Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

    Hej,
    Har gjort en väldigt enkel installation i bruksbilen, en BMW E34 sedan, tog vad som fanns på garagehyllan.
    UR1 uppe på i-panelen,
    Amegas gula 6,5" i kickpanelerna, förstärkta med MDF "Backemodell",


    +ett par MB Quart 2-vägsfilter
    drivs av ett DLS CA20

    Nej, jag är inte förvånad över att Amegorna lirar så dåligt i den begränsade volymen i kickpanelerna, de är inte konstruerade för det, men känner ändå att jag behöver ha något som funkar bättre.

    Har extrem midbaspeak vid 200-400hz, och nästan ingen gensvar under 100hz.
    Låter som en sån där variant av klockradio som kostar 199kr istället för 99kr.
    Använder en väldigt enkel HU utan någon vidare EQ, så jag behöver få det att låta hyffsat bra "the natural way"..

    Svårt att uppskatta volymen i kickarna, men kanske 3-6 liter?


    Är ganska lost när det gäller högtalarparametrar.

    Körde med JL 6W0 + Trius i min förra E34 och det funkade riktigt bra, men det kräver som sagt ett separat mellanregister, något jag gärna vill slippa i detta stadiet, då det innefattar rejäl modifiering av monteringshål och ventilationskanal i instrumentbädan.



    Vill lägga mig på en betydligt enklare nivå denna gång, och slippa såga i bilens interiör.

    Så gärna ett par 6,5" som spelar upp till diskantregistret tar över och inte alltför dyra grejer.

    Har även att tillgå ett par Seas Lotus 6,5", men antar att det är samma visa som Amegorna att de vill ha lite volym för att låta bra?
    http://www.seas.no/index.php?option=...251&Itemid=236
    Last edited by HFR; June 24, 2010, 14:40.

  • #2
    Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

    Kolla på DLS RM6.2 (Mid går köpa separat). Har testat dem i ca 10liter och de låter riktigt bra. Kanske inte jättedetaljerade men ok för prisklassen. Bas och midbas riktigt bra.
    Amega (nya) i samma låda komprimerade mycket tidigare.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

      Jag har också letat efter dylika, inte handlat något dock. DLS MS6A ser rätt okej ut i WinISD, jag skulle nog köra på dem. Men det är väldigt stor skillnad på 3 och 6 liter. Här är en bild på MS6A i 6 till 3 liter (6-blå, 5-grön, 4-gul, 3-orange):

      Som synes flyttas F-3Db-punkten ungefär 12hz och toppen växer markant på dessa tre liter. Har du någon baslåda? Annars är det ingen idé med denna högtalare heller.

      Comment


      • #4
        Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

        Tack för svaren!

        hade varit intressant att se hur en sådan graf hade sett ut för Amega 6,5" (gula korgen) jag använder nu.

        Såg i bruksen att det var rek minst 10 liter för Amegorna. Som sagt, jag "klandrar dem" inte för att det låter dåligt..

        Använder ingen baslåda, tänkte ev ta det först om/när jag är nöjd med framsystemet. Jag är inte nödvändigtvis ute efter någon brådjup bas från framsystemet (även om det är trevligt + ), utan främst rak frekvensåtergivning i midbasen 200-500hz i första hand. Låter för jäkligt som det är nu.
        Last edited by HFR; June 24, 2010, 22:45.

        Comment


        • #5
          Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

          DLS RM 6orna har parametrarna
          Fs 51,8 Hz
          Re 2,7 Ohm
          Qms 3,85
          Vas 12,3 liter
          Vas 0,43 Cuft
          Qes 0,58
          Qts 0,51
          Sd 154 cm²
          BL 6,17

          och DLS MS6A har
          Fs 52,2 Hz
          Re 3 Ohm
          Qms 3,52
          Vas 12,53 liter
          Vas 0,44 Cuft
          Qes 0,56
          Qts 0,49
          Sd 106 cm²
          BL 4,48

          Vilka av dessa parametrar säger något om hur pass små volymer elementet klarar utan att förlora merparten av sina egenskaper, och vilka cirka gränsvärden på dessa parametrar bör man leta efter i mitt fall? (säg 3-6 liter - kickarna på en E34)

          Så man vet vad man ska kika efter..
          Tänkte Hifi-kit kanske hade något prisvärt från Peerless eller liknande man kunde jämföra mot DLSerna.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

            Originally posted by HFR View Post
            Använder ingen baslåda, tänkte ev ta det först om/när jag är nöjd med framsystemet.
            Klokt a dig! En bas stokar latt till det innan man fatt till det viktigaste!

