Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

    Hej!

    Har köpt en Saab 9-3 sport kombi från 2008. Har tänkt att lägga 10-15 tusen på hifi ljud. Uppskattar blues, country och klassisk musik. Vilken utrustning skall jag köpa?

    Tack på förhand!

    Vänliga hälsningar
    /JohnEagle

  • #2
    Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

    Riktigt Hi-Fi ljud i bil blir svårt att få till för dom pengarna, men du kan få en helt okej anläggning ändå! Speciellt om du kollar efter begagnade saker. Det första du bör göra är att dämpa dörrarna, dom är väldigt fladdriga original. Om det sitter högtalare där i (bör göra det) så kan du låta dom vara, koppla på ett steg på dom bara så duger dom finfint. Annars köper du ett par lösa midbasar dit.

    Nästa steg är att byta huvudenhet, original är ärligt talat inte vidare bra, valfri bättre modell från t.ex. Alpine/Kenwood/Pioneer duger bra, det är mest upp till dig vad du vill ha för funktioner och storlek på enheten (singel-DIN som tar upp halva utrymmet eller en fullstor dubbel-DIN som ersätter original). Sen ett par sjysta 3,5" koaxialer eller bredbandselement till instrumentbrädan, gärna drivna av ett steg. Jag föredrar Amega Q-Cox350 men det finns en hel drös olika, det bästa vore ifall du kunde ta dig till en butik och provlyssna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=30056 <--- Passande annons =)

      Comment


      • #4
        Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

        Hej!

        Den bästa investering gör du med lite egenarbete.
        Köp ett rejält lass med dämpplattor från något lämpligt ställe och dämpa alla dörrar(inner & ytterplåt) samt golvet samt hjulhusen och väggarna i bagaget.
        När detta är gjort får du en tystare bil som känns mer solid och så blir stereon som du har eller bygger MYCKET bättre. Detta är nog den bästa investering man kan göra!
        Dämpmatta kan du köpa hos Bilstereoförsäljare men även ställen som Biltema, Mekonomen osv. Dock skiljer det en hel del på effektivitet och hur lättarbetat dämpmattan är.

        Ett bra tips som jag planerar att göra är att använda Gladen högtalare från www.ljudbyggaren.se ta deras 6or samt 80mm mellan register och montera dessa i orginaluttagen. De högtalare från detta märke jag har hört är musikaliska med bra upplösning samt är i vettig prisklass.
        Komplettera med en sub om du tycker att du behöver det.

        Mvh
        Peter J

        Projekt Saab 95 Aggressor
        https://www.facebook.com/saabaudio/
        Instagram saabaudio

        Ancient history....
        http://www.garaget.org/?car=106118

        Comment


        • #5
          Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

          Hmm var det den modellen av Saab som man ej kan ta bort orginalstereon?

          Comment


          • #6
            Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

            Håller med Peter J
            Ta kontakt med Tony på ljudbyggaren så kommer han hjälpa dig
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

            Comment


            • #7
              Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

              Originally posted by ville91 View Post
              Hmm var det den modellen av Saab som man ej kan ta bort orginalstereon?
              Nej det var fram till och med -06, då kom den en ny interiör och den dumma stereon försvann
              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • #8
                Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                1: En stereo med tidskomp.
                2: Minst fem slutstegskanaler: 2xdörr + 2x instrumentbräda + 1xbas.
                3: Högtalar...

                Ähh, ring Tonny på ljudbyggaren eller Pierre på Seastreamgarage så får du hjälp direkt.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                  Jag har för visso inte en 9-3 men en 9-5 kombi där jag bytt ut orginalhögtalarna, bytt cd samt monterat steg och sub.

                  Nu så är väl vissa delar jag har lite över din budget, men köper du en del beg. så kan du komma undan rätt bra. Jag har kört med amega q-cox 3,5" tidigare och började med att enbart byta ut dessa och ha resten av orginalsystemet kvar och det gav ett riktigt bra lyft och tog 15min att fixa.

