Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

    Originally posted by Antonic View Post
    Tackar hehe.
    CDT kommer även från bilstereohörnan och dom kan även ta hem dom
    om någon kommer bli intresserad av dom.

    Lustigt att du inte gillar fronten. hehe
    Du har inte lust att google och säg vilken front du gillar?

    Lugnt jag kan ta kritik så no problemo.
    Samma sak med grejerna jag har......finns en anledning till varför det kommer på ett par dekaler med BRL Trollhättan på bilen sen (de enda dekalerna jag kommer att ha).
    Allt som sitter i bilen kan tas hem via dem

    REdan nämnt att jag föredrar ORIGINALfronten Ja jag ÄR udda
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

      Kan någon förklara av vilken anledning hjul ska lossna på bilen pga av spacers utan centrumringar???
      Centrumringarna avlastar knappast några krafter i bultarna vid varken acceleration, inbromsning eller kraftiga gupp...
      De hjälper till att centrera fälgarna när man drar åt dem. Anledningen att hjul skulle kunna trilla av, är för att de sitter snett isåfall... Det lär man ju märka av genom vibrationer osv...

      Det som kan hända med spacers, är att bultarna går av pga att infästningen blir kortare, och momentet blir större eftersom spacerna flyttar ut drag/tryckkrafterna som verkar på bulten, då spelar det ingen roll om man så har spacers med centrumringar. Ska man vara seriös så bör man då åtminstone införskaffa sig längre bultar, vilket avhjälper momenten som blir i bultarna en hel del, beror dock så klart på hur infästningen i bilen ser ut...

      Jag ser iallafall inte problemet med sådana spacers anton har jämfört med den varianten med centrumringar.
      Någon får gärna förklara!
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

        Vilken långloppscup är Gandalf involverad i föresten? Farsan kör nshc
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

          Originally posted by ppk View Post
          Kan någon förklara av vilken anledning hjul ska lossna på bilen pga av spacers utan centrumringar???
          Centrumringarna avlastar knappast några krafter i bultarna vid varken acceleration, inbromsning eller kraftiga gupp...
          De hjälper till att centrera fälgarna när man drar åt dem. Anledningen att hjul skulle kunna trilla av, är för att de sitter snett isåfall... Det lär man ju märka av genom vibrationer osv...

          Det som kan hända med spacers, är att bultarna går av pga att infästningen blir kortare, och momentet blir större eftersom spacerna flyttar ut drag/tryckkrafterna som verkar på bulten, då spelar det ingen roll om man så har spacers med centrumringar. Ska man vara seriös så bör man då åtminstone införskaffa sig längre bultar, vilket avhjälper momenten som blir i bultarna en hel del, beror dock så klart på hur infästningen i bilen ser ut...

          Jag ser iallafall inte problemet med sådana spacers anton har jämfört med den varianten med centrumringar.
          Någon får gärna förklara!
          Sen är de flesta muttrarna eller bultarna man drar fast fälgen med konformade och hjälper till att centrera fälgen vid montering.
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

            Det blir problem eftersom fälgen inte centrerar mot navet direkt. Centreringen sker med hjälp av bultarna. Detta kan medföra rörelse som i slutänden skapar materialutmattning.

            Långlopp kördes även i början på 90-talet
            Jag ÄR Gandalf!!!

            Comment


            • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

              Det lär ju inte spela någon roll om bultarna centrerar fälgen eller en centrumring... Då tror jag snarare att folk tappar hjulen pga för korta hjulbultar som ger vika pga av dess längd...
              Om det uppstår sådana rörelser som gör att materialet utmattas så lär man ju känna av det vilket som... Måste ju vara 100ggr värre ur utmattningssynpunkt med obalans i hjulen!
              Jag ska slänga på ett par spacers utan centrumring på min bruksbil imorgon om jag hinner, sen lovar jag att berätta om jag tappar hjulen!
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                Centrumringens funktion är, förutom att just centrera hjulet vi montage, att minska belastningen på bultarna när hjulet snurrar.

