Hallå alla!
Idag har det blivit lite producerat. Inte så mycket bilder dock. Jag har dragit vidare kablarna i bagagen, men eftersom jag inte har monterat steget än så vet jag inte om kablarna kommer hamna där dom ligger nu. Så jag avvaktar lite helt enkelt.
Däremot så har jag mätt lite på högtalarna i kitet, dvs 4" + diskanten. Det är mätt med en 270uf konding i serie, 270+33uf samt utan. Eftersom jag inte har någon aktiv delning så tänkte jag helt enkelt sätta dit en passiv delning istället. Helt enkelt för att minska lite dörrskrammel och avlasta både hu och högtalare.
Rosa-lila utan konding, grönt 270uf, ljusblå 270+33uf
Hur är det mätt då? Jo, med rew såklart.. Och audyssey mikrofonen som hörde till hembiorecivern

Alltså, man kan ju inte tolka mätvärdena för seriöst, men man får ju en indikation på att det rullar av i basen på olika ställen beroende på konfiguration, medan det blir jämnare i spl desto högre upp i frekvens man kommer. Jag tror jag kommer välja grön kurva, dvs med 270uf konding. Verkar inte bli någon skillnad på om jag sätter den i serie med filter och allt, eller om jag sätter den i serie mellan filter och 4". Får se vad det blir.
Vill även passa på att tacka er för länkarna! Jag har hittat något liknande dokument tidigare, men då har det bara behandlat hifi och top hifi. Kanon!

Leave a comment: