Announcement

Collapse
No announcement yet.

PXA-H100

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PXA-H100

Hejsan gott folk!

Mitt första inlägg och hoppas man får bra svar här!

Har precis köpt en Alpine PVA-W502R och jag undrar om ett alpine pxa-h100 skulle vara något att köpa? Motivera gärna!

MVH

Re: PXA-H100

Vill du ha mer kontroll på ljudet så är det ett bra köp, tidskomp, Eq och vettiga filter för att kunna justera till ljudbilden är aldrig fel.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Vad är den verkliga skillnaden mellan pxa-h100 och säg 701? Hur står sig mosconi 6to8 mot pxa-h800 om man vill hå upp en prisklass från h100? Är säg 6to8 värd pengarna om man bara ska svenssonlyssna med bra ljud eller räcker h100 filter och tidskomp för aktivt 3- väg med en sub? Mycket frågor nu men är lite sugen på en processor men vet inte vad man bör lägga pengarna på om man inte är ute efter tävling.
      Mitt system är dls iridium 6.3i, alpine cda 117, mosconi as100.4 och en dls ur12i som jag för närvarande kör bryggat på mosconin. Kommer ett dls A6 till basen.

Comment

Originally posted by Fellow View Post
        eller räcker h100 filter och tidskomp för aktivt 3- väg med en sub?
        Med 3-vägs plus sub "behöver" du mer än vad H100 kan erbjuda.

Du ska absolut sikta på en 8-kanals dsp.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Mommo
          Hejsan gott folk!

Mitt första inlägg och hoppas man får bra svar här!

Har precis köpt en Alpine PVA-W502R och jag undrar om ett alpine pxa-h100 skulle vara något att köpa? Motivera gärna!

MVH
          Hej!

Du behöver berätta vilken steg+högtalar setup du har.
          Då är det lättare att råda om just H100:n.

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

Comment

Jag har en DLS a4 som driver mina fram + 6x9or båda av Kicker DS serien. En Gas pro gpp1222 bas som drivs av Gas pro 1000 d!

Comment

Tack pierre
              Hur står sig då 6to8 mot pxa-h701 och h800? Mer sugen på mosconis än de andra.

Comment

Originally posted by Mommo View Post
                Jag har en DLS a4 som driver mina fram + 6x9or båda av Kicker DS serien. En Gas pro gpp1222 bas som drivs av Gas pro 1000 d!
                Du kommer att kunna "klistra" ljudet lite mer perfekt till förarplatsen.

Du använder den då med inställningen(switchar) F+R+Sub.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                  Tack pierre
                  Hur står sig då 6to8 mot pxa-h701 och h800?
                  Mer sugen på mosconis än de andra.
                  Om vi tar "min" story.

Hade 701 tidigare som fungerade mkt bra, och det var ett riktigt lyft när jag bytte från en 9861(skärmlös DVD) till en 511(med skärm),
                  jag fick nu upp alla filter/tidskomp-inställningar på skärmen, 9861 krävde ju RUX.
                  För mig som demar blev det mycket användarvänligt.

Byte till 800-boxen resulterade i bättre ljud, noggrannare inställningar, men (för mig) katastrof när endast "preset:n" kom upp på skärmen.
                  Det var nu "tvunget" att skaffa RUX eller koppla in en Laptop för justering.

RUX(den nya, 2495:-) införskaffades och det fungerade mkt bra. Skitsnygg!
                  Den har även klart bättre menyer än den gamla. Tummen upp!

Sedan har vi då Mosconi 6to8.
                  Här behövs det laptop för att tweaka.
                  Gränslösa inställningar vad det gäller inställnings-värden.
                  Preset:n/m.m kan du nå med din ev. Androidlur(om du skaffar ett BT-tillbehör för 395:-)
                  Som standard ingen digital-IN(tillbehör, finns i 2 olika utföranden)

800 är bra om man vill ha Alpines gränssnitt(HU) och väg/auto/funktioner. En sådan kostar 7995:-
                  6to8 känns mer high-end och ska man inte till en början använda digital-IN, så blir det 5295:-

Om man står på noll vad det gäller laptop och behöver digital-IN, så kan man fundera på:
                  Alpine 800+800 blir 10490:-
                  Mosconi 6to8+digital-IN "1"+ ny laptop för 4200:- blir 10490:-

Det var lite input från mig och det ganske rätade ut något frågetecken för dig och ev. andra som har dsp-funderingar.

