Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig uppgradera smart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp mig uppgradera smart

    Jag har en Saab 9-3SS -05a som fick lite nytt ljud i somras. I och med att jag bytte ut allt på en gång (eller snarare stopppade i ytterligare ett system) så fick jag hålla igen lite så att inte plånboken skulle krympa ihop helt.

    Dock har jag nu ett klart dugligt (för mig) ljudsystem i bilen men som ni vet vill man ju alltid ha något bättre.

    Jag skulle därför vilja ha lite insatta åsikter om hur jag ska uppgradera mina prylar framöver. Jag har en luddig plan men andra kanske har bättre idéer?

    Målet är ett system som kan spela högt men med bra ljudkvalitet. Förhoppningen är också att slippa stoppa i ytterligare ett batteri (optimistiskt?), jag kommer inte att stå med bilen avstängd och spela. Musiksmaken är väldigt blandad men min referens är Rammstein. Dock lyssnar jag på det mesta utom möjligtvis dansbandsmusik.

    Mitt system idag:

    HU: Alpine IDE-178BT (som jag är nöjd med och tänker behålla)
    I Instrumentbrädan: JBL GTO-329 (drivs av HU)
    Slutsteg: SPL ICE 150.4
    Framdörrar: Saab original (drivs av två kanaler på steget, rätt mycket Silent Coat i dörrarna)
    Bas: Gladen SQX 10-VB (dvs färdigbyggd låda, drivs av två kanaler på steget, bryggat)

    Baksystemet var från början ett par DLS R1073 i hatthyllan. Dom gav mig visserligen riktigt bra tryck men jag saknade djupbasen och skaffade istället baslådan.

    Min funderingar för uppgradering då... Nu när grundsystemet finns på plats så kan jag köpa en komponent åt gången och kan därför lägga lite mer krut på varje pryl. Siktar dock fortfarande på prisvärda grejor.

    Jag tänkte börja med att bättra på framsystemet (det känns som om middarna är den svaga punkten just nu) och här står jag och och väljer mellan ett kitsystem eller nya 6,5" midbasar i dörrarna plus andra koaxialer i instrumentbrädan (kommer inte riktigt överens med JBL-arna). Jag har sneglat på t ex Gladen SQL-165. Alternativ några riktigt bra 6,5-or + Amegas 3,5-tums koaxialer i brädan.

    Planen är att behålla utseendet original och det gör ju ett trevägssystem svårmonterat.

    Nästa steg är skaffa ett separat monoblock att driva basen med. På så vis får jag loss ett par kanaler på SPL-steget (för att driva någon av komponenterna fram med). Jag funderar starkt på att bygga ut basen med ytterligare en 10:a och steget behöver därför dimensioneras för det. Förslag på block hittils är t ex Audison SR1DK, Hertz HDP 1 eller Gladen SPL1000c1.

    Allt detta skulle jag då kunna dela aktivt i min HU.

    Sista (haha) steget skulle kunna vara att byta ut SPL-steget mot något mer välljudande men det är inte aktuellt inom den närmaste framtiden.

    Jag har inte jättebråttom utan tänkte under vintern försöka hitta trevliga begagnade prylar så man kan få lite mer för pengarna.

    Låter detta som en bra plan? Borde jag prioritera annorlunda eller välja några andra komponenter? Jag är öppen för förslag och diskussion.

    Och sitter nån på på något begagnat som skulle passa in i min plan så skicka ett P.M (om man får lägga Köpes-trevare utanför Köp&Sälj, annars editerar jag bort det).

  • #2
    Re: Hjälp mig uppgradera smart

    Ett litet 2 kanal till koaxerna sedan några trevliga middar skulle ja uppgradera med först! Sedan kanske byta koaxer.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp mig uppgradera smart

      Eller ett mono o köp amega 3.5"" koaxer o ngra middar o kör på spl steget sålänge

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp mig uppgradera smart

        Jag säger köp nya koaxialer/bredbandare till brädan.
        Driv brädan och dörrar med SPL-steget.(vet inte hur steget låter)
        Få till ljudet så bra som det går helt utan sub.
        Om du inte får till midbasen byt dom, duger dom, köp monoblock till subben.

        Pierre
        Last edited by Horsyhorse; January 1, 2014, 21:36.
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp mig uppgradera smart

          Originally posted by ville91 View Post
          Eller ett mono o köp amega 3.5"" koaxer o ngra middar o kör på spl steget sålänge
          Ja, det lutar nog åt den lösningen just nu. Det verkar som Amega-koaxarna är det som gäller va?

          Jag tar gärna emot förslag på lämpliga middar. Prisklass upp till kanske 2500 nånting.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp mig uppgradera smart

            Finns väl egentligen massvis med alternativ till Amegas koaxialer. Hur vida det är bra eller dåliga alternativ törs jag inte svara på.
            Kör själv med Amegas 3,5" på brädan, men de ska bytas ut för jag tycker det är något som saknas, kan inte riktigt sätta fingret på vad.

            MvH Thomas
            Drömmer...

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp mig uppgradera smart

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Jag säger köp nya koaxialer/bredbandare till brädan.
              Driv brädan och dörrar med SPL-steget.(vet inte hur steget låter)
              Få till ljudet så bra som det går helt utan sub.
              Om du inte får till midbasen byt dom, duger dom, köp monoblock till subben.

