Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förbättra ljudet i Volvo V70n-06

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Förbättra ljudet i Volvo V70n-06

Funderar på att förbättra ljudet in min V70, vill nog försöka ha kvar orginalstereon HU-650. Har funderat på en kombination av Amega Q-comp 60+ med ett NXS 900.5 slutsteg, där dom andra 6,5" middarna sätts i bakdörrarna. Den 5e kanalen på steget lämnas för en lämplig sub i reservhjulsbaljan längre fram, kommer även dämpa lite framför allt dörrarna.

Tror ni som kan detta att det finns förutsättningar att det kan bli bra?

Re: Förbättra ljudet i Volvo V70n-06

Vet inte om det är postat i fel forumdel, men hur som helst verkar det som om intresset för lite vägledning är svalt

Comment

Dämpning
      och stabil montering av högtalarna
      vet inte om jag missuppfattat eller ska du montera in ett par amega i bakdörrarna oxå?

Comment

Originally posted by Tv-Johan View Post
        Funderar på att förbättra ljudet in min V70, vill nog försöka ha kvar orginalstereon HU-650. Har funderat på en kombination av Amega Q-comp 60+ med ett NXS 900.5 slutsteg, där dom andra 6,5" middarna sätts i bakdörrarna. Den 5e kanalen på steget lämnas för en lämplig sub i reservhjulsbaljan längre fram, kommer även dämpa lite framför allt dörrarna.

Tror ni som kan detta att det finns förutsättningar att det kan bli bra?
        Med ett par av middarna i bak kommer ljudet att bli lite skumt.
        Och eftersom dom går via passiva filtret kan du heller inte justera dom separat.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tack för svar tänkte sätta den ena midden bak och köra den på kanal 3-4 på steget,men man kanske ska sätta en koaxial 2vägs högtalare där eller ska man skippa högtalarna helt där bak. Är det någon som provat NXS steget? verkar finnas mycket insällningsmöjlighter på det via interface och datorn.

Comment

Skjutsar du folk i baksätet så kör på coaxer drivna av inbyggda effekten från stereon då de sällan betalat för anläggningen.

Har inte testat steget

Comment

Tack för svar tänkte sätta den ena midden bak och köra den på kanal 3-4 på steget,men man kanske ska sätta en koaxial 2vägs högtalare där eller ska man skippa högtalarna helt där bak. Är det någon som provat NXS steget? verkar finnas mycket insällningsmöjlighter på det via interface och datorn.
              Tänkte du köra dom extra middarna i bak på egna kanaler?
              Då får du tänka till eftersom det passiva filtret i 60+ är anpassat för att ha 2st middar på samma utgång.

Kör då hellre ett 60-kit och en Q-cox 60 i bak på egna kanaler(3+4)

Om du skippar högtalare i bak kan di BI-ampa 60-kitet, dvs kanal 1+2 går till diskanterna, 3+4 går till middarna, VIA filtret om jag var otydlig om det.

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

Comment

[QUOTE=Horsyhorse;59573Kör då hellre ett 60-kit och en Q-cox 60 i bak på egna kanaler(3+4)[/QUOTE]

Tack, detta verkar vara bästa lösningen då jag inte visste/tänkte på att filtret var impedansanpassat för två middar. Har förstått att amega kiten spelar riktigt bra, tror ni man behöver komlettera med subbas eller räcker det med basen i kiten? Är 70w/4ohm tillräckligt för att driva dessa högtalare eller ska man tänka om på slutsteget?

Tack för att ni tar er tid att svara.

Comment

70w i ett NXS får ses som en grund till Amegorna och det kommer säkert att spela OK, men dom tar gärna mer den varan(av bra kvalitet)

Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE

Comment

Har dubbla amegor 6.5" per sida och det drivs av ett Rockford fosgate 801 s
                    450 watt/sida så det blir ca 225 watt/amega
                    har bara mellanbasarna utan filter och diskanter

Comment

tror ni man behöver kompettera med subbas eller räcker det med basen i kiten?
                      Visst är det skönt med lite tillskott i djupaste basen.
                      Frågan är lite hur du ska göra.
                      Vill du handla allt på en gång? Eller ska du dela upp köpen?
                      Hur mkt plats får suben ta?
                      Vill du ha fint basljud och/eller vill du "flytta berg" med suben?

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Visst är det skönt med lite tillskott i djupaste basen.
                        Frågan är lite hur du ska göra.
                        Vill du handla allt på en gång? Eller ska du dela upp köpen?
                        Hur mkt plats får suben ta?
                        Vill du ha fint basljud och/eller vill du "flytta berg" med suben?

Pierre
                        Bilen är en "familjebil" och tanken är att få bra ljud, sedan har jag en sjukdom att när jag ska göra någonting brukar det sluta med att jag går "all in"......angående basen vill jag den ska vara bra och inte överdriven. Om jag ska få in en sub kommer jag att ha den i reservhjulsbaljan då det ibland lastas i bilen, kommer som det känns nu börja med dörrarna för att sedan gå vidare om det känns som om det behövs.

Comment

Bilen är en "familjebil"
                          Då rekommenderar jag dig att försöka få dig en lyssning på Amegas nya minisub, QW6 i 5 liters rör som du sätter upp under handskfacket.

Den flyttar inga berg, men det spelar sanslöst trevligt till just ett kit.
                          (ny V70 är precis vad Amegas demobil består i)

Nu är ju jag VÄLDIGT partisk i detta, men smyg iväg ett pm och fråga någon som lyssnat.
                          (du hittar säkert någon i Amega sub demo tråd t.ex)

Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE

Comment

Då rekommenderar jag dig att försöka få dig en lyssning på Amegas nya minisub, QW6 i 5 liters rör som du sätter upp under handskfacket.

Den flyttar inga berg, men det spelar sanslöst trevligt till just ett kit.
                            (ny V70 är precis vad Amegas demobil består i)

Nu är ju jag VÄLDIGT partisk i detta, men smyg iväg ett pm och fråga någon som lyssnat.
                            (du hittar säkert någon i Amega sub demo tråd t.ex)

Pierre
                            Tack för att du säger vad dina erfarenheter är, att du sedan är partisk får man ta med i beräkningarna....Känns i alla fall som jag är ganska rätt ute, ska fundera på hur jag ska gå till väga.

/ Johan

Comment

QW6 i 5 liters rör som du sätter upp under handskfacket.

Pierre
                              En dum fråga kanske men hur skulle det kunna funka att sätta den på centerns plats? (uppfattade jag någon stans att centern ska vara 6,5") är det helt omöjligt? svårt kanske att fixa en sluten låda på 5 liter där uppe

Comment

Working...
                              X