Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 406, sakta men säkert ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

    Sådär, ett år med bilen och drygt 3300 mil, nyss bytt olja och låtit den tina upp från vintervädret.. Såg bra ut inför besiktningen som är om två veckor med
    Sen har jag tweakat ljudet lite mer, börjar hitta rätt nu

    Comment


    • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

      Tycker det är lite tråkigt att ljudscenen börjar vid vänstra stolpen.. Någon som har testat att rikta en högtalare via rutan i dörren för att lura örat med gott resultat ?

      Sen har jag köpt mig en ny fräs då den gamla blivit livsfarlig, spännhylsan var så slut att den ville till att tappa frässtålen..

      Comment


      • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

        Min går två dm utanför på vänster. Bara att jobba med vinklar och eq.
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

          EQ blir svårt med stereon som sitter i just nu..
          Får slita lös stolpen och prova vinkla den hit och dit, hittar jag ett ställe som låter bättre blir det ett besök på skroten för att hitta en till stolpe, eller två om jag hamnar närmare rutan och då ska jag kolla upp vad det kostar med koppar som hewi
          Insåg nu att jag glömt ta en bild på stolparna !

          EDIT: Finns det någon i närheten av piteå som vill/kan hjälpa mig att lyssna och tweaka så är det bara slänga iväg ett pm så får ni mitt nummer, har aldrig ens lyssnat i en annan bil med tidskomp så jag gissar mest :P
          Last edited by K_arlstrom; January 5, 2012, 08:42.

          Comment


          • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

            Originally posted by K_arlstrom View Post
            EQ blir svårt med stereon som sitter i just nu..
            Får slita lös stolpen och prova vinkla den hit och dit, hittar jag ett ställe som låter bättre blir det ett besök på skroten för att hitta en till stolpe, eller två om jag hamnar närmare rutan och då ska jag kolla upp vad det kostar med koppar som hewi
            Insåg nu att jag glömt ta en bild på stolparna !

            EDIT: Finns det någon i närheten av piteå som vill/kan hjälpa mig att lyssna och tweaka så är det bara slänga iväg ett pm så får ni mitt nummer, har aldrig ens lyssnat i en annan bil med tidskomp så jag gissar mest :P
            kolla med Billy(Atlas bil&ljud) han känner väl alla som håller på med bilstereo i pite om han vet nån

            Comment


            • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

              Originally posted by primeramannen View Post
              kolla med Billy(Atlas bil&ljud) han känner väl alla som håller på med bilstereo i pite om han vet nån
              Nästa vecka blir det lyssning av någon som varit med längre, tack för tipset

              Använde de sista 3 arken från mitt bulkpack igår på bakluckan, måste köpa mer då jag har mycket kvar att dämpa !
              Stoppade även in lite dämpning bakom dörrsidorna, blev ett stort steg framåt men mer behöver mer av all sorts dämpning, bland annat plasten på B-stolparna behöver dämpas och jag måste limma en till midbas (råkat gå över gränsen igen ).

              För övrigt är det ganska passivt i bygget, väntar på mer info om mosconi 6to8 och iPad 3 !
              Last edited by K_arlstrom; January 13, 2012, 08:23. Reason: hur skriver jag ?

              Comment


              • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                Nyss kommit hem från Ronny, han hade synpunkter på det mesta jag hunnit med
                Till att börja med blir det ny placering av fullrangehögtalarna, och annan vinkel, sen ska jag börja arbeta på alla brister i dörrarna !

                Han sa att det saknades mellanregister, övre sång och en till dip vid 2500 Hz, blev bättre med lite justerade delningsfrekvenser men det räckte inte hela vägen.
                På vägen hem kom jag på att jag chansade på + och - när jag kopplade in fullrangehögtalarna, ska prova byta plats på kablarna och se om det hjälper

                Han tyckte det var så illa i början så jag fick sätta mig i hans bil och lyssna lite ! 3-vägs framsystem och dubbla 12'or, från någon alpine-spelade med extra stor front.
                Var riktigt bra drag i ljudet, massor med kontroll !
                Satt två NRS-steg i bilen, visade sig att det är han som bygger dom :O
                http://www.nrscaraudio.se/Om%20oss.htm
                Så blev lite av ett studiebesök med
                Last edited by K_arlstrom; January 22, 2012, 20:23.

