Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge, tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge, tips

    Tjena,

    Har just skaffat mig en gammal passat variant -95 och tänkte försöka skaffa mig mer dugligt ljud i den eftersom jag tycker om att lyssna på musik och pendlar långt.

    Jag har ett halvbra framsystem från DLS (tweeters+6,5") redan och funderar på hur jag bäst kompletterar det. Vill slippa baslåda helst.

    Tänker mig möjligen 6,5"or i bakdörrarna (tvåvägs?) + fyrkanals-steg och en hyfsad HU.


    Har kopplat lite stereos och så förr, men jag är väl rätt grön så input skulle uppskattas. Låter det som en vettig setup?


    Har kollat på detta:


    (Jag vill gärna ha en HU med aux och usb bak så jag kan göra egna uttag i panelen.)

  • #2
    Re: Ljudbygge, tips

    Varför inte en färdig baslåda istället för bakhögtalarna? Då får du en mer balanserad ljudbild och kan spela högre eftersom dina framhögtalare får hjälp med basen.

    Vill passa på att puffa för forumets köp och sälj. Särskillt på slutsteg kan man göra stora fynd,
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge, tips

      Jag använder lastutrymmet ganska ofta och vill slippa krångla med baslåda. Dessutom skulle jag ibland få köra utan den långa sträcker.

      Fast jag vill ju gärna ha ett hyfsat fylligt ljud. Kanske man kan bygga in 10 eller 12 i sidan bak i lastutrymmet? eller 8'or i dörrarna bak?

      (Kan kan man väl förstås.... Men vad är vettigt?)

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge, tips

        Beror lite på hur högt du vill spela. Annars så har Amega ett litet basrör som får plats under handskfacket som spelar på bra.
        Sen finns även 8" som inte behöver så stor låda. http://www.ljudbyggaren.se/?category_id=11
        Last edited by octan; July 5, 2012, 21:34.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge, tips

          Vi har ju även JL Audio 6W3v3 som är en liten rackare att spela på....
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment

          Working...
          X