Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Monte carlo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Saab 9-3 Monte carlo

Lätt att kolla rör sig varvräknaren när man kör på starten så funkar givaren så då är det 2 fel kvar tändkasset och Bränslepump

Comment

han sa nu att den rör sig inte bara ibland.

tändkassetten funkade.
      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Har bytt givare nu. Nu hoppar iaf varvräkaren till när man vrider på starten. Men det är tyst ifrån tanken. Så antar att det är soppapumpen ändå. Den brummar igång i typ ½-1 sekund om man mosar i startgas i insuget.

Jag har även vickat på reläerna under instrumentbrädan men jag vet inte direkt vilket av reläna som går till soppapumpen av dom.

Någon här som vet var man ska kapa i golvet för att komma åt soppapumpen?. Jag har 60 liter soppa i tanken så känns inte så roligt att ta ner tanken.
        Last edited by Jens.L; January 1, 2012, 16:47. Reason: stavning

Comment

Det finns en lucka under baksätet om jag inte minns fel. genom den kommer du åt insidan på tanken. kan vara värt att kolla upp iaf. mvh berbel

Comment

Originally posted by Berbel View Post
            Det finns en lucka under baksätet om jag inte minns fel. genom den kommer du åt insidan på tanken. kan vara värt att kolla upp iaf. mvh berbel
            Du kommer ihåg alldeles rätt (borde du fan göra efter all år du byggt de där haha) :P

Comment

Kommer inte ihåg att jag såg nån lucka när vi drog kablarna i jens bil
              saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Holst View Post
                Du kommer ihåg alldeles rätt (borde du fan göra efter all år du byggt de där haha) :P
                Inte riktigt rätt, om det är samma på cupé modellen som på vanliga 4 dörrars..

Det finns ett hål under baksätet där man NÄSTAN kommer åt pumpen, du måste dock "förlänga" hålet iaf 10 cm mot vänstersidan för att kunna komma åt pumpen.

Detta pga att 9-3an delar bottenplatta med Calibran, synd bara att dom inte delar tanken också..
                Saab 9-3 SQ style

Comment

Originally posted by BaDiS View Post
                  Inte riktigt rätt, om det är samma på cupé modellen som på vanliga 4 dörrars..

Det finns ett hål under baksätet där man NÄSTAN kommer åt pumpen, du måste dock "förlänga" hålet iaf 10 cm mot vänstersidan för att kunna komma åt pumpen.

Detta pga att 9-3an delar bottenplatta med Calibran, synd bara att dom inte delar tanken också..
                  va de jag med hade för mig.han har beställt en henko pump igår så bör väl trilla in snart nu fick han svar på hur han skulle kapa med hehe
                  saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Ja ja, man kan inte minnas allt. Är ju dock 12 år sen nu sen jag byggde på dessa sist så.. Hoppas det löser sig ändå för dig.
                    ( O du Holst ska bara vara tyst ).
                    Mvh/Berbel

Comment

roligt bygge!

det brukar vara ganska lätt att höra om pumpen går eller inte! bara att luta huvudet bot baksätet och vrida på tändningen så brukar den brumma på ganska högt! Är det tyst så är det garanterat den som är pajj!
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                        roligt bygge!

det brukar vara ganska lätt att höra om pumpen går eller inte! bara att luta huvudet bot baksätet och vrida på tändningen så brukar den brumma på ganska högt! Är det tyst så är det garanterat den som är pajj!
                        Kan även vara tyst då man vrider på tändingen, bästa är att brygga vid relät..

Comment

Har bilen stått ett tag så bör väl pumpen arbeta upp tryck i systemet, kan tänka mig att den kanske inte behöver jobba vid start efter ett snabbt stopp t.ex!

Dock på min 9-3a så har den alltid låtit när jag har tänkt på att lyssna!
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Har bytt till en henko-pump nu. Fick inte på den där stora gummiringen som håller fast pumpen upp till på orginalpumpen då henkon och orginalpumpen inte ser riktigt lika ut. Men pumpen sitter fast ner till också så verkar funka ändå. Valde vägen att kapa upp golvet. Sen fick jag låna verktyg av saab som man skruvar upp det stora plast locket som håller fast tankarmaturen.

Hade visst glömt att lägga till uppdateringen med stötfångarjobbet som min bror håller på med.

Brorsan har fixat en utdömd aero front till mig. Så jag slänger upp lite bilder ifrån lagningen av den.

En stor spricka samt lite små sprickor

Första plastlimningen på insidan

Limmat utsidan sen har han även börjat slipat lite

Ett till lager med lim

Nedmattad samt lite spackel

Nästan färdig för grund

Av en ren slump hittade brorsan en aero-bakdel som låg och skräpade på deras jobb.
                            Så den fick jag.

Last edited by Jens.L; January 8, 2012, 23:20. Reason: Justering

Comment

nice kommer bli bra när du får på dom och får bilen polerad å fin
                              saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Går segt här. Brist i motivation och pengar. Samt att mitt aero-paket har blivit en hög med smällt plast efter en brand på brorsans jobb. Hade fått det gratis av hans jobb. Men dom har varit snälla och skrivit upp det på försäkringen så har jag tur får jag ett nytt.

JohanH va förbi med ett nytt batteri till bilen för någon dag sen. Som jag monterade idag. Ett Running bull 70ah. Satt ett sunkigt Accucell 62ah i bilen som va rätt slut.
                                Jag tycker framsystemet blev mkt rappare med running bull batteriet men det är säkert placebo.

Comment

Working...
                                X