Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60
Lånar tråden lite här, om jag förstått det rätt (sannolikt inte ) så kan man koppla såhär enligt bild med extern DSP. Bilden är en grov beskrivning.
Är det fel på ritningen kan jag utesluta denna.
Har själv inte påbörjat nåt alls, vet inte hur det ser ut i kabel gömmorna ännu.
http://www.bilddump.se/bilder/201408...33.239.205.png
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Enkel uppdatering av ljud i BMW E60
Collapse
X
-
Lite typiskt där ja..
Har förresten äntligen lyckats läsa klart tråden om din bmw, zrken, och nu konstaterat att du har sålt den
Då förstår jag att det är lite svårt att komma ihåg exakt vad som satt vart..
Hur som hittade jag något annat inlägg där du också du rekommenderade att ta signal från under stolarna, så nu känns det som att enigheten är så stor i tråden att nu blir det så!
Ska åka på biltema nu och köpa en mattkniv så jag får bort tyget på golvet!
...Nä just det, det ska jag ju inte!!
Leave a comment:
-
Tackar för infon nonne, hade gärna haft den lite tidigare
Leave a comment:
-
Sbs? Skit bakom spakarna? Det kan jag inte argumentera emot i så fallOriginally posted by Nonne View PostPlocka signalen under stolarna, du får i vilket fall ändå koppla ur originalkabeln.
I min värld använder man inte Quadlock Plug & Play i dessa BMW installationer, jag har som sagt gjort ett par stycken och har inte kommit på ännu varför man ska spendera onödiga pengar och tid på fel ställe
Och det där med Airbag lampan, urkopplat batteri och ingen nyckel i tändningslåset så ska den förbli släckt.
Det sista man gör är att ansluta minuskabeln på batteriet så är man safe.
Skulle den tändas, ja då är det SBS

Tack för bra input i övrigt!
Tror jag kommer gå in på kablaget under stolarna som det ser ut nu. Kostnaden för adaptern får jag stå ut med
Skulle någon våga sig på en kvalificerad gissning om remote ut från stereon så är det välkommet, annars får jag mäta.
Har för övrigt bokat in en besiktning till idag så slipper jag den stressen om jag tänder några lampor.
Återigen, tack ska ni ha!
/B
Leave a comment:
-
Plocka signalen under stolarna, du får i vilket fall ändå koppla ur originalkabeln.
I min värld använder man inte Quadlock Plug & Play i dessa BMW installationer, jag har som sagt gjort ett par stycken och har inte kommit på ännu varför man ska spendera onödiga pengar och tid på fel ställe
Och det där med Airbag lampan, urkopplat batteri och ingen nyckel i tändningslåset så ska den förbli släckt.
Det sista man gör är att ansluta minuskabeln på batteriet så är man safe.
Skulle den tändas, ja då är det SBS
Leave a comment:
-
Ptja, jag tände/Släckte mina i alla fall en 3-4ggr.Originally posted by Hewi View PostDet har jag svårt att tro, hur skall bilen kunna känna av det utan ström?
Har airbag boxen ett inbyggt batteri samt kollar airbags konstant?
Kanske hade otur
Leave a comment:
-
Det har jag svårt att tro, hur skall bilen kunna känna av det utan ström?Originally posted by zrken View PostAng airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.
Har airbag boxen ett inbyggt batteri samt kollar airbags konstant?
Leave a comment:
-
Stort tack för den infon!Originally posted by zrken View PostAng airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.
Jag beställde den kontakten på gott och ont. Får mäta lite med multimetern och se om någon pin ger 12+ ut när stereon är på.
Tack igen!
Leave a comment:
-
Ang airbag kontakten - du får airbag lampa lysanades om du kopplar ifrån den, oavsett om ström är på eller av.
Leave a comment:
-
Ungefär en sådan ISokablage - jaow. om det var exakt den modellen låter jag var osagt.
Remote pin fungerade aldrig vettigt för mig, då bilens sleep mode gjorde fuffenes med det som hände på de pins som föreföll vara remote.
Letar du lite och provar kanske du hittar, men det fungerar inte heller att köra steget (om det nu har funktionen) som av/på via högnivå signal. Det har jag precis prövat i bmwn med urladdat batteri som resultat.
