Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lägga till en 3" mellanregister i ett två-vägskit?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lägga till en 3" mellanregister i ett två-vägskit?

Tvåvägssystem delar man gärna runt 2,5 kHz, med något isärdragna frekvenser och assymetrisk branthet. Då får man en dipp i örats mest känsliga register (bbc-dippen) och om man gör det rätt en hyfsat faslinjär delning. Det skiljer naturligtvis beroende på monteringsätt och elementegenskaper, men lp 2.2 kHz , 18 dB och hp 2.8 kHz, 12 dB är ett bra utgångsläge.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Tvåvägssystem delar man gärna runt 2,5 kHz, med något isärdragna frekvenser och assymetrisk branthet. Då får man en dipp i örats mest känsliga register (bbc-dippen) och om man gör det rätt en hyfsat faslinjär delning. Det skiljer naturligtvis beroende på monteringsätt och elementegenskaper, men lp 2.2 kHz , 18 dB och hp 2.8 kHz, 12 dB är ett bra utgångsläge.
      Tack för svar!

Jo det förstår jag, men nu har jag ju en fin "start" på vart jag ska börja så får man ju såklart lyssna sig till så gott det går

Comment

Originally posted by justlikechuck View Post
        Ok! Men säg att vi skippar treorna, vart då borde jag dela av diskanterna?
        Ja i tvåvägskiten delas dem vid 2.5KHz.....vilket är normalt men problematiskt. Se vad Robsarve och Jonas har sagt.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          Ja i tvåvägskiten delas dem vid 2.5KHz.....vilket är normalt men problematiskt. Se vad Robsarve och Jonas har sagt.
          Kommer då dela dom vid 2.5 så får man ju e.v testa sig fram därifrån

Comment

Ett 3" mellanregister bör klara av att spela bra mycket högre än 2,5kHz, diskanterna borde inte behöva ta vid förräns uppåt 7-8kHz men testa och se!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Ett 3" mellanregister bör klara av att spela bra mycket högre än 2,5kHz, diskanterna borde inte behöva ta vid förräns uppåt 7-8kHz men testa och se!
              Kommer efter lite tänkande här nu nog att skippa 3" högtalarna, & efter vad dom kunniga sagt att dela av middarna vid 2.5khz & låta diskanterna ta över där, så får man ju tweaka sig fram lite därefter

Comment

Återigen så är jag fortfarande sugen på att lägga till en 3" i mitt tvåvägs-system, och ursäkta om svaret redan finns men, kommer det att funka med en 3" i mitt två-vägskit? & hur ska jag göra/ställa in det? Kommer drivas av ett audison av quattro & hu är en p88rs.

Mvh

Comment

Working...
                X