                Comment


                • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                  Originally posted by K_arlstrom View Post
                  Nyss kommit hem från Ronny, han hade synpunkter på det mesta jag hunnit med
                  Till att börja med blir det ny placering av fullrangehögtalarna, och annan vinkel, sen ska jag börja arbeta på alla brister i dörrarna !

                  Han sa att det saknades mellanregister, övre sång och en till dip vid 2500 Hz, blev bättre med lite justerade delningsfrekvenser men det räckte inte hela vägen.
                  På vägen hem kom jag på att jag chansade på + och - när jag kopplade in fullrangehögtalarna, ska prova byta plats på kablarna och se om det hjälper

                  Han tyckte det var så illa i början så jag fick sätta mig i hans bil och lyssna lite ! 3-vägs framsystem och dubbla 12'or, från någon alpine-spelade med extra stor front.
                  Var riktigt bra drag i ljudet, massor med kontroll !
                  Satt två NRS-steg i bilen, visade sig att det är han som bygger dom :O
                  http://www.nrscaraudio.se/Om%20oss.htm
                  Så blev lite av ett studiebesök med
                  Så han håller på fortfarande han hade ju nästan lagt av när jag bodde i pite för ca.11år sedan,men tydligen klarade han inte av att sluta då

                  Comment


                  • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                    Ronny kommer nog aldrig att lägga av med basdunket.

                    När jag gick 3:e året på Strömbacka gick han i samma klass, det var en påbyggnadskurs för en tvåårig linje (det kallades för linje "på den tiden"). Vi umgick en del och han hade alltid en massa ljudprojekt i tankarna.

                    Comment


                    • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                      Haha jo han verkade fortfarande gilla bra ljud
                      Fast han tävlade inget nuförtiden, och byggde endast slutsteg åt sig själv... Inte många som hört talas om NRS vad jag vet.

                      Comment


                      • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                        Originally posted by K_arlstrom View Post
                        Haha jo han verkade fortfarande gilla bra ljud
                        Fast han tävlade inget nuförtiden, och byggde endast slutsteg åt sig själv... Inte många som hört talas om NRS vad jag vet.
                        är väl mest pitebor i ljudsvängen som har hört talas om dom

                        Comment


                        • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                          Originally posted by primeramannen View Post
                          är väl mest pitebor i ljudsvängen som har hört talas om dom
                          Nädå....även vi kring Gbg har hört talas om NSR
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            NSR
                            Felskrivning eller finns det någonting med ljud som heter så?

                            När jag umgicks med honom i gymnasiet och ett tag efter gymnasiet så pysslade han nog mest med PA, men han hade redan då planer på att tillverka egna slutsteg med rejäla nätdelar eftersom han var lite irriterad på en del steg som hade klena nätdelar enligt honom. Det där var i slutet på 80-talet.

                            Comment


                            • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                              Originally posted by Optima View Post
                              Felskrivning eller finns det någonting med ljud som heter så?

                              När jag umgicks med honom i gymnasiet och ett tag efter gymnasiet så pysslade han nog mest med PA, men han hade redan då planer på att tillverka egna slutsteg med rejäla nätdelar eftersom han var lite irriterad på en del steg som hade klena nätdelar enligt honom. Det där var i slutet på 80-talet.
                              Hade lite bråttom o korr-läste inte
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                                Kör en liten uppdatering om vad jag sysslat med senaste tiden.. (inget förutom tweakning med bilen dock)

                                MEN !!
                                Om mindre än en månad så får jag mig ett eget dubbelgarage !!
                                Står på samma tomt som mitt hus !

                                Comment

                                Working...
                                X