Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag dela/gå till väga??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur ska jag dela/gå till väga??

Hejsan,
    fått lite kortslutning i hjärnkontoret så behöver lite hjälp att tänka,

I framsystemet har jag 6,5" mid, 2,5" fullragne bredbandare, och diskant,
    men hur skall jag dela detta på bästa sätt? vill dela middarna vid 80hz 2,5erna vid 200hz, diskanterna hade jag tänkt dela passivt och resterande aktivt med HU eller 4 kanals steget, huvudenheten jag har är en kenwood BT61-u,
    måste jag då offra två kanaler till middarna och två till 2,5erna och diskanterna?
    isf går det ju inte att ha högtalare bak, och det tycker jag personligen kan vara trevligt för dom som åker med bak och så tycker jag faktiskt att det lyfter ljudbilden lite, hua vad förvirrad jag är! haha sen hur gör jag med tidskomp?

med andra ord hur skulle DU ha gjort?? =) tack på förhand!!

Re: Hur ska jag dela/gå till väga??

Skulle nog leta efter ett litet steg till diskanterna så har du det problemet löst.
    Angående hur du ska dela dina högtalare så ser det lite tokigt ut.

Berätta gärna vad det är du har och bilmodell och även hur monteringen ser ut.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
      Skulle nog leta efter ett litet steg till diskanterna så har du det problemet löst.
      Angående hur du ska dela dina högtalare så ser det lite tokigt ut.

Berätta gärna vad det är du har och bilmodell och även hur monteringen ser ut.
      Jo, jag har funderat på det! =)
      Bilen är en bmw e34 sedan, Monteringarna ser ut som så att jag har 6,5" mid nere i kickpanelerna, 2,5" uppe i brädan och disktanerna i A stolparna samt en DD 2512.. i skuffen såklart, resterande komponenter utom 2,5"arna är också från digital designs.

Comment

Du har alltså ett 3-vägsframsystem utan passiva filter.

Att göra delningen på steget är krångligt -> du får springa av och an, vet aldrig var du egentligen delar, kan inte påverka branthet, måste byta fas med att växla plus och minus på ledningarna osv. Det är ett h*lvete.

Om din spelare har inbyggd möjlighet till 3-vägsdelningar, kör med endast dem. Då kan du justera allt från förarsätet. Därtill behöver du 6 kanaler.

Bakhögtalare behöver du inte, de bara råddar ljudet (märks iofs bara om man har tidskomp och allt annat i skick). I stort sett inga tävlingsbilar har högtalare bak.

Skall du ha en sub behöver du 1 kanal till och helst en processor med 4-vägs delningar.

Comment

Working...
        X