Min nästa lösning om BMWn komemr till liv igen lär vara en liten enkel strömbrytare som får kitta igång slutsteget/annat, som är enkelt åtkomlig.
Sure, automatiskt är nice, men inte till priset av att oroa sig för urladdade batterier, i min uppfattning
Leave a comment:
-
Hittade ingen länk i loggen just nu, men jag antar att det måste vara något sådant här vi pratar om: 1:1 QUADLOCK 40 PIN Extension Cable Male - Female 30cm?Originally posted by zrken View PostDet finns säkerligen någon länk i min gamla bygglogg till sådan där adapter. Är inte säker, men kan ha plockat hem min från england via ebay. Eller om den kom via Seastreams garage.
Den jag hade var iaf en som dockade både mot orginal kablaget OCH mot HUn. Så den fungerade i praktiken som en förlängare emellan dem. Det nyttjade jag och klippte så att jag slangade signal ur HUn, och kunde använda kablage till högtalare utåt.
Kommer du möjligen ihåg vilken pin/färg som används för remote? (trigger skrev jag tidigare tror jag)
Vidare angående var jag skall ta ut signalen mot steg.. Jag tror jag plockar fram ett högteknologiskt mätinstrument kallat högtalare och testar om signalen till högtalarna under stolarna är fullrange eller inte. Är den det tror jag att jag ger mig på inkopplingen där.
Hittills är det enda som har hänt en kontroll av plasten vid speglarna. Ville helt enkelt kolla om det var hål för diskanter där, och det var det! Satan vad dörrsidorna satt hårt dock
Går nog fortare nästa gång dock.
En fråga till!
Om jag kopplar bort minus på batteriet först, är det okej att koppla loss airbagkontakten då? Det blir så jäkla tight att jobba med dörren annars. Lite guider på nätet menar på att man gärna lämnar den kontakten i.
Alltså: 1. Batteri bort 2. Airbag bort 3. Fixa 4. Airbag tillbaka 5. Batteri tillbaka. Korrekt?
Tack för all hjälp alla ni som skriver här!
Last edited by bjorn.eriksson; August 25, 2014, 21:58. Reason: Redigerat för att jag tydligen inte klarar av att skriva som folk :) (Eller allt jag vill få sagt på en gång...)
Leave a comment:
-
Det finns säkerligen någon länk i min gamla bygglogg till sådan där adapter. Är inte säker, men kan ha plockat hem min från england via ebay. Eller om den kom via Seastreams garage.
Den jag hade var iaf en som dockade både mot orginal kablaget OCH mot HUn. Så den fungerade i praktiken som en förlängare emellan dem. Det nyttjade jag och klippte så att jag slangade signal ur HUn, och kunde använda kablage till högtalare utåt.
Byggloggen kan vara förvirrande, då jag hade flera lösningar över tid på det här.
I min stereo satt det vad jag uppfattade vara enklaste modellen. 4" i dörr, 8" under stol. Det kan till och med ha varit så de kördes på samma högtalarkabel - jag minns inte precis. Troligast står d i loggen oxå.
Jag menar alltså att på varje sida av bilen, höger/vänster så behöver du inte dra 3st par högtalar kabel från "bakom HU" till slutsteget bak - dvs "signal slangning" och "dörr" / " golv" .
Men du kan istället dra 1 kabel från bakom hU som du kopplar mot högtalarkablaget som går mot dörr/golv. Andra änden går in i slutsteget.
Från golvet, för att undvika missöden med att det är defacto samma kabel till golvhögtalare som till dörrar - så klipper du kabeln under stolen. skarvar på kabel som går till slutstegets högnivå in. Och så drar du en kabel från högtalaren du monterat till ditt slutsteg.
Det skulle jag påstå är enklaste lösningen.
Leave a comment:
-
Stort tack!
Ett par följdfrågor bara. Var hittade du adapter att koppla in bakom stereon? Jag har hittatcsådana som heter 40 pin quadlock som är fullt kopplade. Alltså en till en hane, är det något sånt du har använt?
Sedan kanske jag läser lite dåligt, men jag måste fråga om hur du menade med kabeldragningen. Ta ut högnivå till slutsteg från hu eller från midbasarna under stolarna? Det beror väl kanske på hur det är kopplat i min bil. Det är som sagt den enklaste stereon utan slutsteg. Jag tänker att jag inte kan ta ut signal på båda ställena om det är en och samma kabel till både basar (midbasarna under stolarna) och bredbandarna i dörrarna. Det är just denna typ av oklarheter jag gärna blir hjälpt med, som nu :-)
Vilken typ av stereo var det som satt i din bil zrken?
