Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på 6,5" KIT till min A3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på 6,5" KIT till min A3

Hej!
    Jag skulle behöva lite tips på bättre 6,5" KIT som kan passa bra i min nuvarande setup.

Det som ska bytas ut är ett Focal KIT Jag köpte redan i somras innan jag ens börjat funderan på vad jag egentligen villa ha för klass på ljudet och hur installationen skulle bli. Känner att setupen i övrigt har så pass bra potential att jag skulle tjäna på att byta upp mig redan nu.

Det här är mitt första mer seriösa bygge och bilen är en Audi A3 2 dörrars.
    Dörrarna där 6,5" & diskanterna sitter/ska sitta har jag moddat, byggt ut med glasfiber.. Eller jag håller fortfarande på med men det är så pass färdigt att jag börjar bli nöjd med hur själva installationen ser ut, det är en del att göra åt det estetiska fortfarande men jag har redan provspelat några timmar 6,5" högtalarna spelar i hela dörren som är ganska stora fast det är en ganska liten bil. Bild på dörrarnas insida bifogad. Dörrsidorna fick jag förövrigt plasta 2 varv för att få mer stabila, ska nog på med lite silcoat också sen..

Setupen som den ser ut idag då:
    Kenwood (kommer ej ihåg benämningen) Huvudenhet
    Focal Acess 165 A1 6,5" KIT 60w vid 4ohm http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12114
    Mosconi ONE 120.2 2x120w 4 ohm http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=37
    Silspeak 425 högtalarkabel
    SilK 035 signalkabel

Varför jag vill byta ut de befintliga Focal högtalarna är för att jag upplever diskanten som aningen skrikig ibland, främst då jag lyssnar på musik med elgitarr där tonerna är höga samt att jag kan tycka att om jag lyssnar från vissa vinklar känns det som att jag inte hör samma upplösning i musiken.

Det jag söker är alltså ett 6,5" KIT med klart ljud, bra off-axis, lite rundare diskant eller hur man nu ska uttrycka sig och med bra snärt i för under 5000kr som kan spela bra i mina snart färdiga dörrar

tack på förhand / Emet
    Attached Files
    Do Not Panic

Re: Tips på 6,5" KIT till min A3

Slå en pling till Tony. Kan tänka mig att Gladen SQX 165 kanske skulle falla dig i smaken.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Ja det låter intressant! står mellan Gladen SQX 165 och Amega Q-COMP 60 just nu.
      Amega har jag lyssnat på, tyckte det lät riktiigt bra, Gladen har jag aldrig hört men kan tänka mig att de är riktigt bra kvalitet på dem. svåra beslut :P
      Do Not Panic

Comment

Originally posted by Emet View Post
        Ja det låter intressant! står mellan Gladen SQX 165 och Amega Q-COMP 60 just nu.
        Amega har jag lyssnat på, tyckte det lät riktiigt bra, Gladen har jag aldrig hört men kan tänka mig att de är riktigt bra kvalitet på dem. svåra beslut :P
        Jag skulle säga SQL eller Amega.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jag kör med SQX dual och dom rockar riktigt bra, drivet av mosconi. Skillnaden på SQX och SQL är enbart middbasen. Samma filter och diskanter.

Dock aldrig hört amega
          Member of Team 1

Comment

Originally posted by Loweann View Post
            Jag kör med SQX dual och dom rockar riktigt bra
            Det händer lite grejjer med DUBBLA middar.

Oavsett SQX, SQL, Amega.....eller Dynaudio.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

tyvärr blir de inga dubbla för min del
              Jag ska försöka åka runt lite i år och lyssna på olika bilar för att se vad som skiljer sig mellan olika setups och installationer.
              Do Not Panic

Comment

Working...
              X