Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrofonplacering Alpine KTX-H100??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mikrofonplacering Alpine KTX-H100??

Har en Alpine iDA-X305S+PXA-H100+KTX-H100.
    Behöver tips om lämplig mikrofonplacering. I manualen nämns öronhöjd, vilken också låter rimligt. Men under kalibreringen ska micen placeras på 6 olika platser, framtill i framsätet, baktill höger och vänster i framsätet osv.
    Jag tycker instruktionerna är otydliga. Har någon vänlig själ här utfört detta med samtliga 6 mätpunkter??
    Resultat??
    Jag hade tidigare en Pioneer DEH-8600 (till salu!) som med manuell kalibrering gav ett bättre resultat.
    Kan inte heller hitta individuella fasinställningar för varje högtalare i Alpinen.

Re: Mikrofonplacering Alpine KTX-H100??

Har hållit på med samma sak och visar sig att någon på Alpine har tänkt! Har exakt samma saker!

Här ligger tråden om den!
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4901

Som jag har fattat så ska du mäta där du sitter! Och sitter du i höger bak så ska du ha micken där!

Men som sagt tidskompen kopplas ur och samtliga filter när du kör denna mätning och dom kan inte aktiveras igen utan då måste du stänga av imprint inställningen, då fungerar allt igen!

Tycker ljudet blev bra efter man ställt in alla filter i stegen, men ska själv försöka lösa det på annat sätt än att använda detta!

Knapp nere till vänster om det stora ljudet stänger du av imprintinställningarna
    Knapp övre till höger under sound ligger tidskompen och alla filter, men som sagt bara om du inte kör imprint inställningen!
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Hej. Tack för ditt svar!
      Har du testat att köra kalibreringen baserad på 6 mätpositioner? Jag förstår inte rekommenderad mic placering. Jag valde endast förarplatsen. Sen visas det att micen skall placeras vid h+v axel, framtill på sätet, vid instrumentpanelen mm.. Förvirrande..
      Har du hittat inställningar för individuell fas?
      Högt grundbrus var också en av de första aspekter jag märkte av. Fick sänka gainen på slutsteget rejält för att det skulle bli ohörbart.

Audessey systemet justerar automatiskt nivåer, delningsfrekvenser, branthet, eq, tidskomp (fas??). Samma system används i hemmabioreceivers.
      Last edited by SuperLeo; August 11, 2010, 12:56.

Comment

Du kan tidskompa varje kanal för sig själv, ligger under sound! Har du ändrat swithen under stereon till extern Sound Processor?
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Tidskompen e hittad, switchen e omslagen. Saknar dock möjligheten att växla fasen på en kanal när jag labbar med delningsfrekvens och branthet. Ibland spelar mid & diskant bättre ihop om diskanten fasas om tex.. Speciellt när jag delar midbasen -6dB/okt och diskanten -18dB/okt

Comment

Det finns inget sånt i den.

Comment

Working...
            X