              Pierre
              Ok, tack. Låter som att jag är på rätt väg, det handlar mest om i vilken ordning jag gör det.

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp mig uppgradera smart

                Originally posted by Thomas_7i View Post
                Finns väl egentligen massvis med alternativ till Amegas koaxialer. Hur vida det är bra eller dåliga alternativ törs jag inte svara på.
                Kör själv med Amegas 3,5" på brädan, men de ska bytas ut för jag tycker det är något som saknas, kan inte riktigt sätta fingret på vad.

                MvH Thomas
                Jo, jag har googlat massor angående 3,5-or och hittat en hel del diskussioner och det verkar som att Amega får flest röster faktiskt. Jag har dock inte lyssnat på dem själv. Nån som har testat Amega vs. bredbandare?

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp mig uppgradera smart

                  Originally posted by Perb67 View Post
                  Jo, jag har googlat massor angående 3,5-or och hittat en hel del diskussioner och det verkar som att Amega får flest röster faktiskt. Jag har dock inte lyssnat på dem själv. Nån som har testat Amega vs. bredbandare?
                  Jag körde med amegas koaxer förut men har nu bytt ut dom mot ett par gladen 80. Gladen låter mycket behagligare, är betydligt mer lättdrivna (skilde ca 4db) och väldigt raka i sin frekvensgång. De går inte fullt lika långt ner eller lika högt upp i frekvens som amega, men jag fick aldrig amegorna att låta som jag vill ha det, dvs behagligt oavsett låg eller hög volym.
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp mig uppgradera smart

                    Originally posted by Perb67 View Post
                    Jo, jag har googlat massor angående 3,5-or och hittat en hel del diskussioner och det verkar som att Amega får flest röster faktiskt. Jag har dock inte lyssnat på dem själv. Nån som har testat Amega vs. bredbandare?
                    Jag har.

                    Amegorna är bra om man vill kunna dela riktigt lågt, vrida på ordentligt
                    och prioriterar helhet ist för "leta detaljer".

                    Bredbandarna som jag har i nu behöver man dela högre, går att vrida på bra,
                    låter neutralt och jämnt ljud.(Faital Pro)

                    Sedan finns det en bredbandare(Gladen Zero 80) som ligger mellan dom 2 i pris, delas av som FP:n, hur högt har jag inte testat,
                    låter neutralt och mer detaljerat än dom andra, kräver en del eq-ande men du har ju CD med bra möjligheter.

                    Se även tråd "volvo uppgradering" LÄNK

                    Jag har lyssnat/har kännedom, iom att jag driver Seastreams Garage som har dom alla i sortimentet.

                    Pierre
                    Last edited by Horsyhorse; January 1, 2014, 23:32.
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp mig uppgradera smart

                      Originally posted by jensclaudius View Post
                      Jag körde med amegas koaxer förut men har nu bytt ut dom mot ett par gladen 80. Gladen låter mycket behagligare, är betydligt mer lättdrivna (skilde ca 4db) och väldigt raka i sin frekvensgång. De går inte fullt lika långt ner eller lika högt upp i frekvens som amega, men jag fick aldrig amegorna att låta som jag vill ha det, dvs behagligt oavsett låg eller hög volym.
                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Jag har.

                      Sedan finns det en bredbandare(Gladen Zero 80) som ligger mellan dom 2 i pris, delas av som FP:n, hur högt har jag inte testat,
                      låter neutralt och mer detaljerat än dom andra, kräver en del eq-ande men du har ju CD med bra möjligheter.
                      Pierre
                      Gladen Zero 80 låter ju intressant, passar de i Saaben tro? Såg att de var lite mindre och djupare än JBL:arna jag har och det var ganska tight att få dit dem.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp mig uppgradera smart

                        Originally posted by Perb67 View Post
                        Gladen Zero 80 låter ju intressant, passar de i Saaben tro? Såg att de var lite mindre och djupare än JBL:arna jag har och det var ganska tight att få dit dem.
                        Det är en Saab Jens har dom i.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp mig uppgradera smart

                          Jag har spelat med både amega 3.5or och peerless 3" bredband i min 9-5a. Peerless spelar högre delat vid 125Hz än vad amegorna gör, de är lite mer detaljerade, dock saknas lite på toppen istället. Det är uppfattningen jag har iallafall
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp mig uppgradera smart

                            Originally posted by ppk View Post
                            Jag har spelat med både amega 3.5or och peerless 3" bredband i min 9-5a. Peerless spelar högre delat vid 125Hz än vad amegorna gör, de är lite mer detaljerade, dock saknas lite på toppen istället. Det är uppfattningen jag har iallafall
                            Har haft peerless 2or o de funkade bra för mig o 3" peerless e prisvärt. O lägg mer pengar på midd. Av de middarna jag har testat kan ja rekommendera ground zero uranium 6.5" kostar 1500-1600 kr paret o de spelar bra till den effekten du har. Gav de bara 120 w rms o blev jävligt imponerad. Sen kan ju nonne eller ngn annan rekommendera annat!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp mig uppgradera smart

                              Tack alla för input så här långt.

                              Jag skulle vilja ha lite fler förslag på riktigt bra 6,5 tums middar... Vad kör ni med och hur mycket effekt matar ni dem med?

                              Comment

                              Working...
                              X