Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Originally posted by Fluff View Post
    Skall du ersätta hela Genesis setupen?

    Fluff
    Nej!Genesis DMX spelar i en egen klass för sig tycker jag.Trots att Dls CC stegen är riktigt bra.Dock så tycker jag att ljudet hos Dls CC stegen inte riktigt släpper från högtalarna (om man är riktigkt petig),annars låter dom nästan helt ofärgade.

    Med Genesis DMX så faller allt på plats man saknar inget.Allt låter precis så där rätt med kraft och dynamik/microdetaljer och tillbakalutat och lugnt.
    Last edited by Välljudsfantast; April 20, 2016, 19:25.

    Comment


    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Originally posted by OliverBjuhr View Post
      Hur går det?
      Om du tänkte på eventuellt test av CC-1000 steget?Så är det på lagning.Var tyvärr ett högfrekvent ljud ur basen hela tiden steget drev den.Så jag har skickat den till Dls,hoppas dom får ordning på det.
      Tydligen har digitala steg en liten tendens att det blir ett "litet" tjut-ljud ur elementen,men det här var alldeles för mycket för att vara ok.

      Dock så vet jag inte om problemet är mindre med passiva filter,då dom ofta fungerar som ett filter.Jag körde basen aktivt delat i Pioneer 99Rs:en.
      Last edited by Välljudsfantast; April 21, 2016, 06:22.

      Comment


      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Originally posted by Välljudsfantast View Post
        Om du tänkte på eventuellt test av CC-1000 steget?Så är det på lagning.Var tyvärr ett högfrekvent ljud ur basen hela tiden steget drev den.Så jag har skickat den till Dls,hoppas dom får ordning på det.
        Åfan tråkigt! hoppas de kommer tillbaka snart
        MVH Oliver

        Både gott ljud i bilen och utanför!
        BMW m5 f10
        https://www.garaget.org/?car=425750

        Comment


        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Har ett nybyggt Genesis DA 110, som Gordon byggt med lite modernare komponenter än på 90 talet. Det har Sanken fets, andra preamp chip, med mera, med mera.

          Ett litet experiment som låter GRYMT i liten förpackning ( relativt liten iallafall)

          Blir fort rejält varmt och mysigt, något kuriosa du vill testa?

          Gav Gordon i uppdrag att bygga det ultimata DA 100/110 steget och det gjorde han med bravur.

          Fluff
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Morgan, om du vill testa ett celestra va 210 så finns det några här som ingen verkar vilja köpa för småpengar ens.
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

            Comment


            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Har även ett trevligt Celestra RA275 som ingen verkar vilja köpa för kaffepengar : (

              Låter trevligt det med, men Jens VA är ju grymma ! Det testet vore mycket intressant.

              Med vänlig hälsning

              Fredde
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Originally posted by jensclaudius View Post
                Morgan, om du vill testa ett celestra va 210 så finns det några här som ingen verkar vilja köpa för småpengar ens.
                Det skulle vara intressant!.

                Med risk.....Att det är "för" intressant.

                Bor du kvar i Bro?

                Comment


                • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Originally posted by Välljudsfantast View Post
                  Det skulle vara intressant!.

                  Med risk.....Att det är "för" intressant.

                  Bor du kvar i Bro?
                  Har flyttat men bara 500m så jag bor kvar i bro.
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Har fått tillbaka Dls cc-1000 steget från service.Inget fel gick att hitta.

                    Har spelat med det nu igen.Vet inte om dom gjort något ändå,för steget har inte lika mycket högfrekvent ljud ur basen nu som förrut.Har provat bägge mina Anthem 10R basar och bägge har ett litet högfrekvent ljud ur sig.Men jag tror att det beror på att anthem basen är enkelspolig på 3ohm,vilket kanske gör att motståndet i steget blir gränsfall till lågt?

                    Vid test av dom andra basarna (8ohm dubbel talspole),så är faktiskt steget nu nästan helt tyst .

