Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkoppling av 2 slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inkoppling av 2 slutsteg

Har köpt ett till slutsteg och en konding som jag tänkt koppla in.
    tanken är att ena steget ska driva högtalarna och det andra basarna.
    Undrar lite hur jag ska göra med strömmen.
    Kan jag koppla såhär t.ex

Batteri - Säkring - Konding - Fördelarblock (1x 20mm2 in och 2x 10mm2 ut) och sen in i slutstegen

Sen dra jord från konding och slutsteg till samma punkt.

// Tero

Re: Inkoppling av 2 slutsteg

Om du nu absolut skall ha kondensator så plus och minus till den och sedan från den vidare till stegen.
    Du använder mer eller mindre kondensatorn som fördelningsblock.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Är inte det bra att ha en sån om man ska köra 2 steg då?

Comment

Kondensator är inte en nödvändighet, den gör inte så stor nytta som man tror.

Comment

ok. då kanske jag skippar kondingen då.
          Har köpt ett 20mm2 kabel kit som jag isf tänktr mata till ett fördelningsblock och sen dela upp den till 2 st 10mm2 kablar som ska gå till stegen.
          I kitet ingår en 60A säkring, räcker den i detta fall?
          och räcker det att stoppa i 2 st 40A säkringar i fördelningsblocket?

Va inne på en sida där man kunde beräkna vilken säkring man ska ha på vilken kabel, då fick jag svaret 100A på 20mm2 kabeln och 50A till 10mm2 kabeln. Stämmer detta?

Comment

Om man följer rekommendationstabellen som EMMA har så får 20 mm2 kabel ha upp till 100 A säkring och 10 mm2 kabel upp till 60 A säkring. Frågan är vilka slutsteg du har (märke och modellnamn) och vilken impedans de kommer att belastas med, de sakerna bestämmer hur kablar och säkringar ska dimensioneras.

Ditt fördelningsblock, är det AGU-säkringar som passar där (dvs glasrörsäkringar)?

Comment

Ena steget som ska va till framsystemet är ett gammalt JBL GTO-504 och steget som ska driva basarna är ett Nytt Autotek A4150. basarna är 2 st JBL GTO 804.

Fördelningsblocket har plats för 2 st Agu-säkringar

Comment

GTO 504 kan det ge ut 2x140 WRMS vid 4 Ohm och den teoretiska strömförbrukningen kan hamna omkring 35 A, Autotek A4150 kan ge ut 2x250 WRMS vid 4 Ohm och teoretiska strömförbrukningen kan bli runt 65 A.

Vid uträkningen av strömmen har jag utgått ifrån 55% verkningsgrad hos stegen och de effektvärden som står i stegens specar, men det är väl möjligt att verkningsgraden ligger litegrann högre.

Min personliga rekommendation skulle vara 100 A säkring på 20 mm2 kabeln och 40 A säkring på 10 mm2 kabel som går till GTO 504, sedan 60 A säkring på 10 mm2 kabeln som går till A4150. Med de sakerna borde du kunna få ut den effekt som stegen har förmåga att ge.

Fast AGU finns bara upp till 80 A, du får i så fall byta främre säkringshållare+säkring till exempelvis miniANL (AFS) för att få tag på 100 A storlek.

Comment

Yay ni kan er grej ;D blir till o införskaffa lite mer grejer då! Tack för hjälpen!

Comment

Dåså, har nu kopplat in alla steg och allt, och allt har ström. dock får inte stegen nån remote signal längre. Kabeln till remoten åkte ur kontakten till stereon när jag lirka ut stereon, sen dess funkar den inte.
                    Vad hittar man på nu? Kan man ta remote nånannanstans? Bilen är en S60 T5 2005.

Comment

Hej igen alla glada! =)
                      Har nu lyckats få tag på remote från ena cigguttaget, dock blir detta ur funktion. men det gör inget.
                      Försökte få båda stegen att gå på samma signal från uttaget, men icke. hur kommer det sig?
                      Kan bara köra ett steg åt gången, och ifall jag försöker köra båda samtidigt så funkar bara det nya steget, men det gamla går igång ofall jag kopplar bort det nya. Räcker inte krämen till båda? Finns det nån förstärkare man kan köpa och koppla in så signalen blir starkare kanske?

Stereons remote kontakt är stendöd.

Comment

Working...
                      X