            Kan du ta los en baffel och ta kort pa baksidan och lagga upp har? Spelar det ut i ullen? Jag skulle ta bort den och lagga butylmatta i platladan du finner innanfor.
            Last edited by diq; June 24, 2010, 23:23.
            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

            Comment


            • #7
              Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

              Annars ett par vettiga 5.25or som inte behöver lika stor volym som sexorna. Jag lira med ett par MDS NEO 5.25or i min gamla E36 och fick sen tätt runt om samt körde det på ett steg ihop med diskanter uppe på brädan. Det lira på riktigt bra utan popplåda i skuffen. Men inte att glömma att jag dela allt aktivt och ihop med tidskomp. Men annars kan femmorna vara ett bra alternativ.
              OTURSFÖRFÖLJD!!!
              Bara att bryta ihop och komma igen.

              Comment


              • #8
                Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                Originally posted by HFR View Post
                hade varit intressant att se hur en sådan graf hade sett ut för Amega 6,5" (gula korgen) jag använder nu.

                Såg i bruksen att det var rek minst 10 liter för Amegorna. Som sagt, jag "klandrar dem" inte för att det låter dåligt..
                Jag har inte parametrarna för de gula, men som kuriosa har jag parametrarna för de svarta - och det ser ut sähär


                (6-blå, 5-grön, 4-gul, 3-orange)

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                  Focal FT165KR (Midden i K2 Power 265KR-kittet) skulle trivas bra i 8l sluten låda då jag satt och räknade på´t.

                  Lillebror spelar fint i 5l slutet. Rullar av runt 80Hz och spelar riktigt fin, tight och detaljerat avdelad vid 63Hz.
                  Funkade även ODELAD spelandes fullt neråt och gav tom. lite tryck ifrån sig (körde så då jag lät talspolen på basen besöka polplattan en aning hårt)
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                    Tack för tipset, men är lite skeptisk till Focalerna. Körde ett par K2P 165 (de som numera heter KRX2) i förra E34an och det lät inget vidare utan EQn i P9an. Rejält hissat register i 200-400hz där också, dock något bättre än Amegorna är nu.
                    Måste nästan vara ännu mindre volym än 5 liter i E34ans kickar..
                    Dessutom skulle jag gärna vilja hitta något lite billigare alternativ.
                    Fler tips?

                    Hittade precis ett par gamla 5,25" MDS Audiophile Pro 5CF bland bråten i garaget, kan det vara något att använda tro?
                    Last edited by HFR; June 27, 2010, 16:25.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                      Har även en jäkligt jobbig generatorstörning jag inte blir av med, har provat dra om lågnivåkabeln (Biltema), dra om remote på motsatta sidan bilen, provat jorda HU i samma punkt som slutstegens jord, provat störningsavskiljare från Kjelloco, inget funkar, suck..

                      Det var bättre när man hade digitalprocessorn precis bredvid stegen.. (men dyrare och mer stöldbegärligt i malmö)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                        Om du tar bort ullen och lagger butylmatta sa tror jag att du kommer att inse att du inte behover byta middar Spartips i kristider
                        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                          Tack, ska prova det

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                            Har nu tagit bort ullen o lagt matta, blev tyvärr inge bättre.

                            Prövade ett par 5,25", inge bättre det heller

                            Känns som att man ger upp denna bil och plockar in original-Nokian-skräpet igen..då har man iaf inga krav på att det ska låta något vidare (vilket det ändå inte gör)
                            Last edited by HFR; July 8, 2010, 00:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på 6,5" midbas/mellanreg som låter bra i små volymer

                              Kollade på DLS hemsida nu och hittar inget CA20 Jag började nämligen att läsa från början för att kunna hjälpa dig, det kan ju vara så att det är på slutstegssidan det brister.

                              Är även väldigt nyfiken på hur kickarna ser ut bakifrån, är de fasade? Ingen mid gillar att spela i en tunnel.
                              Last edited by diq; July 8, 2010, 08:09.
                              Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                              Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                              Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                              Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                              Comment

                              Working...
                              X