Angående vad jag förväntar mig av ljudet och hur det ska ställas in så är det mindre problem, det är just planeringen och monteringen jag funderar över. Jag har hållit på med stereo både hemma och i bilar tidigare, men i just denna har jag inte rört en enda kabel förutom att koppla på extraljus.
Jag tackar igen för info
Leave a comment:
-
I dina kläder i nuvarande ordnign hade jag ett:
1) kontaktat AVD för en genomsjungande diskussion om precis varje del av systemet och vad som är för att få det spelandes enligt dina önskemål.
2) Dragit högtalarkabel. Den lösningen jag körde var att använda orginal kabel, och skarvade in i en ISO-kablagedosa bakom orginal HU (dvs inte klippt i bilens kablage).
Beroende på om din bil har kablage för diskant och bredbandare, eller bara en kabel till "båda". Det fanns texdiskanthållare i min bil, men ingen kabel till dem.
Mitt fokus i din situation hade varit att inte dra 2 par från HU, Left, right front. dessa dockar då mot ISO kablaget och är tänkt att fungera som din högtalarkabel mellan steg och högtalare som nyttjar orginal.
Signal slangar du sedan från att klippa den som går till subbarna under stolarna - detta går in i ditt slutstegs högnivå ingång. Samtidigt drar du en kable bak till steget som får driva golvhögtalarna.
På detta vis sparar du en del kablemeter.
2st till HU.
4st till midbasar.
Om 4ch? Definitivt.
Om du har tight, så är det bättre att köpa tillbehören i form av kablage och liknande först och montera. När det är klart - då är det snabbt gjort att skruva fast ett steg
Billigare kabel än kjell.com vita 2.5kvadrat hittar du inte.
När du monterar slutsteget sedan - ta notis om hur Hewi gjort i sin lilla röd/blå-accentuerade BMW.
Använd jordning på orginal - polsko - då reggar bilen strömåtgången och laddningen får inte massa fuffens för sig.
/ Surk
Leave a comment:
-
Hej och tack!
Butiken är AVD i Sundsvall, och eftersom jag hade lite tidspress när jag skaffade grejorna så har jag inte pratat klart med dom om installationen ännu. Jag tycker dock om att ha grejorna liggande hemma om suget att installera något faller på. Summa summarum, inget negativt alls om avd, tvärt om! Det var väl snarare mitt eftermiddagspass på jobbet som trängde sig på..
Ok, detta med 4-kanalssteg. Är det av yttersta vikt, eller är det helt enkelt så att det blir grymt mycket bättre med 4-kanal, men det kommer ändå låta med dörrkitet drivet av huvudenheten? Tanken är att kanske montera en konding över delningsfiltret för att avlasta det lite nedåt i frekvens rent passivt. Den här diskussionen kommer jag även utveckla med både avd och mig självt
för att se vad som ska göras. Jag hoppas dock att ni på forumet har förståelse för att jag vill ha input från flera källor.
Som sagt, jag har ju redan nu ett enkelt 2-kanalsteg som skulle kunna driva basarna. Köpa ett enkelt billigt 4-kanal skulle vara ett alternativ nu, men då får det vara sen. Skippar jag det nu kanske det finns utrymme för något med dsp i framtiden, säg minst sex månader framåt.
Alltså, om det över huvud taget går att få det att låta, dock bättre än orginal, så kommer det duga tills vidare.
Tipset om subsonic tror jag att jag fixar med nuvarande enkla steg, om jag inte minns fel. Tack för det!
Nästa del är ju detta med var det passar bäst att ta signal till steg ifrån. Under stolarna verkar ju vara fullrange på den konfiguration som min bil har, dvs utan extern steg. Eftersom dom basarna ändå ska bytas så vore det ju förnämligt att plocka signal samtidigt. Input om detta vore grymt för planering. Annars lär det väl märkas. Att slippa göra dubbeljobb när jag sätter igång vore dock grymt.
Och ja, det är lite lathetsvarning här, japp
Leave a comment:

Leave a comment: