Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hifi i 945; hur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hifi i 945; hur?

    Hej!
    Har omsider hittat det här forumet, och insett att jag hade sparat många kronor och timmar om jag hade letat och lyssnat på råd från personer som _vet_ och inte bara spekulerar.

    I alla fall, projektet är alltså att få ljud med Hifi-betoning, och gärna lite ljudtryck, i min volvo 945.

    Det jag siktar på nu, utan att säkert veta än en gång, är German Maestro concept 3-vägs kit som framsystem
    http://www.extremeaudio.de/gb/lautsp...ge-system.html

    Mosconi AS 200.4 som förstärkare (2x205 i 4 ohm til framsystem, 1x950 i 2/4 ohm bryggat till bas, klass A/B för SQ kontra klass D)
    http://www.extremeaudio.de/gb/verst-...ni-as2004.html
    Ser ut som 300.2 på bilden, men specs och pris är iaf 200.4

    Så till basen. Har de sista åren provat kicker comp 10", DD3515, Audioque HDC3-10".
    Ingen av dem har gett det Hifiljud jag varit ute efter som man hör från t.ex. wharfedale, b&w, dali och i synnerhet PSB i hemma-hifi. Älskar den dynamiska ljudbilden PSB ger.

    Vad i basvärlden kan bidra till samma djupa, snabba och dynamiska ljud?
    Har fortfarande AQn och DDn visserligen.

    Tidigare framsystem har varit Ground Zero, Kicker och MB Quart, varit mycket nöjd med speciellt dynamiken i MB Quart, som bytt namn till German Maestro om jag förstått det rätt?
    Därav valet av framsystem.

    Mycket kraftigare generator, 3 st 95ah batterier och använder bara överdimensionerade kopparkablar till ström. Focal RCA, och hög kvalite på resten av kablarna. Rejäla kopplingar ooch kontakter.

    Huvudenhet Kenwood för närvarande, funderar på att byta ut den till en annan med 5/6V lågnivå för att kunna köra stegen på lägre gain och minimera brus (om jag läst på rätt).


    Så! Kort sagt, vilken bas bör jag gå för? Förstått att AQ är SPL, så eventuellt 3515 som blir använd i så fall. Men är definitivt öppen för nyköp. Tips på bas och generellt på setup'en?


    Tacksam och lyssnar på svar. Har spenderat många kronor i blindo känns det som, hoppas påatt undvika det igen.

  • #2
    Re: Hifi i 945; hur?

    Förresten, stegen använda tidigare har varit Ground Zero, Sinus Live, Kicker, RE Audio, Stetsom E-serie.

    Comment


    • #3
      Re: Hifi i 945; hur?

      Hej och välkommen hit, låter som du hittat helt rätt forum :-)

      Vad har du för cdspelare?

      Har själv inte lyssnat på just det kittet du länkat till men tror nog inte du kommer bli besviken, viktigast när du vill ha bra ljud i bilen är monteringen av högtalarna.

      Mosconisteget har jag inte hört något ont om alls utan tvärt om, många tycker de låter riktigt bra.

      Bas, det finns en uppsjö med bra basar, precis som steg och högtalare och alla har nog sina egna favoriter. Själv gillar jag JLw713 men har själv aldrig ägt någon då de är stora och tunga och inte helt lätta att montera om man vill bygga en mindre och smidig låda.
      Annars så tycker jag DLS nordica basarna spelar riktigt snyggt samt även dynaudios basar (har själv en mw187 och haft en DLS nordica 10").

      Mitt absolut bästa och mest prisvärda råd är att du tar dig till en bilstereotävling och lyssnar på tävlingsbilarna, de är byggda och tweakade för att få så bra ljud som möjligt och där får du möjligheten att få lyssna på rätt många olika setuper på både basar, steg och framsystem samt prata bilstereo på hö nivå :-)

      Nästa tävling är på vallåkraträffen nu till helgen, resterande tävlingar hittar du på bilstereoforbundet.com eller på bilstereoförbundets facebooksida.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Hifi i 945; hur?