                    Så till test av ljudkvalièn på CC-1000 steget.Steget låter riktigt bra,i samma ljudkvalitè som CC-2 stegen.Alltså väldigt lite färgning,det låter utan att lägga till eller dra bort något från in signalen.

                    När jag testade DLS CC-1000 (digitalt)steget mot Genesis Monoblock (klass AB),så är skillnaden näst intill obefintlig mellan stegen (dock är detta på normala lyssnings nivåer).Men när man börjar spela högt (för mig högt).Då börjar DLS CC-1000 steget tappa kontroll samt botten,vilket inte är så konstigt,då Genesis Monoblock är bland det bästa bas steg som finns (nypris 17 995:-) mot DLS CC-1000 som kostar nytt 3195:-.

                    Så slutsats:Ska du inte spela riktigt högt,så är DLS CC-1000 steget ett riktigt bra Digitalt slutsteg.Dock kan du spela högt,men då tappar steget det allra sista i ljudkvalitèn.

                    Ps! Vill bara förtydliga:Att jag är väldigt petig i testet,med riktigt bra kringutrustning,samt cd skivor som är extremt bra inspelade (inte komprimerade).Så skillnaden kanske inte märks lika mycket med annan utrustning,samt framför allt med andra lite sämre (komprimerade) skivor.
                    Last edited by Välljudsfantast; May 21, 2016, 20:51.

                    Comment


                    • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Har fått tillbaka Dls cc-1000 steget från service.Inget fel gick att hitta.

                      Har spelat med det nu igen.Vet inte om dom gjort något ändå,för steget har inte lika mycket högfrekvent ljud ur basen nu som förrut.Har provat bägge mina Anthem 10R basar och bägge har ett litet högfrekvent ljud ur sig.Men jag tror att det beror på att anthem basen är enkelspolig på 3ohm,vilket kanske gör att motståndet i steget blir gränsfall till lågt?

                      Vid test av dom andra basarna (8ohm dubbel talspole),så är faktiskt steget nu nästan helt tyst .

                      Så till test av ljudkvalièn på CC-1000 steget.Steget låter riktigt bra,i samma ljudkvalitè som CC-2 stegen.Alltså väldigt lite färgning,det låter utan att lägga till eller dra bort något från in signalen.

                      När jag testade DLS CC-1000 (digitalt)steget mot Genesis Monoblock (klass AB),så är skillnaden näst intill obefintlig mellan stegen (dock är detta på normala lyssnings nivåer).Men när man börjar spela högt (för mig högt).Då börjar DLS CC-1000 steget tappa kontroll samt botten,vilket inte är så konstigt,då Genesis Monoblock är bland det bästa bas steg som finns (nypris 17 995:-) mot DLS CC-1000 som kostar nytt 3195:-.

                      Så slutsats:Ska du inte spela riktigt högt,så är DLS CC-1000 steget ett riktigt bra Digitalt slutsteg.Dock kan du spela högt,men då tappar steget det allra sista i ljudkvalitèn.

                      Ps! Vill bara förtydliga:Att jag är väldigt petig i testet,med riktigt bra kringutrustning,samt cd skivor som är extremt bra inspelade (inte komprimerade).Så skillnaden kanske inte märks lika mycket med annan utrustning,samt framför allt med andra lite sämre (komprimerade) skivor.
                      Läge att jämföra med M250 eller Miniblock? Kanske Miniblock är en bättre jämförelse än Monoblock?

                      Med vänlig hälsning

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Originally posted by Fluff View Post
                        Läge att jämföra med M250 eller Miniblock? Kanske Miniblock är en bättre jämförelse än Monoblock?

                        Med vänlig hälsning

                        Fluff
                        Ja,det är ju lite orättvist,att jämföra Dls cc-1000 mot Genesis Monoblock.

                        Ja,test skulle vara intressant med M250/Miniblock.

