Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zrken
    replied
    Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Mycket spännande och "förståerlig" beskrivning av skillnader mellan stegen!
    Det är ju frågan om det går att inte bli sugen på ett sådn t här nytt Mosconi? =D
    De verkar fantastiska. Spec att komma bort från att välljud måste handla om att ljudet skall låta så varmt och närgånget som utandningsluften på en jazzsångerska. ...man vill ju höra besticken slammra i bakgrunden

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Mosconi färgar ljudet lite med andra ord.Vilket inte alltid behöver vara en nackdel.det beror ju på vad man har efter.Eller innan.
    Vilka märken färgar inte ljudet eller har egen karaktär?

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Mosconi färgar ljudet lite med andra ord.Vilket inte alltid behöver vara en nackdel.det beror ju på vad man har efter.Eller innan.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
    Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka.
    Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
    Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
    Låter så typiskt......italienskt. Låter som att Mosconisteget är mer analytiskt än Genesis.
    Dock delar jag din åsikt om Genesis

Leave a comment:

• octan
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Tja, då har man lyssnat lite, eller ja, nån timme med lite olika musik och även växlat mellan Genesis och Mosconi Zero4.
    Hör jag skillnad? Jodå, en hel del. Visserligen är jag ingen expert men detta är mina egna observationer och det handlar om mina öron och min bil, vet inte hur andra tycker/kommer att tycka.
    Genesis är lite varmare och mycket mer förlåtande, det första som slog mig med Zero steget var hur mycket mer detaljer i bakgrunden som hördes, både på gott och ont, det har betydligt kvickare midbas och det blev mycket lättare att höra skillnad på olika toner i basregistret. Likadant i de högsta tonerna, där låg nog största skillnaden. Genesis-steget rundar av de höga tonerna lite mer än Zerot som återger allt betydligt kraftigare och mer exakt.
    Genesiset är med andra ord lite mysigare och lättare att lyckas med men med bra skivor så blir det riktigt intressant att lyssna på Zero som återger så mycket som man inte har hört innan.
    Nu har jag ju kört detta på 6,5orna i dörren och 3orna liggande uppe på brädan så det är ju inte optimalt monterat ännu men jag har ryckts med av det kvickare ljudet såpass att jag bestämde mig för att Zero4 får bli kvar här hemma och dessutom får det sällskap av ett Zero3 som ska få driva vad det nu blir i basar i bilen.
    Då tycker vi samma. Exakt de intrycken jag fick.

Leave a comment:

• ChriZtoffer
    replied

Mysig set-up! Ser fram mot att lyssna på den nästa år, om man får? Är själv lite sugen på Mosconi Zero till nästa bygge.

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Nu har jag ju kört detta på 6,5orna i dörren och 3orna liggande uppe på brädan så det är ju inte optimalt monterat ännu men jag har ryckts med av det kvickare ljudet såpass att jag bestämde mig för att Zero4 får bli kvar här hemma och dessutom får det sällskap av ett Zero3 som ska få driva vad det nu blir i basar i bilen.

Bägge skönheterna brevid varandra.

Bild från bilen utan lock över Zero4.

Som det känns så blir nog mina 5-channel kvar i familjen tillsvidare, jag har ju ändock den stora flänsen och det kan bli snyggt i skuffen på Taunusen såvida jag inte får nåt bra bud på det paketet.

Leave a comment:

• diq
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Inte ens de mest hysteriska Italienska PR tricken kan undgå det....
    Amen!

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Nonne View Post
    Steget som ligger under kartongen har du inte en susning om hur det låter

Kan nog säga att det är färre än tre som lyssnat på ett sådant i Sverige!!!
    Säkert så. Men är det samma kraft i botten som de övriga Mosconi så kommer tradeoffen vara att Genesisen blir bättre i toppen.

Inte ens de mest hysteriska Italienska PR tricken kan undgå det....

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Expozero

Piero

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Om så är fallet blir mitt förslag att behålla Genesis till mellanregister/diskant, och sätta Mosconit på midbas/bas/subbas.

Det kommer ge bästa möjliga qualität

//J
    Steget som ligger under kartongen har du inte en susning om hur det låter

Kan nog säga att det är färre än tre som lyssnat på ett sådant i Sverige!!!

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Hmm intressant... Kan det möjligtvis vara ett Mosconi AS som ligger där under täcklocket? Tycker anslutningarna ser ut att stämma bra med ett sånt.
    Originally posted by micke999 View Post
    gissar med på as
    Originally posted by Horsyhorse View Post
    Det kan ju vara ett Zero ochså.

Pierre
    Kul med spekulationer , återkommer som sagt med det rätta svaret.

Om så är fallet blir mitt förslag att behålla Genesis till mellanregister/diskant, och sätta Mosconit på midbas/bas/subbas.

Det kommer ge bästa möjliga qualität

//J
    Hm, tack för tipset.

Originally posted by Lonefox View Post
    Hm.....han har ju dock bara ett femkanaligt Genny kvar.....
    Det räcker ju för 2 diskanter och 2 mellanreg.

Pierre
    Absolut....men hittils har jag fått uppfattningen att han inte skall ha diskanter utan bara Gladen treorna...eller har jag missuppfattat ngt av vad han sagt i tråden?
    Eller så har han inte sagt allt

Men möjligheterna finns ju. Dock tar det upp onödig plats pga basdelen :S
    Det ska han säkerligen inte, men det räcker till 2MF+2HF.

Pierre
    Det andra 5-channel står inne i vardagsrummet och glänser.
    Det enda som är spikat i bygget är 6,5 och 3". Bas(ar) är inte bestämt ännu, jag funderar och vrider fram och tillbaka på olika scenarier. Får väl helt enkelt försöka prova de alternativen som känns allra bäst.
    Har dessutom hämtat ett lass mdf-skivor hos Carlenskogs idag så nu går det att börja snickra lite.

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Absolut....men hittils har jag fått uppfattningen att han inte skall ha diskanter utan bara Gladen treorna
    Det ska han säkerligen inte, men det räcker till 2MF+2HF.

Pierre

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Pierre
    Absolut....men hittils har jag fått uppfattningen att han inte skall ha diskanter utan bara Gladen treorna...eller har jag missuppfattat ngt av vad han sagt i tråden?
    Eller så har han inte sagt allt

Men möjligheterna finns ju. Dock tar det upp onödig plats pga basdelen :S

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Hm.....han har ju dock bara ett femkanaligt Genny kvar.....

Pierre

Leave a comment:

Working...
X