        Originally posted by Azrael Dragin
        Mosconi AS 200.4 som förstärkare (2x205 i 4 ohm til framsystem, 1x950 i 2/4 ohm bryggat till bas, klass A/B för SQ kontra klass D)
        Ser ut som 300.2 på bilden, men specs och pris är iaf 200.4
        Det är ett 200.2 på bilden, och 200.4 är lite större.

        Svenska lev. hittar du här: LÄNK

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Hifi i 945; hur?

          Lyckas du med monteringen av middarna i systemet så kommer det troligtvis funka med någon av basarna du har.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Hifi i 945; hur?

            Takkar så mycket!

            CD-spelaren är som sagt en Kenwood, (xx)92BT heter den, kommer inte ihåg hela betäckningen. Funderar på Alpine eller Pioneer, trött på mapp-systemet i Kenwood.
            Hittar dock inga DLS-basar av den modellen i någon nätbutik?

            AS.200.2 kan nog stämma mycket bra, ser iaf bra mycket mindre ut än 200.4.

            Har också tänkt bra mycket på just montering och placering av middarna. Gillar MB Quart/German Maestro mycket pga att dom går såppas djupt som dom gör. Har ett par 6x9 i dörrarna nu, drivna av bilstereon på tentativa 4x52w, säkert 30w i praktiken, och dom spelar överraskande djupt. 7x10 i lådor slår dom, men det är nätt och jämnt. Så undrar hur man kan utnyttja 6.5orna maximalt och få dom att att nå hela frekvensomfånget dom har ner till 31 (!) Hz. Kan man bygga en mini-låda i dörrsidan och fylla den med dämpull? ...eller har du tips om hur man kan fixa det bra?

            Har vurderat många möjligheter med bas, varav en är att ta DD3515-basen och sätta den i en dämpad, sluten låda. Tankar? I förbindelse med Hifi-ljud.

            Comment


            • #7
              Re: Hifi i 945; hur?

              Framsystemet såg ju trevligt ut, synd bara på den relativt höga delningen till mellanregistret men det kan nog funka skapligt ändå med 12dB/oktav filter. Steget skulle jag dock absolut inte köpt där, 200kr till så har du det från en Svenska handlare! DD3515 funkar helt klart för SQ-bruk, mitt tips är en lågt avstämd portad låda, det i kombination med ett Mosconisteg kommer lira mumma!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Hifi i 945; hur?

                Hm, ok. Såg också svaret du skrev ang sluten låda till DD.
                Er inte kolfiberkåpa heller -.-
                Har blivit skeptisk till basreflex-lådor, tycker dom låter flåsigt och eftersläpande på något sätt. Även när jag hade 3300watt rms och 250 ampere (klass D visserligen) så verkade den vara släpande och okontrollerbar, och fortfarande "grund" ljudbild. Även om allt vibrerade så fanns det inte den dynamiska djupbasen överhuvudtaget. Till och med min H/K bergsprängare i hobbyrummet, med 5.25" bas ger mer hifi-betonad djupbasbild.

                Hm. Får kanske överväga ny bas i alla fall.

                Men tackar för feedbacken! Har bara jämfört med återförsäljare hemma i Norge, och prisskillnaden var typ 2000kr bara på Mosconi-steget. Har bara kollat mds och dBakuten i Sverige, och dom hade inte Mosconi. Tips på svenska återförsäljare?

                Comment


                • #9
                  Re: Hifi i 945; hur?

