Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dörrsidor 745 ljudbild??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dörrsidor 745 ljudbild??

    Ska försöka mig på att kunna spela bra snyggt å högt i min volvo 745.

    Högt kommer jag nog kunna spela men jag vill också kunna ha välljud.
    Det skär sig kanske redan där då jag utgår ifrån beymas PA midbas 5.25".

    Men vill göra så bra det går iaf. Nu är det så att magneten är ganska stor så den går inte att sätta i org hål. Då kan jag inte veva ner rutan så mycket, så nertill i dörrfacket är en idé. Ska jag göra en rak baffel eller ska jag rikta högtalaren mot mig. Tanken är att köra ett trevägs system där p88an är utgångspunkt så tidskompa kan jag ju göra. Dem saker jag redan har kommer jag nog inte byta ut då jag har annat att lägga pengarna på.

    Kommer sen köra med NST-1 diskanter och antingen SPL XTR 12" eller B2 es8MK2. På ett ampire M2000.1.

    Kom med synpunkter å gärna tips på hur jag ska gå tillväga på dörrsidorna.

  • #2
    Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

    En rak baffel kan du ju enkelt få till där nere utan att behöva plasta och hålla på. Men jag som går igång på polyester så skulle jag absolut ha vinklat dem och gjort nått häftigt!

    Comment


    • #3
      Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

      Ja det får bli en baffel tror jag. Men.jag undrar ändå om det för ljudbilen skull är bättre att vinkla lr Ha den rak?

      Sen undrar jag om man kan ha ett batteri ståendes i batterihyllan eftersom det inte får plats ett 95 ah på bredden. Blev genast krångligt nu.

      Comment


      • #4
        Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

        Skulle någon vänlig själ kunna svara på några frågor??

        Har kommit så långt att jag börjat förstärka å plasta inuti dörrsidan.

        Köpte mdf till bafflarna till middarna.

        Kan jag spela ut i dörren utan låda? Ska jag sätta diskanterna i dörren lr uppe på brädan i nån låda?

        Comment


        • #5
          Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

          Originally posted by bosabengt View Post
          Skulle någon vänlig själ kunna svara på några frågor??

          Har kommit så långt att jag börjat förstärka å plasta inuti dörrsidan.

          Köpte mdf till bafflarna till middarna.

          Kan jag spela ut i dörren utan låda? Ska jag sätta diskanterna i dörren lr uppe på brädan i nån låda?
          Det går bra att spela ut i dörren.

          Om du ska ha mellanregistrena/midbasen i kartfacket.Så placera dom långt fram i kartfacket,och helst riktade lite uppåt.

          Diskanterna kan du då ha i originaluttagen som egentligen är till för 5"/6".För att inte få för mycket fasfel.
          Last edited by Välljudsfantast; August 23, 2014, 20:46.

          Comment


          • #6
            Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Diskanterna kan du då ha i originaluttagen som egentligen är till för 5"/6".För att inte få för mycket fasfel.
            Precis. Tänk dig att du vill ha samma avstånd från ditt öra till samtliga element. Vill du sätta diskanterna högre upp bör dom då samtidigt komma längre fram. Mät med en tumstock!

            Bygger man med tidskorrigering i huvudenhet eller processor går detta att kompensera för, men har man inte tänkt blanda in den typen av extrakostnader så är det nog en bra idé att hålla koll på avstånden. Likaså, skall du använda orginaluttaget i bilen för något av elementen bör du kanske måtta upp avståndet till den högtalare du tänkt bygga in i nedre delen på dörren. Genom att flytta den framåt respektive bakåt kanske man kan få samma avstånd.

            Sedan är väl örat mer känsligt för fel i fas och fördröjning i dom frekvenser som används av oss själva i tal och andra ljud, så beroende på hur din delning ligger kanske det går att komma undan lite med.

            http://en.wikipedia.org/wiki/Group_d...nd_phase_delay

            Comment


            • #7
              Re: Dörrsidor 745 ljudbild??

              Jag gjorde iaf såhär att jag satte middarna nere i kartfacket så långt fram som det gick.
              Sen satte jag diskanterna i org uttag för 5.25" och vad jag kan lyssna mig till så är ljudet ändå upp i nästan öronhöjd. Så jag är nöjd med ljudbilden. Ingen tidskomp är gjord ännu.

              Jag har delat 5000hz 12db

              Vad jag kunde hitta om diskanterna var att fs låg på 2800 hz.

              Så midden spelar från mellan 80-125 hz till 5000 hz och diskanten från 5000 hz och uppåt.

              Comment

              Working...
              X