                Man behöver inte vara innehavare av högskolepoäng för att förstå att belastningen på bultarna blir oerhört mycket högre om inte fälgen har en centrumring att vila emot.

                Detta är också en av anledningarna att naven har en ring OEM.

                Men vill man köra utan centrering och göra sig lustig över det, så funkar nog även det..... Tills det inte funkar längre!!!
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                  Sedan som ALLTID beror det på hur bilen används med.

                  Finns betydligt värre exempel i branschen kan jag lova haha
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                    Regel nr1 är att INTE smörja anliggningsytorna på bromsskiva/fälg.

                    Det är inte bultarna som hindrar fälgen från att röra sig, utan friktionen mellan ytorna.

                    Smörj gärna själva navet, men var sparsam.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Regel nr1 är att INTE smörja anliggningsytorna på bromsskiva/fälg.

                      Det är inte bultarna som hindrar fälgen från att röra sig, utan friktionen mellan ytorna.

                      Smörj gärna själva navet, men var sparsam.
                      Har jag gjort det eller var det ett allmänt tips?
                      sigpic

                      Ägare av DekorTeknik
                      Gå in och gilla!

                      Comment


                      • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                        När det gäller Mats tips är de alltid allmänna. Men i ditt fall kan man misstänka att du smörjer in det mesta så att det går smidigare. Även då diskanterna men det brukar aldrig bli bra
                        Jag ÄR Gandalf!!!

                        Comment


                        • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                          Originally posted by Gandalf View Post
                          När det gäller Mats tips är de alltid allmänna. Men i ditt fall kan man misstänka att du smörjer in det mesta så att det går smidigare. Även då diskanterna men det brukar aldrig bli bra
                          Diskanterna går aldrig bra att smörja haha

                          Dock smörs alla bult m.m. in så det ska bli smidigt att arbeta med.
                          Min far hållt på med bilar i snart 45år (20år som bilmekaniker) så litar på honom. hehe
                          sigpic

                          Ägare av DekorTeknik
                          Gå in och gilla!

                          Comment


                          • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                            Gjort en lite uppdatering på hemsidan då tiden inte funnits till innan.
                            Men nu när vi sitter och kollar på Eurovision så kan man fixa med detta samtidigt hehe

                            Så nu ska mera fakta stämma helst om Rx8an.
                            Rx7an är till salu just nu så får se om den blir kvar.

                            WWW.ROTARYRELOADED.COM

                            Imorgon börjar vi köra igång igen och ska bli skitskoj
                            Last edited by Antonic; May 26, 2012, 22:57.
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                              Som ni sagt är såna spacers en lösning som funkar på många bruksbilar, och jag har såna själv på en av mina bilar. Men ett skruvförband utsatt för sjuvkrafter får sin styrka primärt genom friktionen mellan anläggningsytorna. Den uppstår av tre faktorer:
                              1. att bulten sträcks och orsakar hög spännkraft. Om man använder en längre bult krävs högre åtdragningsmoment för att få samma spännkraft.
                              2 anläggningsytan. Med universalspacers så är mindre än hälften av ytan kvar.
                              3 ytornas friktionskoefficient.

                              Allt det här tillsammans gör att med den här typen så är kanske en tredjedel av friktionskraften som är tänkt att finnas där kvar. Den kraften hamnar stället på bultarna, som skjuvas av i värsta fall.

                              Det är inte kul, tro en kille med makiningenjörsutbildning som har erfarenhet av att stå på en enfilig gata med bilen stående på bromskivan...
                              Last edited by Robsarve; May 26, 2012, 23:19.
                              /tycker Erik.

                              Comment


                              • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx7 & Rx8 2012

                                En viktig sak är också att navcentreringen ska funka så gäller det att man kan ta bort centrumringen i fälgen.
                                För är spacern för tunn så går det inte få någon navcentrering på spacern då gamla går för långt ut
                                sigpic

                                Ägare av DekorTeknik
                                Gå in och gilla!

                                Comment

                                Working...
                                X