Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 406, sakta men säkert ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

    Sitter på vardagsrumsgolvet och filar (blev ingen resa till vinkelslipen) på stolparna lyssnandes på bilstereoforums sq-lista, lite mer jobb före första lagret super spackel åker på, det sägs tåla vibrationer.. lät som en bra sak
    Bilder kommer senare !
    Last edited by K_arlstrom; December 2, 2011, 19:47.

    Comment


    • #92
      Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

      Klickade just iväg en order på svart och grå superstrech + fastbond 30..
      Väntar på att andra lagret spackel ska härda, blir minst ett till innan formerna är som jag vill !

      Comment


      • #93
        Lilla julafton !

        Hej vad kul det är att få paket !

        Stegen (phoenix gold xenon 200.4 & 1200.1) var dock större än jag räknat med, vilket betyder att reservhjulet får flytta tillbaks in i baljan och det blir att bygga ett upphöjt golv för att få plats med dom ! (tack till mrmix)
        Kondningen är rätt massiv med, Soundstream 5F (tack oloof) som förhoppningsvis ska bota diskoljuset jag har redan nu med de "små" stegen..
        Ställde dit spackelburken som storleksjämförelse, de flesta här har väll sett en

        Inte fått så mycket mer gjort på stolparna, de sitter än en gång fast i bilen, får se om jag tar in dom en vända ikväll eller ej. Har däremot sågat bort hörnet på handskfacket ! Dörrsidorna blev lite väl stora

        Comment


        • #94
          Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

          406an borde vara rätt snarlik min c5a. Kan tipsa isåfall att det iallafall på min fanns mängder med utrymme mellan bagageväggarna och skärmarna. Har lyckats montera mina gamla steg där utan större bekymmer. Finns en liten bild på det i min projekttråd.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #95
            Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

            Originally posted by Expoze View Post
            406an borde vara rätt snarlik min c5a. Kan tipsa isåfall att det iallafall på min fanns mängder med utrymme mellan bagageväggarna och skärmarna. Har lyckats montera mina gamla steg där utan större bekymmer. Finns en liten bild på det i min projekttråd.
            Tyvärr är de här stegen duktigt stora, 22x10.5 tum (~56x27 cm) så jag hoppas inte på allt för mycket enligt vad jag kommer ihåg, men får kolla en gång till !
            Ditt bygge såg rätt trevligt ut, diskret ! och du har en bättre lösing för att få med lådan när du fäller sätet, jag kör skogshuggarstilen och skriker timmer för mig själv

            Comment


            • #96
              Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

              Eftersom jag importerat Xenon-stegen och har en 406a kan jag garantera att de inte går in i skärmarna. Ett X600.1 möjligen.

              Riktigt trevliga steg dock. Vi hade lite tillförlitlighetsproblem på de första, men det skall vara åtgärdat på de senare stegen (vilket borde vara de du har)
              /tycker Erik.

              Comment


              • #97
                Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                Litar på dig då erik och hämtar upp lite 70mm reglar till dubbelgolvsbygge på vägen hem idag
                Stämmer bra att det ska vara dom som heter .usa, och de har överlevt några år så alla problem borde ha kommit fram !

                Comment


                • #98
                  Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                  Det spelar på duktigt bra nu
                  Måste dock bort med dörrsidorna och dämpa MER..! (för att inte nämna bakluckan)

                  Storleksjämförelse mellan de gamla och ett av de nya, blev förvånad över att jag fick ner dom i reservhjulsbaljan och slapp bygga dubbelgolv !

                  Comment


                  • #99
                    Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                    Ja det var ett riktigt as till steg det där. Förstår att det blev lite trångt. Låter som vi har ungefär samma kvalitet på bakluckorna. Innan jag dämpade min så lät och kändes den som en kakburk i plåt.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                      Dörrarna och bakluckan hade jag också problem med i min 406:a så jag tänkte dela med mig av ett par småsaker som fungerade förvånansvärt bra för mig. Det är inte säkert att det fungerar för dig med då dina dörrsidor är lite annorlunda än mina var och jag hade en sedan. Men för mycket information är ju aldrig fel.

                      Mina största problem med dörrarna uppstod längs dörrsidans fram- och bakkant.

