Har en 35mm2kabel i bilen nu, men den kabelstorleken finns ju inte med i EMMAreglerna :P Hur bedömmer man då om man har rätt storlek på säkringen? på 30mm2 är det ju 150A, men 170-180A någonting borde ju gå. Nu vet jag iofs inte ens om man kan hitta MiniANLsäkringar i denna storlek..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Storlek på säkring.
Collapse
X
-
Re: Storlek på säkring.
Man får inte översäkra, och tabellen skall följas, så det blir en 150A-säkring.(max)
Då är det heller inga problem att få tag i säkringar.
PierreSEASTREAMS GARAGE
ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !
Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
-
Ta en 150A. finns inga 180A vad jag sett och 200A är för högt för att följa reglerna.Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Comment
-
175A säkringar finns i mini ANL!sigpic
Webshop
Besöksadress butik
Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)
Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec
Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.
Comment
-
Egentligen har jag varit en smula kritisk till tabellen ett tag nu, tar mitt aktuella exempel med slutsteg på vardera 300A och en längd till dessa på <1m st (vid en utseende mässigt dock fulare installation räcker 0,6m) från batteribanken, vilket torde räcka med 30mm2 men i tabellen begränsas 30mm2 till en avsäkring på endast hälften dvs 150A och detta utan att till synes ta hänsyn till längden.Originally posted by Horsyhorse View PostMan får inte översäkra, och tabellen skall följas, så det blir en 150A-säkring.(max)
Då är det heller inga problem att få tag i säkringar.
Pierre
Frågan lyder som följer, räknar man ut den verkliga siffran på tävlingar eller håller man sig till den i mitt tycke då något fiktiva tabellen? (i avseendet att använda korta strömkablar)
Skulle kännas surt att isf få ett straff "bara för att", fast man håller sig till gällande elsäkerhets normer!Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?
Comment
-
EMMA tog tidigare hänsyn till längder och spänningsfall mm.
Men detta ställde till det ganska mycket på eventen och miniräknaren var domarens bästa vänn för att få allt rätt.
Med en enkel tabell med kasta värden för de olika kabelstorlekarna gjordes bedömningarna betydligt enklare och säkrare.
Det är branschen som tillsammans med EMMA tagit fram dessa värden och nivåerna är satta enligt deras normer.
Så skall du ha poäng på tävlingar är det bara att glatt följa tabellen.
(som för övrigt kan hittas här)Roger Edvinsson
Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
helst på saker av kolfiber :-)
Comment
-
Misstänkte detta tyvärr, även om jag har viss förståelse för att det lär kunna skapa krångel att ta med parametern längd i ekvationen.
Om man av vilken anledning som helst ändå säkrar efter elsäkerhets normen men över EMMA tabellen, får man tävla ändå med poäng bortfall eller ger domaren "Spanska flaggan" och vinkar bort bilen från tävlings området?
(Hög ström är ju ändå helt livsfarligt om man gör ett tekniskt fel)Last edited by trop de; May 18, 2012, 21:59.Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?
Comment
-
Om du skall ta hänsyn till en parameter måste du ta hänsyn till samtliga.
Jag ser inga problem att avsäkra en 16mm2 kabel 300A OM den är kort, fritt förlagd, kontakterad med hydralik och gjord av renaste koppar...
Men det kommer resultera i 0p i protokollet och inget annat.
Det är för många aspekter att bedöma och därför kör EMMA med en enkel genomarbetad tabell.Roger Edvinsson
Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
helst på saker av kolfiber :-)
Comment
-
Ok, vad bra. Jag kommer inte ställa upp med en halvmesyr den dagen bilen rullar in på tävling så det är nog helt lugnt. 50mm2 passar rakt in i stegen men inte 95mm2 (<300A enl EMMA) så de är en del av anledningen till mina tankar om beräkningen. 0 poäng kan jag ta isf men det vore tråkigt att bli avstängd, därav följd frågan. Tack för snabba svar!Last edited by trop de; May 18, 2012, 22:23.Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?
Comment
-
Annars kan du göra som Veiko gjorde vid ett tillfälle....Originally posted by trop de View PostOk, vad bra. Jag kommer inte ställa upp med en halvmesyr den dagen bilen rullar in på tävling så det är nog helt lugnt. 50mm2 passar rakt in i stegen men inte 95mm2 (<300A enl EMMA) så de är en del av anledningen till mina tankar om beräkningen. 0 poäng kan jag ta isf men det vore tråkigt att bli avstängd, därav följd frågan. Tack för snabba svar!
Han satte fast 50mm2-kabel i en svarv och tvinnade ner den så det passade in i uttag för 35mm2...
Fråga mig dock inte hur han gjorde det rent praktiskt, men gjorde det gjorde han
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment
-
Många tycks inte förstå varför man har en säkring. Det är kabeln man avsäkrar och inget annat. Skulle det bli en kortslutning skall inte kabeln orsaka brand i bilen. Därför finns även regeln att säkringen får sitta max 40cm från batteriet. Det bästa är dock att sätta den så nära som möjligt.Jag ÄR Gandalf!!!
Comment
-
Eller direkt vid polen...kräver rätt polanslutning, men det finns ngr varianterOriginally posted by Gandalf View PostMånga tycks inte förstå varför man har en säkring. Det är kabeln man avsäkrar och inget annat. Skulle det bli en kortslutning skall inte kabeln orsaka brand i bilen. Därför finns även regeln att säkringen får sitta max 40cm från batteriet. Det bästa är dock att sätta den så nära som möjligt.
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment

Comment