                  Originally posted by Azrael Dragin View Post
                  Hm, ok. Såg också svaret du skrev ang sluten låda till DD.
                  Er inte kolfiberkåpa heller -.-
                  Har blivit skeptisk till basreflex-lådor, tycker dom låter flåsigt och eftersläpande på något sätt. Även när jag hade 3300watt rms och 250 ampere (klass D visserligen) så verkade den vara släpande och okontrollerbar, och fortfarande "grund" ljudbild. Även om allt vibrerade så fanns det inte den dynamiska djupbasen överhuvudtaget. Till och med min H/K bergsprängare i hobbyrummet, med 5.25" bas ger mer hifi-betonad djupbasbild.
                  Så du menar att alla sådana lådor du har lyssnat på generellt låter som du beskriver? Isåfall har du nog haft lite otur
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hifi i 945; hur?

                    Överlag, så absolut. Alla lådor jag haft, plus alla lådor jag lyssnat på som vänner haft (mest Kicker-lådor med Sinus Live-steg visserligen, men både fabriksbyggda och hemmabyggda lådor). Får liksom inte till den där Hifi-djupbasen. Starkt och lågt så hela bilen skakar, visst, men Hifi-betoningen uteblir

                    Har hört hemma-hifi med basreflex som absolut inte låter flåsigt, men det är ju hemma-hifi -.-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hifi i 945; hur?

                      Det finns en väldig massa Svenska återförsäljare! För att nämna några så kan vi ta: Seastreams Garage, Ljudbyggaren, AVD, BRL, Ljudstudion, PM Shopen.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hifi i 945; hur?

                        Se där ja. Var bara två av dom som hadde 200.4-steget, men PM-shopen verkar seriös. Vet inte hur jag kan ha missat dom. Inbillade mig att jag var uppdaterad på nätsidor, var fan av Blekinge bilradio, men dom är ju off the map sedan våren -.-

                        Har du någon aning om vad dom tar för montering? På PM-shopen alltså. Står att dom ger 10 års garanti på montering, och att EM-mästare Abbe gör jobbet, och då börjar det blir intressant. Annat än BRL som struntar i allt efter du kört ut ur garaget

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hifi i 945; hur?

                          Skulle nog vilja påstå att alla dom företagen (och såklart många fler) är seriösa, även om kanske inte alla nätbutiker ger intrycket av det. Ljudbyggarens sida ligger dessutom nere för tillfället, därför som man kommer till Gladens websida.

                          Vågar inte säga vad montering kostar, det får du nog ta med PM Shopen direkt, beror nog en del på hur mycket jobb det är. Annars kan du ju prova att ta kontakt med nån privatperson i din närhet här från forumet som verkar seriös, brukar inte vara omöjligt att få lite monteringshjälp och tips mot nån ersättning.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hifi i 945; hur?

                            Originally posted by Azrael Dragin View Post
                            Se där ja. Var bara två av dom som hadde 200.4-steget, men PM-shopen verkar seriös. Vet inte hur jag kan ha missat dom. Inbillade mig att jag var uppdaterad på nätsidor, var fan av Blekinge bilradio, men dom är ju off the map sedan våren -.-

                            Har du någon aning om vad dom tar för montering? På PM-shopen alltså. Står att dom ger 10 års garanti på montering, och att EM-mästare Abbe gör jobbet, och då börjar det blir intressant. Annat än BRL som struntar i allt efter du kört ut ur garaget
                            Jag kan gå i god för att PM-shopen är seriösa och gör ett bra jobb. Abbe är noggrann och duktig och har jobbat med montering rätt länge. Men kostnad för montering varierar nog en del beroende på vad för saker som ska in och hur du önskar få allt monterat samt vad du har för bil. Ring och prata med Micke på pm shopen så kan han nog iaf ge en fingervisning om vad det kan komma att kosta.
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hifi i 945; hur?

                              Med tanke på att det är samma pris typ i Sverige så skulle inte jag köpa i Tyskland. Sen detta med släpig bas, låna ett klass a eller a/b eller g så ska du se att det blir annat ljud i skällan!

                              Och till er andra: skräm inte bort en till ev. framtida tävlande med pajkastning!
                              Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                              Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                              Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                              Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                              Comment

                              Working...
                              X