Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

    Tjena!

    Har relativt nyligen gjort en installation i min Golf MK2, men jag är inte alls nöjd med mellanregistret. Midbasen och diskanten är det fin fart i, dock låter diskanten något vasst trots mycket nedrattande.

    Setup som följande: Kenwood BT92SD HU med högpassfilter på 80hz 6db slope just nu, Hertz HSK165-kit som drivs av ett bryggat DLS CA41 (2x200w). Högtalarna är monterade på 16mm spånskiva i dörrarna, har platstat (fyra lager polyesterplast) och förstärkt dörrsidorna samt skruvat allting i plåten och fått det relativt stabilt, men det går förstås alltid att bättra på. Dörrplåten (allt som gick att komma åt) samt en del av dörrsidan är dämpad med ett lager SilentCoat samt lite polyestervadd.

    Som sagt så upplever jag dålig upplösning mellan midbas och diskant. Vid normal volym är det helt okej, men bara man vrider upp lite så blir det en vass och grötig/burkig känsla direkt, sånt som öronen inte tycker om. Har i alla fall räknat ut att jag har en ganska kraftig förstärkning mellan ~160-300 hz, så där har jag rattat ner EQn ordentligt vilket defintivt gjort uppenbar skillnad. Men resten av burkigheten jag upplever har jag inte fått bukt med trots mycket rattande på EQn i alla fall, men så är jag inte heller van att ratta på en så pass rejäl EQ som BT92SDan har. Likaså blir diskanten väldigt vass trots -2db på kitfiltret samt väldigt mycket nedrattning i HU:n, både på filter och EQ. Praktexemplet W.A.S.P. - Crazy och liknande musik är svårt att uppskatta som det är nu.

    Vad skulle man kunna prova att göra? Jag har funderat om det kanske är så att jag laddar på för mycket effekt, men det känns ju som att resultatet borde bli det motsatta.

    Tack på förhand!
    // Daniel G

  • #2
    Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

    Lägg upp en bild på monteringen.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

      jag hade skippat bryggningen och de passiva filtren och delat aktivt i steget istället.

      Blir bättre kontroll och lirar lika högt.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

        Burkiga mansröster etc. är normalt 150-250Hz som behöver plockas ner en del så din slutsats där är nog helt riktig!
        När det gäller vass diskant brukar det handla om området mellan 6000-10000Hz så testa lite där.
        Frågan är om framsystemet är inspelat? En oinspelad diskant låter ofta vasst/hårt ur kartong men "mjukar till sig" lite med tiden.

        Om det fungerar att dela aktivt är det precis som Erik påpekar en bra idé! Dessutom får man chansen att testa lite olika delningsfrekvenser och olika nivåer på mellan & diskant.

        //
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

          Tack för svaren! Har bifogat några bilder på monteringen.

          Aktiv delning är en idé absolut! Jag har själv funderat över det, men det är inte riktigt praktiskt möjligt för mig i dagsläget då nya kablar givet behöver dras, och för att lyckas med det konstycket måste allting i skuffen samt en hel del inredning ur bilen, och jag har inte tillgång till garage. Men det står definitvt med på listan för framtiden. But until then..

          Högtalarna är inspelade, ja! Köpte de begagnade av en kille som vunnit något välljudspris på en tävling hos Blekinge Bilradio i just en Golf MK2, då monterade i en custom instrumentbräda..
          Attached Files
          // Daniel G

          Comment


          • #6
            Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

            prova att fasvända diskanterna
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Dålig upplösning på mellanregistret, skarpt och burkigt

              tjena! hade liknande problem vid min installation (fram: UR6I med UP1 diskanter, MS6A där bak drivs av audioson lrx 4.1k) kör 4 kanal, mitt problem låg i mitt filter i audison steget som var väldigt högt (lätt drivna diskanter) och då valde jag att köra full och med original filter, och det gjorde en STOR skillnad då jag endast använder steget för watten d vs, kolla över kopplingarna så det inte är fel fasat? även så den släpper igenom allt i steget om du kör filter d vs.. lycka till!

              Comment

              Working...
              X