                        Comment


                        • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Originally posted by Välljudsfantast View Post
                          Ja,det är ju lite orättvist,att jämföra Dls cc-1000 mot Genesis Monoblock.

                          Ja,test skulle vara intressant med M250/Miniblock.
                          Bara komma och hämta : )
                          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                          God bless the Amp Doctor !

                          Comment


                          • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Originally posted by Fluff View Post
                            Bara komma och hämta : )
                            Ok bra!

                            Kan du pm:a mig ditt telenummer,så kan jag kanske hämta nästa vecka?

                            /

                            Comment


                            • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Har fått låna lite steg av fluff För test!Tackar och bockar för det.

                              Så dessa steg kommer testas inom kort!

                              Genesis DMA Limited Edition..2x20w i class A.2x150w i class AB.

                              Genesis DA 110.2x7w-10w i class A.2x75w i class AB.

                              Genesis Miniblock.1x125w i class AB.

                              Genesis M 250.1x250w i class AB.

                              celestra RA 275.2x75w class AB.

                              Även ett Amega kitt kommer provas.
                              Last edited by Välljudsfantast; June 9, 2016, 18:43.

                              Comment


                              • Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Så där!

                                Nu har jag gått på det dyraste först.

                                skivor som används vid testet:

                                Pink Floyd:The wall,första utgåva,från skivbolaget Harvest,finns även lika tidiga utgåvor av CBS och Columbia,men dom är inte riktigt lika bra.

                                Elvis:IS Back.Första utgåva från BMG.Här gäller bara låt 2 (Fever).

                                Michel Jackson:BAD,första utgåva, Japan press.Den bästa utgåvan som gjorts av denna skiva.



                                Första steget ut i testet blev genesis DMA (2x20w i class A,eller vid högre effektuttag 2x150w i class AB.

                                WOW!!

                                Steget låter helt underbart!

                                Allt låter precis så där oansträngt lugnt,med fina detaljer,extremt linjärt från botten till toppen,inget sticker ut.Bland det bästa 3D ljud jag hört.Man kan plocka ut varje instrument ut ur ljudbilden.

                                Steget är specat 2x150,men låter mint lika kraftfullt som ett Genesis DMX (2x350w)

                                Något man märker med tiden man provar slutsteg,är att ju bättre ett slutsteg är desto högre vill man spela.Så är definitivt fallet med detta DMA steg.

                                Något som verkligen slår en,är hur otroligt verklighetstroget och oansträngt all välinspelad musik låter.

                                Detta är det bästa steg jag provat hittills.

                                Steget blir c:a 35 grader efter 15 minuter.efter 25min till 2timmar c.a 40grader,sen går 2st små kylfläktar in och kyler.dom sitter i vänstra kortsidan på steget,sett fram ifrån.

                                Om man jämnför DMA mot DMX,så låter DMA ytterligare lite renare/klarare,jag uppfattar det inte som en färgning,utan bara som att det som finns på cd skivan verkligen kommer fram.
                                Samt att DMA steget låter lite tajtare i midbasen.Nu är inte denna skillnad stor,men ungefär som att ha ett tunt lakan emellan,när det gäller mellanregister/diskant.

                                OBS!!!
                                Detta steg tillhör dom få steg,där du kan spela hur högt som helst (som resten av anläggningen klarar av)utan att ljudet ändrar karaktär.utan steget låter precis så där fint som det ska,från lägsta volym,till högsta volym.

                                En liten sak till!
                                Har stegets gain i botten vid testet!!trots det så levererar det otroligt!samt näst intill helst brusfritt!Jag får lov att hålla örat inom 5cm för att höra ett ytterst svagt litet grundbrus.Däremot om jag gainar upp lite (Kl 21),så kommer det direkt lite mer brus.
                                Last edited by Välljudsfantast; June 10, 2016, 12:11.

                                Comment

                                Working...
                                X