Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelhölje/Sleeve

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kabelhölje/Sleeve

Är det någon som vet om man MÅSTE dra alla sina kablar i hölje? Över plåtkanter och genomföringar förstår jag ju att man måste skydda kablarna. Vore tacksam för svar då inredningen åker ut på måndag.

Re: Kabelhölje/Sleeve

Måste och måste, det är nog ingen som tvingar dig Men det kan ju vara bra beroende på vilket syfte bygget har. I en del tävlingsklasser så innebär det poängavdrag om kablarna ej är skyddade på något sätt. Sen kan man ju diskutera hur pass bra t.ex en kabelstrumpa är som "skydd" :P
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Ok tack för svar. Ska ju börja i rookie klassen men risken finns ju att man blir uppklassad vartefter, kanske lika bra att dra allt i kabelhölje från början.
      Kan ju passa på att fråga om det är nödvändigt med kabelgenomföringar för ➕ och ➖ mm på till exempel slutstegsracket?
      Last edited by torparn; September 21, 2014, 06:47.

Comment

Ja har du möjlighet ork och lust så tycker jag absolut att du ska dra kablarna i strumpa! Men i motorrummet och på andra mernutsatta ställen rekommenderar då jag robotslang så det verkligen blir ett skydd.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

givetvis finns det inget som säger att man måste ha kabelstrumpa på sina kablar när man ska tävla.
          Anledningen till att många har det är för att det ser snyggt och stilrent ut med det. Och i de högre klasserna så får man bonuspoäng (upp till två poäng för fem olika områden) när man lägger ner "det där lilla extra" på installationen, vilket idag blivit att man bör klä kablaget i kabelstrumpa för att få de två bonuspoängen för just `kablar´.

Men det står inget skrivet i reglerna att man måste ha kabelstrumpa.

En viktig sak att ha i åtanke när man bygger är att ta en massa kort på ALLT så att man kan visa installationsdomarna hur det ser ut bakom paneler osv..
          De vill se hur allt sitter fast, att kablar är skyddade vid genomföringar osv..

Lycka till.

Med vänlig hälsning,
          Rutger
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich

Comment

Tack för svar båda två, gör nog som så att jag drar kablarna i strumpa när jag ändå håller på. Angående bild på dolda kabeldragningar etc, skulle sådana här bilder duga?

Comment

med en bra förklaring av vad korten föreställer så är de korten en bra början.
              Att det är dålig skärpa på just det man vill visa på en av bilderna gissar jag är för att bilden bara var tagen för "demonstration" lixom..

Jag tror många glömmer bort att domarna inte har lika bra koll på ens egen bil som man själv har. Så jag brukar tänka på att bilderna jag använder mig av ska min morsa kunna förstå vad det är för något, iaf med hjälp av en förklarande text till själva bilden.

Med vänlig hälsning,
              Rutger
              Last edited by rutger j; September 21, 2014, 14:57.
              Du lär så länge du lever, heter det.
              Jag tror att motsatsen är lika sann.
              Bengt Feldreich

Comment

Working...
              X