Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag gas PRO gpp1244

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag gas PRO gpp1244

    Köpte mig två stycken gas PRO basar den nya serien idag som jag skulle behöva ha lädförslag till. Är ute efter välljud och snärtig bas.
    Dom kommer drivas av rockford power t5001bd steg.
    Hur skall basarna kopplas för bästa effekt?
    Är det bättre att bara satsa på en bas?
    Åker för tillfället Volvo 460 men skall inhandla kombi inom snar framtid endera e39 eller e61 BMW, om det inverkar på lådan.

    http://m.brl.se/sv/artiklar/ljud-och...gpp1222-2.html

  • #2
    Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

    Kan tillägga att det kommer spelas allt från in flames till benny Anderssons orkester.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

      Med det där steget måste allting kopplas till 1 Ohm, dvs parallellkoppling av talspolarna och sedan parallellkoppling av basarna, för att få någorlunda fjutt på basarna. Frågan är om steget orkar hålla tillräcklig kontroll på konerna så att ljudet kan låta snärtigt/rappt.

      Det andra alternativet är seriekoppling av spolarna och parallellkoppling av basarna, vilket ger 4 Ohms belastning, men varje bas får då bara ca 62 WRMS eller 125 WRMS beroende på om du menar T5001bd eller T500-1bd.

      Det ska i teorin spela högre när två basar används, men de drivs ju inte ut ordentligt och ett större steg skulle vara bättre.

      Lådförslag till 2 st basar är tex 80 liter netto med 6" port, röret kapas till 28 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Förslaget är teoretiskt, har inte provat basen själv.

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

        Då blir det nog som så att jag avyttrar ena basen och bara använder en.

        Det är T500-1 steget det svarta digitala.
        Antar att det blir 40 l för en bas men hur stort ska reflex röret vara?

        Någon som vill köpa ena basen. Ny i ouppackad kartong.

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

          Ja, för en bas kan du göra 40 liter netto och 1 st 4" port. Röret kapas till 30 cm, sedan sätts trattar i båda ändar.

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

            Har äntligen köpt mig kombi nu som basen ska ner i.
            Har inga problem att få till volym det fanns det så de blev över, dock får jag inte plats med så lång port. Efter lite mätningar så kan jag nog få till 21-22cm långt port ink trattar. Då har jag 3cm kvar till botten av lådan, är det tillräckligt långt avstånd?

            Hur kommer lådan bete sig med sån port?
            Vart kommer avstämningen hamna?

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

              3 cm kvar till botten är för lite enligt mig, porten kan inte "andas" ordentligt. Med den där portlängden verkar avstämningen hamna omkring 45 Hz, men eftersom utrymmet mellan tratt och lådbotten är så pass litet så blir kanske avstämningen lite annorlunda än teorin.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                Vad är rekomenderat min avstånd till botten?
                Vad blir avstämningen med 30cm port?

                Finns det sätt att ha delbar port som funkar bra?
                Kommer ha en lucka över lådan när jag behöver ha lastutrymme så när jag inte kör grejer kan jag ha längre port därför frågan kommer?

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                  Minst samma avstånd mellan inre port och bakvägg som portens diameter, så 10cm med en 4" port. Men om du nu ska köra 4" portar så finns det ju avloppsrörsböjar som passar alldeles utmärkt!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                    Får man samma resultat om man sättrr en 90 böj innuti lådan får att få samma längd som om man haft utrymme och dra ett rakt rör?
                    Antar att det skall vara 10 cm till vägg från alla håll om porten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                      Det behöver inte vara 10 cm åt alla håll, porten kan tex ligga tätt utmed en lådvägg och ha 10 cm fritt utrymme framför mynningen. Vilken längd en vanlig 90 graders böj motsvarar vet jag inte, man kan nog försöka mäta "innerkurva" och "ytterkurva" inuti röret med ett mjukt måttband och sedan räkna ut medelvärdet.

                      Fast om du kan tänka dig att bygga ny låda så går det kanske lättare att använda slotport istället för rund port.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                        Ska plasta låda i reservhjulsbaljan. Hur skulle en slot port se ut? Vad bör man tänka på när man bygger sådan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                          Slotport passar nog inte lika bra när lådan har "runda former", jag trodde att du tänkte ha en vanlig fyrkantig låda. Rörportar borde vara enklare att använda i en sån där låda.

                          Istället för 1 st 4" port så kan du sätta 2 st 3" portar, det blir ju nästan en "delbar port" som du funderade över. Rören kapas då 29 cm långa, sedan sätts trattar i båda ändar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                            Börjar på att bli dags å kapa ner lådan för rätt volym så tar en liten fråga innan. När man räknar bort volymen för basreflexen räknar man bara själva röret eller även volymen innuti?

                            Vad många l brukar man räkna bort för en tolv tummare?

                            Har installerat ett massive rk6 kit fram men hu gav alldeles för dåligt ös i grejerna så tänkte höra om det är lönt att koppla in ett gas alpha 4x100 å brygga två kanaler per högtalare ?
                            Finns det någon spel glädje i det steget?

                            Hade tänkt köpa ett steg från massive för att driva dom längre fram, funderade på ett nx2 eller vad skulle ni rekomendera för något.

                            Tanken var att köra samma tillverkare rätt igen å byta ut suksesivt medans plånboken tillåter
                            Eller att jag får grejorna sålda.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådförslag gas PRO gpp1244

                              Den volym som röret tar upp är både materialet i det samt luften inuti. Du kommer helt klart få mer ös med GAS steget men det finns helt klart roligare steg på marknaden, men det lär då bli ett lyft mot huvudenhetens 15-20Wrms.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X