Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V40 -97 Nybörjarbygge

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Show/demo: Volvo V40 -97 Nybörjarbygge

Inhandlat min första "riktiga" bil, dvs en bil som inte bara används som sladdbil vintertid. Tänkte givetvis stoppa i lite ljud i den och tänkte passa på att dokumentera det här i hopp om att få massa tips från mer kunniga byggare på saker jag kan göra bättre

En liten setup över hur det ser ut i dagsläget kan jag väl göra även om det inte är mkt att visa upp egentligen:

Lågnivån är nån billigt från SPL och strömkablarna är 35mm köpt hos den lokala försäljaren.

Det jag gjort är egentligen bara att slängt i lådan:

Lådan är på 90 liter minus den volym som bas och rör upptar.
    Och röret plus 1 tratt är 25cm, avstämning på strax över 40hz om jag fattat saken rätt?

Dämpat bakluckan har jag väl gjort också:

Dock skramlar fortfarande luckan som satan, delvis regplåten men även nåt mer, tips på hur man fixar det?
    Skulle man kunna byta ut plasten på sista bilden mot en stummare spånskiva så inte trycket kommer innanför den på någonvis?

Satt dit koaxialarna i bafflar fult som satan i dörrsidan har jag gjort, dock bara tillfälligt då det är mkt som ska göras om...

Alla tips och förslag mottages tacksamt!
    MvH Robin

Re: Volvo V40 -97 Nybörjarbygge

Inte lust att köpa dörrsidor för dubbla 6.5 or?

Tips:
    4or i panelen drivet av steg
    Skulle skaffat steg till 6.5orna

Då de ska kunna möta upp 15 tumsbasen och överlappa delningen till basen ex bas delas 40-80 Hz dela 6.5or 70-160 Hz och 4or i panelen 130-400 Hz

Detta är bara siffror i exempel hur delningen ska vara IRL ska jag låta vara osagt

Har byggt i en V40-98 (RIP)
    4or i panelen drivet av ett Magnat Rx22
    Amega 6.5or X 2 drivet av ett RF 801 S
    Basar Gas Pro 12 X 2 drivet av ett DD M2

Comment

Tror det var du som skickade bilder åt mej på dom dörrsidorna redan?

Men att byta ut 4" i brädan ska givetvis göras men va ju roligare att köpa 6,5" så började med det. Vore det smartast att köpa 2 eller 4 kanals steg då? menar 4" & 6.5" kan man väl köra i 2ohm och få ut lite mer effekt kanske? istället för att köpa 4 kanalsteg och köra varje högtalare för sej i 4ohm?

Och det där med delningen måste jag väl försöka reglera i steget då? försöka hitta av rätt frekvens med den där lilla ratten på nåt vis?
      Min ide om att ha en spånskiva eller liknande som innerpanel i bakluckan skulle det kunna göra nån skillnad?

Comment

med reg plåten, så kan du ta loss den och sätta en bit liggunderlag under och sen skruva fast skiten igen så lär det inte skramla så mkt därifrån det borde iaf funka^^

steg:skulle ha köpt ett 4-kanalt direkt istället för ett 2-kanalt. då du lär spara pengar på det. annars lär du kanske få köpa 2st 2kanaliga steg om du nu vill ha 4" och 6,5".
        Jag köpte ett 2kanalt och det lät inte bra när man kom upp mot 20-25 på volymen på stereon. men då körde jag 4" och 6,5" på steget. så jag skrotade 4" så nu låter det riktigt bra :P men jag kan ju ha kopplat det fel från början men men :P

Comment

Liten update sen veckan:
          Ville ha 6.5rna under "orginal" galler så byggde om lite.

Orginalgallret ska splittas och sen limmas och spacklas ihop med gallren till koaxialarna, förhoppningsvis ska de väl se skapligt ut

Sågat upp dörrsidan så pass mkt jag vågat för att så mkt av högtalaren som möjligt ska vara framme utan nåt ivägen och samtidigt gå att dölja allt bakom gallren.

Dämpat ena sidan också, 2 lager i ytterplåten, 3 lager bakom elementet och 1-2 i innerplåten.

