Men du som har koll på saker och ting, går det plasta direkt på baksidan av panelen för att efter det lägga på några butylmattor?

Edit: Och där kom svar på min fråga...
                Skruvar som är genomgående är väl inte säkert funkar hos mig. Var illa tvungen att kapa bort plåten bakom högtalaren för att den ens skulle gå in. Nu undrar ni säkert varför den inte går in.. Jo jag monterade den där original satt.. Några onödiga timmar man la där känner man nu.
                Last edited by Huntelaar; November 28, 2010, 16:35.

Comment

Såga till en bit mdf som täcker hålet som du kapa bort, dra fast MDF:en i plåten och dämpa. Kanske skulle funka...
                  MVH F.Trybom

Comment

Working...
                  X