Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dls 1073 vs Magnat Power Force

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dls 1073 vs Magnat Power Force

Tjena, jag tänkte i sommar ta och uppgradera ljudet i brukisen, en Kia Magentis -05. Framsystemet som ska in är ett dls R6A och jag vill inte bli av med lastutrymme till en baslåda så jag väljer just nu mellan dessa två hatthyllehögtalare. DLS.en är ju lite dyrare, man kan få power forcen för lite drygt 100 euro på amazon.de: http://www.amazon.de/Magnat-Power-4-.../dp/B002LE6XX6

Så, är det någon som har erfarenheter av dessa?

Samt, jag tänkte skaffa ett av dls billigare 4-kanalssteg, ex. ca41. Det borde väl kunna driva dls-högtalarna, men skulle det kunna räcka till magnat-högtalarna? De är specade som 400w rms kan det stämma?

Sen tänkte jag ta och dämpa bilen ordentligt också då det inte bara är bra för ljudet utan jag tycker den är aningens bullrig, såg att blekingebilradio har bra pris på butylmatta, silent coat, en tusing för 4 kvadrat, är det något att ha? (ser att den talas det inte om så mycket här på forumet utan det är andra märken)

Mvh. David

Re: Dls 1073 vs Magnat Power Force

Magnaten vill HELST ha en låda för att basa... vad jag erfarat iaf.. men tror nog du kommer få mer bas av dom hur som helst.... sen går dom o spela RUSKIGT högt utan att låta illa....
    Det lilla steget räcker nog galant, tänk på att magnatarna är 12"x8"
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Comment

Jo det är måtten man vill åt men som också blir ett problem. Det sitter ett par klena 6x9 original bak så att få in 1073 (7x10) krävs nog inte alltför mycket modifikation, de ryms nog också under originalgallren i hyllan då de är väl tilltagna. Jag var ut och mätte igår och det kommer krävas en del kapande för att få dit magnaten det är isofix-fästen och trepunktsbälte på mittplatsen och sådant i vägen (modifierar helst inte hatthyllan) också så det lutar åt dls-högtalarna.

Ett alternativ är iofs att kapa upp så mycket det går och fästa högtalarna underifrån i en mdf-skiva men då kommer de ta rätt mycket plats i bagaget ändå, de är ju inte små som sagt de dära 12x8".

Det lär ju kunna bli en del skrammel i orig-hatthyllan, vad ska man dämpa den med?

Comment

Korgen på DLS 7x10" är anpassade att passa i de flesta 6x9"-hål.
        Just anläggningsytan mot baffeln man monterar i är samma som de flesta andra 6x9"
        Såvida de inte ändrat ngt sedan de kom
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          Korgen på DLS 7x10" är anpassade att passa i de flesta 6x9"-hål.
          Just anläggningsytan mot baffeln man monterar i är samma som de flesta andra 6x9"
          Såvida de inte ändrat ngt sedan de kom
          Visst det skulle vara finfint om det var så att de passar direkt. Dock så tror jag att jag råkar ut för det problemet som andra antagligen också gjort när de inte passar och det är att innanför anläggningsytan på plåten i hatthyllan så finns det en fasning (stadga?) kvar som är anpassad för lutningen på korgen till den klena 6x9 och den måste tas bort för att få dit dls-högtalaren. Men det är ingen större op plus att den ska bort ändå för flödet så det blir nog bra.

Comment

Working...
          X