Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vasst mellanregister på 6,5" i låda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vasst mellanregister på 6,5" i låda

Tjena!

Har ett uDimension comp6,5"-kit i ett par ganska små lådor, tror att de ligger runt 5 liter styck. Mellanregistret är väldigt vasst, låter rätt burkigt och lite dåligt just därför. Har rattat ner rätt mycket på EQn men det är fortfarande för vasst. Lite dålig botten med. Kan det vara lådvolymen som ställer till detta? Skall bygga nya lådor där de kommer få bortåt 10 liter styck, tänkte försöka undvika detta fenomen.

Tack på förhand
    Last edited by DiskBengt; August 17, 2010, 21:46.
    // Daniel G

Re: Vasst mellanregister på 6,5" i låda

Testa lägga i dämpull i lådorna då "luras" elementen att tro att den sitter i större låda.
    dock är detta vad jag läst mig till och inget jag testat praktiskt

Comment

Det är en del dämpull i redan, mer skulle vara överkurs.. Kanske kan ha inverkan med?
      // Daniel G

Comment

Tjena! Lådan borde inte ställa till det i mellanregistret. Burkigheten däremot kan mycket väl härröra därifrån om lådan vibrerar och därmed skapar en resonans. Basresponsen blir absolut lidande av så liten låda.
        Hur ser filtret ut? Hur har du monterat bas/diskant?
        Jag tror att enda vinsten du får med en större låda är bättre basåtergivning.
        //Leo

Comment

Där sa du nåt. Tror burkigheten förstärker mellanregistret också.. Tänkte om de går hand i hand? Är dessutom byggd i rätt tunt spån, borde nog satsa på en modell tjockare till nästa låda.. Hur menar du med filtret? De är monterade precis bredvid varandra.
          // Daniel G

Comment

För liten låda kan absolut påverkar mellanregistret! Men när du har dämpull i (enligt vad jag förstod ganska så mycket dessutom) så borde inte mellanregistret påverkar så jättemycket, 5L är ju ingen jätteliten låda ändå. Men är du säker på att det är mellanregistret som låter vasst? Testat att fasvända diskanterna?
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Det är inte supermycket dämpull, inte packat direkt. Nej, inte säker på det, kan ju vara både och också. Har dock provat att täcka för diskanterna med händerna och tyckte det där "jobbiga" ljudet framhävdes ännu mer då..
              // Daniel G

Comment

Jag hade provat att borra stora hål i lådorna med dosborr för att få en mer
                "openair" montering.....

Comment

Inte mina lådor, så det blir inte aktuellt att prova.. Men jag förstår tanken.
                  // Daniel G

Comment

jag har provat dessa kit i instrumentrbrädan på en saab 9000, och dom lät inte burkigt alls! och det fanns ganska fast och go botten i den monteringen

Comment

5L låda för ett element som kanske? är gjort att sitta i en dörr kommer ge precis det resultat du nu upplever.

Om du har en Qts och Fs parameter på elementet kan vi direkt säga huruvida detta element skall sitta öppet i dörr / bräda eller om det passar liten låda.

Min gissning är att det skall funka i en dörr med ett relativt högt Q värde.

mvh Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Har tyvärr inga såna värden, står inte i manualen och hittar inte på internet..

Har kopplat in de till en gammal hederlig Marantz-förstärkare här hemma och inne nu (tänkte spela in det andra paret), och jag tycker det låter skapligt mycket bättre. Nu är det ett tag sen jag lyssnade på de i bilen så svårt att säga exakt, men nog är det både mer botten och inte lika vasst mellanregister.. Antar att mitt rattande på eq och steg i bilen lämnar mer att önska
                        Last edited by DiskBengt; September 5, 2010, 19:01.
                        // Daniel G

Comment

Originally posted by DiskBengt View Post
                          Har tyvärr inga såna värden, står inte i manualen och hittar inte på internet..

Har kopplat in de till en gammal hederlig Marantz-förstärkare här hemma och inne nu (tänkte spela in det andra paret), och jag tycker det låter skapligt mycket bättre. Nu är det ett tag sen jag lyssnade på de i bilen så svårt att säga exakt, men nog är det både mer botten och inte lika vasst mellanregister.. Antar att mitt rattande på eq och steg i bilen lämnar mer att önska
                          Jag tror att du skall skippa lådan, eller göra den 10 liter större per element.

/Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                          X