Ska köra på 3-vägs kit fram och har passiva filter till dessa. Skulle ju vilja kunna ställa in midbas för sig osv. Men antar att det inte går när man kör passivt? Är det rätt tänkt att köra diskanter å middar på en lågnivå genom det passiva (Finns inställning för att köra utan midbasarna i filtret) Och midbas aktivt genom ett separat steg?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Funderingar kring tidskomp
Collapse
X
-
Re: Funderingar kring tidskomp
Om du ska köra ett 3-vägs system på det viset du är ute efter så blir det semiaktivt system, våra Aerospace passiva 3-vägs system är uppbyggda precis på det sättet.
För att detta ska fungera så kör du 2 kanaler på diskant/mid och 2 kanaler på midbas, för bästa resultat ska ditt filter i så fall vara byggt så frekvensen för din mid går under den tänkta delningsfrekvensen.
Semiaktiva system fungerar hur bra som helst om dom har rätt förutsättningar.
Det enklaste är igentligen att köra ett 4" 2-vägskit av bättre kvalitet och sen addera en midbas som passar ihop med 2-vägskittet!
Lycka till!sigpic
Webshop
Besöksadress butik
Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)
Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec
Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.
-
Jag har redan ett ur35i kit. Så får köra på det. Men min tanke var ju att det måste vara bra att få midarna på egen kanal så man kan försöka "få upp" det ljudet utan att påverka 2.5" å diskant som sitter längre upp än midbasen?
Men vet ju att kitet har bra passivt filter, så känns ju lite tråkigt att inte använda det fullt ut. Men man har väl inget val om man vill få större möjligheter på tidskompet? Kommer förresten inte köra på något bak mer än bas. Och min spelare är en bt92sd Kenwood
Comment
-
Så är det ja. Och dessutom så är alltid det aktiva valet bättre om du jämför med de filter du har.Originally posted by Peppe_e View PostJag har redan ett ur35i kit. Så får köra på det. Men min tanke var ju att det måste vara bra att få midarna på egen kanal så man kan försöka "få upp" det ljudet utan att påverka 2.5" å diskant som sitter längre upp än midbasen?
Men vet ju att kitet har bra passivt filter, så känns ju lite tråkigt att inte använda det fullt ut. Men man har väl inget val om man vill få större möjligheter på tidskompet? Kommer förresten inte köra på något bak mer än bas. Och min spelare är en bt92sd KenwoodSM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Så det absolut bästa hade varit att ha 4 lågnivå till mitt system? 3 till frontarna och en till bas? Men vart är det bäst att dela, vid steget eller i hu:n? Vet inte riktigt vilka möjligheter jag har med min bt92 iofs, hur det går att dela osv. Men hade det t.ex varit en bra lösning med diskanterna till hu:n och resten på lågnivå med steg till? Eller spelar diskanterna mycket bättre med steg även dem?
Comment
-
Med din HU är din planerade set-up med aktivt delad sub och mid samt passivt mellan diskant och mellanregister det klart vettigaste. För att kunna köra ett 4-vägssystem helt aktivt krävs 4 par lågnivåutgångar. Du skulle visserligen kunna dela diskant och mellanregister i steget men tror inte det riktigt ger nåt. Men självklart ska du köra allt på steg!
Comment
-
Suveränt! Och mid och diskant sitter båda längre upp och diskanten kan jag flytta runt lite efter behov. Blir nog kanon! Tack så jäkla mycket för tipsen! Har lärt mig mer om billjud på några veckor här inne än på typ 20 år innan
Comment
-
Jag har möjlighet att köpa ett dls ca23 billigt (2x135w) Tänkte ha detta tills jag har sparat ihop till Genesis steg till resten av systmet oxå. Min fråga är helt enkelt, ska jag köra "det fina" steget (ett genesis dual mono) på midbas eller diskant/mid för bäst ljud?
Kan ju självklart prova när jag får ihop allt..... Bara rent nyfiken och otålig
Comment
-
Den frågan kan du svaret på självOriginally posted by Peppe_e View PostJag har möjlighet att köpa ett dls ca23 billigt (2x135w) Tänkte ha detta tills jag har sparat ihop till Genesis steg till resten av systmet oxå. Min fråga är helt enkelt, ska jag köra "det fina" steget (ett genesis dual mono) på midbas eller diskant/mid för bäst ljud?
SM-guld 2007 och 2008.
Comment
-
Den frågan kan du svaret på självOriginally posted by Peppe_e View PostJag har möjlighet att köpa ett dls ca23 billigt (2x135w) Tänkte ha detta tills jag har sparat ihop till Genesis steg till resten av systmet oxå. Min fråga är helt enkelt, ska jag köra "det fina" steget (ett genesis dual mono) på midbas eller diskant/mid för bäst ljud?
SM-guld 2007 och 2008.
Comment
-

Comment