Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA SQ skivan 2012

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: EMMA SQ skivan 2012

Originally posted by Lonefox View Post
    Har problem med röstområden, speciellt då det är mkt sorl och ljud i bakrunden (vilket jag även påpekat tidigare). Men jag är VÄLDIGT känslig för de övre registren. Och det är DÄR komprimerat matrial har sina stora brister....och det är väldigt störande att höra hur diskant blir svajig, oprecis och tappar dynamik när det komprimerats konstra icke komprimerat.

Hade du ngt mer personligt att försöka med?
    Oj, vad den beskrivningen låter bekant! Jag kunde ha skrivit EXAKT samma rader om min hörsel...plus tinnitus-pip @ 6.3- och 10kHz...

/Freddi
    Projekt #sqnewbeetle
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Originally posted by Nosj View Post
      Personligt?
      Det var inte menat som något påhopp (men du är ju öronbarn?). Ber om ursäkt om du tog det så.
      Mer ett konstaterande att du måste trotts allt ha en grym hörsel.
      Nästan i klass med hundar kanske.

Jag har väl en mer än hyfsad hörsel, men stör mig inte alls på Spotifys tillkortakommanden.
      Har anläggning för ett par hundra tusen, och inte ens där stör jag mig väldigt.
      Jag skulle till och med köra en "Pepsi-challenge" med dig, din anläggning och Spotify.

Jag skulle bli mycket imponerad om du spikade, låt säga, tio av tio.
      Inte ens säkert att jag uppskattar ljudet i sig i din anläggning. Personliga preferenser.
      Dessutom skiljer det även från mp3 till mp3, mkt beroende på använd codec, och främst i vilken hastighet de har rippats ner. Så det där blir svårt ändå mkt pga bara det. Har tex. ngr 192or som låter bättre än en del 320....
      Som en parantes så kan jag säga att jag ej har gjort ett hördeltest på många många år, men i gymnasiet så hörde jag upp till 26KHz......och DET var RIKTIGT påfrestande att bli utsatt för :S
      Hurpass högt jag hör idag vågar jag inte sia om.

Men ja....jag tog det lite för personligt och ber om ursäkt för mitt agerande gentemot dig.
      Dock hade du ingen aning hur min hörsel har påverkats....

Originally posted by Freddi View Post
      Oj, vad den beskrivningen låter bekant! Jag kunde ha skrivit EXAKT samma rader om min hörsel...plus tinnitus-pip @ 6.3- och 10kHz...

/Freddi
      Jag är glad att jag slipper pipet iaf
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jo, det skall du vara! :-) Det finns många faktorer som spelar in på hur jag upplever pipet, men försvinner gör det aldrig. tack och lov så klingar tonerna med varandra, vet om personer vars tinnitus-pip inte klingar utan låter som ett falskt ackord...lär ska vara väldigt påfrestande psykiskt. :-(

Ett problem som jag uplevt under hörseltester är att de utförts i en väldigt tyst miljö och de största problemen är, precis som Lonefox skrev, att kunna höra när det är mycket bakgrundsljud. Ett skadat öra klarar inte av att filtrera ljud så som ett friskt öra kan.

/Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          Som en parantes så kan jag säga att jag ej har gjort ett hördeltest på många många år, men i gymnasiet så hörde jag upp till 26KHz
          Om du hörde upp till 26KHz ifrågasätter jag vilken ras du tillhör Om en människa har en perfekt hörsel vid 15-16 års ålder kan vissa höra upp till 21KHz men då pratar vi om någon hundradels promille av befolkningen. Skulle du höra ytterligare 6KHz upp är du inte bara unik utan också ett medicinskt fenomen.

Är du helt säker på att din gammelfarfar eller gammelmormor inte var en Cockerspaniel eller en Stövare

Sorry! Kunde inte bara låta bli
          Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
            Om du hörde upp till 26KHz ifrågasätter jag vilken ras du tillhör Om en människa har en perfekt hörsel vid 15-16 års ålder kan vissa höra upp till 21KHz men då pratar vi om någon hundradels promille av befolkningen. Skulle du höra ytterligare 6KHz upp är du inte bara unik utan också ett medicinskt fenomen.

