Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Snart kommer ett Genesis DA110 till testbänken.

    Comment


    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Originally posted by Välljudsfantast View Post
      Snart kommer ett Genesis DA110 till testbänken.
      Weee, denhär jämförelsen är jag mycket nyfiken på : )

      Kör hårt Morgan
      Last edited by Fluff; June 9, 2016, 22:37.
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Nice läsning som f** !!

        DMA/DMX är båda "Gordonifierade"?

        Comment


        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Originally posted by BI(L)LJUD View Post
          Nice läsning som f** !!

          DMA/DMX är båda "Gordonifierade"?
          DMA är helt orginal, inga moddningar, men att det är handbyggt av Gordon från början är väl inte helt oväntat, alla 250 st Orginal DMA limited är ju handbyggda av Gordon.

          Ett DMA byggt på DMX grund låter otroligt bra, men jag tycker att ett orginal DMA är strået vassare

          Men vad jag vet så är alla DMX som Morgan har helt orginal, rätta mig om jag har fel Morgan.

          Mvh

          Fredde
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Alla mina DMX är original.Så dom behöver minst 30-40min innan dom börjar bli varma,och därmed låta bättre.
            Last edited by Välljudsfantast; June 10, 2016, 11:41.

            Comment


            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Det är härlig läsning det ni "nu" gör här, båda två :-)

              Följer detta sedan första tråden.

              Väntar på nästa inslag :-)

              Comment


              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Nu har jag lyssnat/testat genesis DA 110 klass A.

                Detta steg är väldigt likt ljudmässigt stora DMA Limited Edition.Dock så låter faktiskt DMA Limited edition steget bättre.Men DA 110 låter bättre än Genesis DMX.

                Skillnaden är att DA 110 inte lyckas få med bottenregistret tillräckligt.Vilket även gör att 3D ljudet blir lite lite lidande.Det har alltså inte samma djup i ljudbilden som "DMA Limited Edition" Steget låter väldigt bra,med fin upplösning,lugn spelstil och fina detaljer.Men tack vara att steget inte riktigt räcker till kraftmässigt? (kanske beror på för liten nätdel?)Så blir det att steget spelar med lite tunnare spelstil,det saknas lite kött/fyllighet.

                Det gör att man istället hör mer detaljer,men tappar lite av helhetsljudet.Känns lite som att steget är gjort för mellan/diskant.Och detta är trots att mitt "Seas lotus reference" kitt delar av i sina passiva filter redan vid 70hz.

                slutsats:

                Genesis DA110 låter mycket bra!

                Men saknar sista fylligheten i ljudet.Hade steget haft sista botten,så hade det ju i för sig varit lika bra som DMA Limited edition,så det säger ju ändå mycket om kvalièn på lilla DA 110 .

                Ps!
                Måste bara tillägga att alla genesis steg jag har med i testet har en spelstil där ljudet låter tillbakalutat,alltså stegen spelar inte ljudet rakt i ansiktet på dig.
                Last edited by Välljudsfantast; June 10, 2016, 21:09.

                Comment


                • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Originally posted by jensclaudius View Post
                  Morgan, om du vill testa ett celestra va 210 så finns det några här som ingen verkar vilja köpa för småpengar ens.
                  Snart kommer vi att få en recention även på ett celestra VA 210!

                  ska få Hämta/låna ett av Jens.

                  Tackar Jens
                  Last edited by Välljudsfantast; June 10, 2016, 20:06.

                  Comment


                  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Snart kommer vi att få en recention även på ett celestra VA 210!

                    Känner att jag måste KÖPAKÖPAKÖPAKÖPA alla steg av Jens

                    Tackar Jens
                    Låter dyrt att låna ett sånt steg...
                    Så jag hjälpe dig med att uppdatera posten :-)
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Låter dyrt att låna ett sånt steg...
                      Så jag hjälpe dig med att uppdatera posten :-)
                      hehehehe, ja de blir nog svåra för Morgan att slita sig ifrån : )

                      Skulle känna samma sak. tyvärr är ju inte Celestra så välkänt för SQ stegen längre, men mer känt för de Korea Class D steg med kilowatt effekter som bär Celestra loggan, så inte så många som förstår vilka godbitar SQ stegen är !

                      Med vänlig hälsning

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Originally posted by BI(L)LJUD View Post
                        Det är härlig läsning det ni "nu" gör här, båda två :-)

                        Följer detta sedan första tråden.

                        Väntar på nästa inslag :-)
                        Det är Morgan som gör jobbet, jag hejjar mest på : )

                        Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Hämtade Celestra VA 210 steget idag hos jens vid 13:30 tiden.Tror ni jag kunde hålla mig lång stund från att testa det?........Nej!

                          Kopplade upp det direkt,och har lyssnat fram till nu.

                          Lite för info:

                          Började med att dra ner gainen från c:a kl 2 till kl 8.Då mitt Seas kitt inte behöver mer effekt,samt att steget är mycket kraftigt.Märkte även att jag fick ner brusnivån mycket lågt,nästan som genesis stegen.