Båda produkterna har fler funktioner/tillbehör, men det får ni minsann kolla efter själva!

Lycka till med valet!

Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE

Comment

En mycket bra jämförelse av Pierre och jag kan tillägga lite mer fakta då det gäller 6to8.

Denna lilla box har fler funktioner än de andra DSP boxarna på marknaden.
                    Nästa vecka levereras de första digitala instickskorten till Sverige.
                    Kortet som lanseras först är ett multikort och kostar 1795:-
                    Med ett sådant kort monterat i 6to8 öpnnas nya och fler möjligheter.
                    Man får 2 digitala ingångar och 2 digitala utgångar, optisk samt coaxial digital.
                    På kortet finns även en slot för ett Blåtands kort, detta kort som kommer under sommaren tillåter att man streamar högupplöst direkt in i DSPNs digitala del.
                    En annan option som kan vara av värde är att man även får en mikrofoningång.
                    Inte för automatisk korrigering "fungerar inte tillfredställande" utan för att 6to8 även blir en HANDSFREESATS!

Senare i sommar kommer även ett enklare expansionskort, Kortet hanterar endast digital insignal och landar på 995:-

Vi på Ljudbyggaren har använt i stort sett de flesta signal processorerna på marknaden.
                    Alpines boxar är föredömliga då man använder dom ihop med en Alpine huvudenhet, dessa har vi tävlat med i många år.
                    6to8 fungerar exakt lika om du använder en Alpine F#1 signalkälla för 42000:- eller en orginalmonterad huvudenhet.
                    Gränssnittet är mycket överskådligt och enkelt att navigera genom.
                    DSPn känns dessutom mycket fasrätt då man justerar ljudet i realtid.

Om man väljer en 6to8 har man en öppen lösning för framtiden.
                    DSPn kan hantera 2 olika högnivåsignaler, detta via lågnivåkontakterna för snygg och säker installation.
                    Lågnivå från vilken huvudenhet som helst.
                    2 olika digitala signaler ( tillbehör ).
                    2 olika blåtands lösningar ( tillbehör ).
                    Trådstyrd och trådlös progarmering ( BT modul krävs tillbehör )
                    Trådstyrd och trådlös användning. ( BT modul och rux tillbehör )

När man känner att man gjort sitt på tävlingsbanan i sitt specialbygge, tar man 6to8 och monterar denna i sin nya CanBus bil med orginalmonterad förstärkare.
                    Här har man exakt samma förutsättningar att få lika bra ljud!

I min värld borde ALLA ha minst en Alpine PXA-H100 då denna fungerar mycket bra till vardags!
                    sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Tack så mkt Pierre och Tony!

Comment

Hur löste det sig? Har en pxa-h100 på g billigt så tänkte bara testa på men har ingen bärbar dator med xp så är det kört då? Kan ju alltid plocka ut stationära och köra i värsta fall.

Är processorn värd 800 kr om man har en cda-117?

Comment

Hej Fellow!
                          För mig löste det sig ganska bra, åkte till Tony på ljudbyggaren och han fixade inställningarna åt mig manuellt, dvs utan mic med riktigt bra resultat. Nu när jag har lärt mig processorn kommer jag aldrig kunna va utan en i framtiden, så det är väl investerade pengar. Jag tycker personligen att det är värd till din CDA-117!

Lycka till

Comment

En PXA-H100 är mycket väl investerade pengar när man vill förbättra ljudet.
                            Du behöver inte någon laptop för att få till det.
                            Det man kan göra med en laptop är att man då kan koppla till en mic så den automatiskt ställer in tiskomp, men detta blir inte alltid optimalt, utan man kan få ställa in det senare manuellt för att få det exakt som man vill.
                            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                            --------------------------------------------------------------------------------
                            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Working...
                            X