Är du helt säker på att din gammelfarfar eller gammelmormor inte var en Cockerspaniel eller en Stövare

Sorry! Kunde inte bara låta bli
            Nejdå.... SÅ illa är det inte.....däremot går det troll i släkten.
            Iaf har min far envist hävdat att han är 1/16 troll....vilket gör att jag är 1/32 troll......vilket borde förklara mina långa armar i förhållande till resten av kroppen

Det var gjort med en tongenerator och läraren skötte vredet...det var jag och en till som låg där uppe och vi vart alla mäkta förvånade....
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

När vi körde testet i skolan så hörde jag upp till strax över 20KHz. Sen vred han lite till och jag hörde nada. Sen sa läraren inget och gick ifrån apparaten. Efter ett tag så upplevde jag att det var jobbigt för öronen men trodde att jag inbillade mig då jag egentligen inte hörde något ljud. Men då frågade en klasskompis om den fortfarande var på, och då visade det sig att han hade låtit den vara på för att testa oss. Stod på 25 KHz.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

Comment

När det gäller tex spotify ska man veta att det skiljer bra mycket vilket dac man använder. Det är långt ifrån alla som fixat det även om vi kikar på de tynsgta på marknaden. Ett tips för Spotify älskare ( som jag själv är) är Lead audio LA100.
                Det är knappast upplösingen som är problemet utan hur jobbet är gjort. Har själv demat mycket tung Hifi med Spotify och det har alltid funkat riktigt bra. Förstår precis vad du menar lonefox och uplever samma sak i många anläggningar tyvärr.
                sigpic
                Ljudstudion i växjö
                Tel 0470 62120

JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

Comment

Det är dock en enorm skillnad i min anläggning där jag har en squeezebox touch som källa att köra Spotify eller Wav över nätverket.

Men jag har ju ingen lead audio...
                  /tycker Erik.

Comment

Erik de e bara å övertala regeringen om att ni verkligen verkligen behöver en sån lead audio
                    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Jag upplevde precis samma sak när jag satt in en extern DAC.

Dilemmat var att min andra hälft inte fick igång anläggningen med för många apparater i serie (hade då separat för-förstärkare med), så nu kör vi mest CD spelaren, till integrerade förstärkaren och VOILA så kommer det ljud.

2 knappar för att slå på apparaterna, och så trycka play.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Roger T View Post
                        När det gäller tex spotify ska man veta att det skiljer bra mycket vilket dac man använder. Det är långt ifrån alla som fixat det även om vi kikar på de tynsgta på marknaden. Ett tips för Spotify älskare ( som jag själv är) är Lead audio LA100.
                        Det är knappast upplösingen som är problemet utan hur jobbet är gjort. Har själv demat mycket tung Hifi med Spotify och det har alltid funkat riktigt bra. Förstår precis vad du menar lonefox och uplever samma sak i många anläggningar tyvärr.
                        Hur funkar den?
                        Kopplar man typ usb från datorn, och får ut vad...?
                        toslink eller rca...?
                        Funkar den på 12volt?

Comment

Så här ser nya Emma 2012 skivan ut i masvis (avläsningsprogram för att se komprimering och dynamik).

Finns en liten miss i skivan: (låt 11). 2 sekunder in i låten.Så låter det som någon säger huuum..Detta låter bara i c:a 1 sekund.

Last edited by Välljudsfantast; April 6, 2012, 07:30.

Comment

För att få 320i spotify måste man ha dyraste alternativet. (kommer inte ihåg vad det heter). Har mellan modellen och låter inte bra. Orkar inte lyssna vardags rummet utan endast i kontor datorn.
                            NMIAB.se
                            http://www.facebook.com/nmiab
                            http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Jodå. Jag har premium. Och rätt inställningar. Är bara lite gnällig.
                              /tycker Erik.

Comment

hahahaha

Comment

Working...
                                X