                  Därefter så bytte jag ut dörrhögtalarna mot ett par andra 6,5" samt ljuddämpade dörrarna och då märktes det att effekten saknades då orginal slutsteget inte är det biffigaste, men det som kom ur högtalarna lät betydligt bättre än orginal. Nästa steg var att byta cd och montera slutsteg samt sub och då började allt vakna till liv. Det som sen är gjort är att jag bytt ut amegorna då jag tyckte de var lite för hårda i karaktären (låter inte dåligt eller illa) och har nu provat ett par gladen 80mm bredbandare och de låter riktigt bra för pengen de kostar.

                  Så jag får väl stämma in i kören och säga ljuddämpa dörrar, byt högtalare, cd (gärna med tidskompensering) montera slutsteg, sub.

                  Mitt system ser ut så här:
                  Hu: P99rs (inköpt beg. för 6500:-)
                  Slutsteg: DLS A5, A3 (inköpt beg. för 5000:-)
                  Framsystem: Gladen 80 (nypris 1800:-)
                  Midbasar: DLS SC 6,5" (nypris 4200:-)
                  Sub: DLS RW 10i (nypris:1200:-)

                  Kablage runt 1000:- för ström, lågnivå och högtalarkablar (inget extravagant alls)

                  totalt:19700:-
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                    Det finns några maskiner med inbyggda delningsfilter och tidskomp som även har inbyggd effekt. Med rätt sån så kan en inbyggda effekten räcka utmärkt till att driva högtalarna i brädan.

                    Sen ett fyrakanalssteg på ca 4 x 75 W RMS som med två av kanalerna driver 6,5" i dörrar och den andra två kanalerna bryggas på en lättdriven bas.

                    Då har du en liten anläggning som kan lira bra för mycket rimliga pengar.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                      Eller så kan du knalla in till din lokala bilstereobutik om du endå bor i Västerås så lär du få hjälp/tips o råd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                        kom in på bilstereohörnan så kan vi plocka ihop ett system åt dig :-)
                        saab 9000 pioneer-

                        www.garaget.org/micke999

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                          Det Jens beskriver att orginalsteget känns orkeslöst stämmer.
                          Det bättrar inte heller på ljudvolymen om man ersätter bilens orginal 2Ohms högtalaren mot en 4Ohms kvalitetshögtalare med eventuellt lägre känslighet!

                          Vi har 2 olika lösa 2Ohms högtalare i sortimentet för att tillgodose dom som bara vill byta dörrhögtalare rakt av, dessa ligger på 995 respektive 1695 kr / par
                          Den något dyrare högtalare kommer från SQL linen, här är dämpning ett måste om man vill få ut max ur högtalaren.
                          Vi garanterar att denna klarar av ordentliga ljudtryck med bibehållen ljudkvalitet!

                          Vill man vara på den säkra sidan och veta att man får ut det mesta ur sitt framsystem är mitt förslag att matcha HG-80-ZPPP-3 med storebror HG-ZDP-3 för 2295kr.
                          Detta är en 6,5" högtalare i ZERO PRO sortimentet, den här linen är framtagen för att ge så bra ljud som det bara går för rimliga investeringar.
                          Bredbandaren har redan rosats enligt tidigare inlägg och 6,5" är inte sämre!

                          En lösning med 4-kanals förstärkare och ovan nämnda högtalare hamnar på 10885:-
                          Då ingår även DSP med alla de fördelar detta innebär!
                          Fördelen med Mosconis DSP förstärkare är att denna klarar av högnivå, lågnivå och summera högnivå från förstärkta aktiva system!

                          Vi erbjuder sedan tidigare färdiga paketlösningar till BMWs olika modeller.
                          Vi kommer att göra det samma då det gäller SAAB.
                          Ett färdigt paket med högtalare, kablar och material för att montera högtalare och förstärkare.
                          Last edited by Ljudbyggaren AB; July 2, 2012, 09:46.
                          sigpic

                          Webshop

                          Besöksadress butik

                          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hifi ljud för 10-15 tusen för en Saab sport kombi -08

                            Detta är nog den bästa investering man kan göra!
                            ray ban glasögon

                            Comment

                            Working...
                            X