Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dela aktivt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dela aktivt...

    Okej, nu har jag labbat en del, och inte lyckats hitta en bra lösning, sitter med ett par focal k2 power 165 kr, med ett par VifaTG9FD-10-04.

    Bredbandarn sitter i en liten låda(1-2 liter), med diskanten 25 cm ovanför och ligger i subwoofer hålet i min S60, nu till mitt problem...

    Jag har inte lyckat få till delningen, dessa element körs med ett Audioson LRX 4.1k och ett Ca41(performance), nu till frågan, hur delar jag detta enklast? Körde Midden & diskant passivt innan, men middarna skriker efter mer ström & bredare register.

    Audioson steget verkar inte ha delning högre än 5k, då min fråga är hur delar jag diskanterna och bredbandarn? för att få alla register att smälta ihop.

  • #2
    Re: Dela aktivt...

    Dela högt från bredbandaren. Låt den gärna gå upp mot 8-10k innan diskanten tar vid. Du behöver inte dela av den, den rullar av snällt i toppen.

    Men med så liten låda till den så blir den väl rätt "burkig" i ljudet? Kan den sitta utan låda istället? Då kan du dela den ner mot 160hz.

    Börja med att koppla ur diskanten och försök hitta en delning och nivåer som funkar mellan midbas och Vifan.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • #3
      Re: Dela aktivt...

      Originally posted by gurenius View Post
      Dela högt från bredbandaren. Låt den gärna gå upp mot 8-10k innan diskanten tar vid. Du behöver inte dela av den, den rullar av snällt i toppen.

      Men med så liten låda till den så blir den väl rätt "burkig" i ljudet? Kan den sitta utan låda istället? Då kan du dela den ner mot 160hz.

      Börja med att koppla ur diskanten och försök hitta en delning och nivåer som funkar mellan midbas och Vifan.

      Lådan är anpassad, för att få ett klarare register. hur delar jag över 5k?
      kan ju säga att focals svaga register är väl runt 9-11k

      Kör just nu utan bredbandarn, Mellanregistret aktivt, diskanter passivt, då jag tycker att aktiva filtret skär nåt otroligt över 10k i diskanten(även med ingen signal förstärking överhuvudtaget) kan vara för mkt ström på kanalen. Tacksam för svar /mvh baulie
      Last edited by baulie; June 13, 2013, 18:15.

      Comment


      • #4
        Re: Dela aktivt...

        1-2 liter är i minsta laget för Vifan. Större låda eller open-air och den låter underbart. Betydligt bättre än Focalen.

        Vilket aktivt filter? Vad menar du med att det skär även utan förstärkning?

        Du borde kunna dela i huvudenheten? Vad är det för spelare?
        // Gurra
        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

        Comment


        • #5
          Re: Dela aktivt...

          Vifan spelade open air innan, lät inte så trevligt, mer skrikigt.

          delade både diskant och mellan registret aktivt på lrxen och diskanterna var rätt fasade, men utan gain så lät dom väldigt vasst.

          Pioneer AVH-3200BT

          Comment


          • #6
            Re: Dela aktivt...

            Det låter som du har andra problem i installationen än just själva delningen.

            Vifan ska absolut inte låta vasst och skrikigt. Prova köra helt utan delning med endast denna inkopplad. Ingen midbas, ingen diskant.

            Du har en liten EQ i spelaren men tyvärr inga bra filter. Se om du kan dämpa något vid 2-2.5k. Med övriga inställningar på noll så bör du nu ha ett väldigt lugnt, bra och detaljerat mellanregister som spelar upp mot 12k. På normal lyssningsvolym bör allt hålla ihop väl och definitivt inte vara vasst och skrikigt vid normal montering på brädan.

            Audisons filter är med 12dBs branthet. HP 200-250 och LP 5k borde funka när du väl verifierat ovanstående.


            Hur är elementen monterade? Bilder!
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • #7
              Re: Dela aktivt...

              Min fråga till Baulie är: original CD, MP3 eller tokrippat på USB?

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Dela aktivt...

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Min fråga till Baulie är: original CD, MP3 eller tokrippat på USB?

                Pierre
                Flac på cd är det ända som körs

                Comment


                • #9
                  Re: Dela aktivt...

                  Originally posted by gurenius View Post
                  Det låter som du har andra problem i installationen än just själva delningen.

                  Vifan ska absolut inte låta vasst och skrikigt. Prova köra helt utan delning med endast denna inkopplad. Ingen midbas, ingen diskant.

                  Du har en liten EQ i spelaren men tyvärr inga bra filter. Se om du kan dämpa något vid 2-2.5k. Med övriga inställningar på noll så bör du nu ha ett väldigt lugnt, bra och detaljerat mellanregistret som spelar upp mot 12k. På normal lyssningsvolym bör allt hålla ihop väl och definitivt inte vara vasst och skrikigt vid normal montering på brädan.

                  Audisons filter är med 12dBs branthet. HP 200-250 och LP 5k borde funka när du väl verifierat ovanstående.


                  Hur är elementen monterade? Bilder!

                  Där har vi hur det ser ut för tillfälletClick image for larger version

Name:	20130604_212702.jpg
Views:	1
Size:	84.8 KB
ID:	587116

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dela aktivt...

                    Varför denna underliga montering? Var har du lådan du pratade om? Här ser det ut som att de saknar låda eller har en låda som närmast kapslar in själva elementet.

                    Med denna montering är det solklart att ditt problem inte handlar om delningar utom om monteringen.
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dela aktivt...

                      detta gjordes av hasse nere på cdr, då diskanterna inte satt bra i dörrarna, lådorna sitter ihop med elementen(syns inte på bild). Min idé var att sätta diskanterna i stolparna, bredbandarn i fram baljan, och mellanregistret i dörrarna. Men hasse bestämde sig för att testa denna kombinationen. Sedan var tanken att det skulle bara limmats fast när jag hittat rätt position för diskanten, d vs fått till vinkeln.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dela aktivt...

                        Det ser ut som att lådan sitter väldigt tätt för elementen och därmed inte låter dem andas ordentligt. En riktig baffel hade fungerat bättre men ändå, mitt på brädan blir aldrig kul! Du kan vinkla hur mycket du vill, det är inte där problemet ligger. När inte elementen kan få rätt förutsättningar är det bättre att inte montera dem alls!

                        Återgå till en setup som är beprövad! Dvs Focalen i dörren och diskanten så nära som möjligt. Låg ljudbild, javisst - men ändå så mycket bättre än den centrerade montering du är inne på nu. Tonalt kommer det hålla ihop på ett helt annat sätt. Driv med Audison och dela vid ca 4k.
                        // Gurra
                        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dela aktivt...

                          De har en låda, för varje element. Syns dock inte på bilden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dela aktivt...

                            Originally posted by baulie View Post
                            De har en låda, för varje element. Syns dock inte på bilden.
                            Hur ser den ut? Jag kan omöjligt se att elementet har rätt förutsättningar.
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dela aktivt...

                              Stoppa vifa i À stolparna?

                              Comment

                              Working...
                              X