                          Även en sak som kanske inte alla tänker på,är att många steg har en benägenhet att det blir störningar ut i högtalarna när man ginar steget,när det är på.Så därför vrider jag alltid på gainen när steget är avstängt.tror att det har med att signalen blir störd via jord.

                          Kan säga att efter 4 timmar spelande så är steget knappt kännbart ljummet.

                          Nu till lyssningsintrycket:

                          Nu märks det att man är i den högre skolan av slutsteg!

                          Låter steget stå på 45 minuter innan riktigt kritisk lyssning,då jag tyckte steget började låta riktigt bra vid den tiden.Skulle säkert kunna vara kortare tid om gainen var mer uppskruvad.

                          Kan säga direkt,att detta steg slås om toppplaceringen i testet.

                          Steget låter kraftfullt,med härlig dynamik,där allt kommer med på det som finns på skivan.Ljudet är tillbaka lutat,med mycket bra 3D djup.All rumsinfo finns med i inspelningarna.Man slås av ett helt oberört lugn,hur högt du än spelar (dock spelar jag aldrig för högt,har ett känsligt vänster öra).

                          Basen är tajt och fin,med en kraftfull botten (trots att mitt kitt delas av vid 70hz,så hörs detta tydlig skillnad mellan olika slutsteg.

                          Mellanregistret är både otroligt fint och klart,samtidigt som kraft finns i detta register också.lätt att urskilja instrument i ljudbilden.

                          Diskanten är tydlig och fin,aldrig hård.Och kan även spela med fin klang,när inspelningen kräver det.

                          Slutsats:

                          Ett av dom bästa steg jag provat! (igen).

                          Dock finns här en liten skillnad mellan min favorit (DMA Limited Edition)och detta celestra VA 210.Bara för att förtydliga innan,dessa skillnader är små!

                          Celestra VA 210 spelar med lite mer muskler än Genesis DMA limited Edtion.Vad som är rätt eller fel törs jag faktiskt inte säga.Har vid flera tillfällen,tagit skivan jag spelade på,och spelat upp den i min hemmastereo (som jag anser ytterst välspelande/ofärgad).För att kunna försöka avgöra vad som är rätt ljud eller inte.

                          Det jag kommit fram till är att Genesis DMA Limited Edition låter lite mer öppet.Känns som jag befinner mig verkligen på plats där inspelningen gjordes.Ungefär som man brukar säga (öppet fönster).Dock är denna skillnad liten,men den finns där.Sen som sagt,vad som är rätt eller fel,det törs jag inte säga.Utan det blir helt enkelt min smak som avgjorde.om någon annan lyssnat kanske dom skulle tycka tvärtom.

                          Så jag tycker celestra VA 210 kommer på 2:a plats i detta test!Med mycket nära till 1:a platsen .
                          Last edited by Välljudsfantast; June 11, 2016, 20:32.

                          Comment


                          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Inte helt oväntat, det är ett grymt bra steg, Celestra SQ steg är i inte vackra, men krutet har lagts på att låta grymt bra, undrar hur ett VA skulle låta om man lät G finjustera det : )
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Originally posted by Fluff View Post
                              Inte helt oväntat, det är ett grymt bra steg, Celestra SQ steg är i inte vackra, men krutet har lagts på att låta grymt bra, undrar hur ett VA skulle låta om man lät G finjustera det : )
                              Håller med om att dom inte är så snygga.samt att dom har en hel del att önska när det gäller kvalitèn på +- och remote anslutningarna.

                              Comment


                              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Har tillbringat några timmar till med Celestra VA 210 steget.Och jag måste förtydliga dom fina egenskaperna.

                                Steget har ett otroligt 3D djup i ljudbilden!Varje instrument/röst mejslas ut med en otrolig precision.Skulle man se ljudbilden från ovan,så kan man se alla röster/instrument utplacerade olika lång ifrån varandra!Samt med lätthet peka ut exakt var dom står.Med andra ord!:Steget har en otroligt fin svärta!

                                DMA Limited Edition kan känna sig väldigt hotat angående ljudkvalitè,och sin placering i testet.Som sagt,ytterst bra steg.

                                Jag börjar vackla lite i vilket steg som är bäst.

                                För att försöka göra en snabb beskrivning mellan DMA Limited Edition och Celestra VA 210:

                                DMA Limited Edition:Ett precisions slutsteg för finsmakaren,som njuter av frisk luft och en klar porlande bäck alldeles intill sig.

                                Celestra VA 210:Ett slutsteg för den inbitne rökande bokmalen,sittandes i ett mörkt stort bibliotek,med en lagrad whiskey.

                                Hoppas ni förstår skillnaden .Svår att förklara,men den finns där.Men den är väldigt liten.
                                Last edited by Välljudsfantast; June 12, 2016, 22:29.

                                Comment

                                Working...
                                X