Tankar om detta?
          Vid nästa löning går det nog iväg beställning på SPL Dynamics T-100 & SPL Dynamics ICE 150.4 150wrms per element bör väl duga ett tag?

Comment

Ser stabilt ut

Försök knula (jaa, ett L hehe ) in lite butyltejp där du har glipor bakom midden bara så
            Går ju också att prova att göra likadant runtom midden mellan den och dörrsidan, så allt ljud måste passera ut, istället för att kanske studsa in i dörren igen

Comment

Jag har också tänkt att montera in 6,5 i dörrarna.. Egentligen vill jag inte förstöra originalutseendet men att det gick att få plats med en 6,5 bakom originalgallret va inte illa.. Det tål att funderas på. Men har för mig att monteringsdjupet är ganska så grunt i dom där hålen.. Men en bra o snygg lösning va det i alla fall

Comment

har 57mm moteringsdjup på mina middar och då är det 5-10mm kvar till rutan när den är nedvevad. Baffeln är av 12mm material så 60-63 i monteringsdjup kan nog funka :P

Och jag lade dämpmatta upp mot kanten där jag hade glipor mellan baffeln och dörrplåten, bör väl duga? Bafflen sitter för övrigt med nå lim & tät grejs och en massa skruv så den sitter nog

Comment

Okej.. Får se om dom middarna jag har tänkt att skaffa får plats på djupet :O Dom har 79mm inbyggnadsdjup^^ Får kanske se efter ett annat kitsystem med lite grundare inbyggnadsdjup! Det kanske går att få ut elementet lite längre ut ändå med en tjockare baffel?? Ser ut som det finns en liten glipa kvar till där gallret sitter??

Comment

Ja 15mm baffel är inte omöjligt Går ju givetvis ännu mer men då måste du slakta dörrsidan så pass att orginalgaller knappast ser bra ut :/

Comment

Tog och följde rådet om 4" i brädan, samma serie som 6.5"orna från SPL.
                      Klippte bort skruvhålen och limmade fast dom ist

Byggde ut lådan bara, vart väl långt ifrån fint men kände inte att jag hade ork med nåt annat just för tillfället. Sitter iaf SPL 1500.1 till vänster och SPL 150.4 till höger.

Och där under monterade jag ett batteri till.

Mina frågor:
                      På kabeln mellan främre och bakre batteri ska jag säkra av den?
                      Både vid de främre batteri och vid det bakre?
                      monosteget ligger på 150amp och 4-kanalaren på 80 ska jag ha säkring på 230amp då?

På kablarna mellan det bakre batterit och stegen bör jag ha säkring där?
                      Kablarna är max 50cm långa.

Samt hur ska jag kunna dela 6.5" & 4" ? hur ställa in en exakt frekvens på steget liksom då vredet där har ganska stort omfång? 50-750hz?

Comment

Av säkerhets skäl borde du avsäkra mellan batterierna samt från batteri till vardera steg. vad har du för storlek på kabalget? det är lite avgörade om hur stora säkringar du skall ha.

de här bygget ser ut å ha potential till att lira på en hel del keep it up
                        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Mellan främre och bakre batteri är kabeln 35mm, mellan bakre batteri och 4-kanalssteget är kabeln 20mm och mellan bakre batteri och monoblock är kabeln 35mm

Comment

kabeln mellan fram och bakre batteri ska avsäkras med en 150A säkring i båda ändarna.

Säkringen till 4-kanalsteget med 20mm2 kabel ska vara avsäkrad max 100A.

Monoblocket samma som kabeln mellan batterierna, 150A.
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                              kabeln mellan fram och bakre batteri ska avsäkras med en 150A säkring i båda ändarna.

Säkringen till 4-kanalsteget med 20mm2 kabel ska vara avsäkrad max 100A.

Monoblocket samma som kabeln mellan batterierna, 150A.
                              Okej, 150amp mellan batterierna gäller även fast det samanlagda förbrukningen på stegen blir 230amp? några tävlingsregler eller sådant bryr jag mej inte om
                              MvH

Comment

Working...
                              X