Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra montering framsystem - Hur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bra montering framsystem - Hur?

    Hallå!

    Ofta när jag surfar runt ser jag att folk skriver att det viktigaste för hur det kommer låta inte är produkterna, utan monteringen. För att få bra midbas krävs det en stum och tät baffel, det är jag med på.

    Men vad gäller för diskanter/mellanregister? Vad är det som en bra bilstereoinstallatör gör för skillnad i monteringen, jämfört med en glad amatör? Tänkte mest generellt nu vad som är bra att tänka på när man ska sätta i sitt nya kit i bilen.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Bra montering framsystem - Hur?

    Mellanregister vill lika som midvas ha en stum baffel, annars kommer ljudet lätt gröta till sig. Sen så vill dom gärna ha skapligt med volym bakom, i många fall gärna en låda, tätt ska det såklart också vara. Diskanter sen har inte riktigt samma krav på stum baffel men är däremot rätt så riktningskänsliga så prova gärna att rikta åt lite olika håll innan slutlig montering.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Bra montering framsystem - Hur?

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Mellanregister vill lika som midvas ha en stum baffel, annars kommer ljudet lätt gröta till sig. Sen så vill dom gärna ha skapligt med volym bakom, i många fall gärna en låda, tätt ska det såklart också vara. Diskanter sen har inte riktigt samma krav på stum baffel men är däremot rätt så riktningskänsliga så prova gärna att rikta åt lite olika håll innan slutlig montering.
      Får tacka för denna informationen! Ska prova göra om min mellanregister-montering, då jag upplever att det ibland blir lite grötigt. Funkar det med dämpull på samma sätt som i baslåda? Hur många liter skulle du gissa ett en 3" DLS-doe vill ha? Antar att jag lika gärna kommer få prova men om du vet svaret på en gång vore ju det bra
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Bra montering framsystem - Hur?

        En dome behöver ingen låda eller volym utan spelar lika om den ligger på ett bord eller sitter i baffel. Dock ska den sitta stumt men elementet sitter i en kammare som fungerar som en låda. Låter den grötigt så är de nog annat fel. Vad drivs den med och hur delar du?

        Comment


        • #5
          Re: Bra montering framsystem - Hur?

          Originally posted by Fellow View Post
          En dome behöver ingen låda eller volym utan spelar lika om den ligger på ett bord eller sitter i baffel. Dock ska den sitta stumt men elementet sitter i en kammare som fungerar som en låda. Låter den grötigt så är de nog annat fel. Vad drivs den med och hur delar du?
          Drivs av ett R-F T400.4 och delar med Dls passiva filter. Står inget om delningarna på filtret, har för mig att det är ett Ur35i som jag köpte på utförsäljning för ett år sedan. Grötigt kanske är att överdriva, men tycker ibland att det i vissa låtar "går ihop" för mycket. Ska dock ta en titt över baffeln och kolla efter sprickor eller så för det är en omålad spånskiva.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment

          Working...
          X