                      Framkanten löste jag enkelt genom att lägga en tejp (http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...de-tejp-29320/) på dörrplåten. Jag lät skyddsplasten sitta kvar på tejpens framsida så det gick att ta loss dörrsidan obehindrat men det tog ändå bort en hel del av skallrandet mellan dörrsidan och dörren. Hade nog blivit ännu bättre om jag blivit helt klar med dörrarna så jag hade kunnat låta tejpen fästa mot dörrsidan också. Lånade din bild och ringade in detta område.

                      Bakkanten var något svårare. Där satte jag små vinkeljärn i dörrplåten precis innanför dörrsidans kant. Sen nitade jag i gängor i vinkeljärnen och borrade små hål i dörrsidans bakkant. Hålen borrade jag någon mm för långt inåt mot kupén så att skruvarna sen tvingade dörrsidan utåt mot dörrplåten. Det gjorde jätteskillnad. Markerat detta med pilar på bilden.

                      Jag vet inte min lösning till bakluckan fungerar alls för dig då jag hade en sedan men om det inte hjälper dig så kanske det hjälper någon annan. Jag fyllde helt enkelt igen håligheterna i bakluckan med fogskum och satte täckskivor över.

                      Om du tycker att huvudenheten sitter irriterande långt ner i mittkonsolen så gick det i alla fall för mig att ta bort plastbiten som huvudenheten sitter i och med lite eller ganska mycket våld flytta ner värmereglage/AC biten och panelen med knappar för varningsblinkers och sånt tillräckligt långt för att få plats med huvudenheten högst upp i mittkonsolen. Men det kanske var ett större problem för mig som hade dvd-spelare.

                      Comment


                      • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                        Originally posted by Expoze View Post
                        Ja det var ett riktigt as till steg det där. Förstår att det blev lite trångt. Låter som vi har ungefär samma kvalitet på bakluckorna. Innan jag dämpade min så lät och kändes den som en kakburk i plåt.
                        Haha ja jag sa ju det Mm, min reg-plåt arbetar sig sakta men säkert igenom luckan med sina hörn = inte bra !

                        Originally posted by Bengt View Post
                        Dörrarna och bakluckan hade jag också problem med i min 406:a så jag tänkte dela med mig av ett par småsaker som fungerade förvånansvärt bra för mig...
                        Köpte dubbelhäftande tejp idag för att prova och se, har tidigare funderat på dörrlister man har hemma men vi börjar med det här !
                        Får se om jag behöver vinkeljärn jag med, ska börja med en bult där övre och undre halvan av dörrsidan möts i bakändan

                        Aha så det GÅR att göra... hoppas jag har nog med kabel kvar där bakom för att det ska nå, ännu en sak att kolla upp

                        Comment


                        • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                          Originally posted by K_arlstrom View Post
                          Aha så det GÅR att göra... hoppas jag har nog med kabel kvar där bakom för att det ska nå, ännu en sak att kolla upp
                          Det går. Men kräver en del våld. Det var den ända bilden jag hade kvar. Inte riktigt färdigt på den men det viktiga syns ju. Som du ser så var min mittkonsol lite annorlunda men det borde funka för dig med.

                          Comment


                          • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                            Bengt: sedär ja ! får kanske hoppa på det projektet nån gång då Tejp "botade" mina framdörrar idag, fick sätta högst upp i framkanten för att få nån effekt men nu låter det mycket bättre !! (eller låter inte illa, beroende på hur man vill se det)

                            Edit: kall bil -> frusen tejp -> problemet kvar.. ska kolla om jag hittar något tunnt liggunderlag som är nog brett för att täcka hela dörrsidan (tejpa fast med min rulle dubbelhäftande tejp!), och se till att dämpa de ytor som inte fått ett lager redan..!
                            Last edited by K_arlstrom; December 12, 2011, 07:12.

                            Comment


                            • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                              Nu har fronten till stereon gått och blivit glapp, lagomt sugen på att skicka in den för lagning.. får lösa det på något sätt så jag iallafall kan använda mobilen som musikkälla direkt till stegen och ha någonting som låter !

                              Comment


                              • Re: Peugeot 406, sakta men säkert ?

                                Eftersom det ska ta minst 21 dagar att få stereon uppkollad så har jag bestämt mig för att ta smällen och endast kolla efter en ny spelare..
                                Jag kan bara inte vara utan musik en hel månad :P

                                Tog mig tid och monterade kondensatorn igår, och för mig så hjälpte det mot blinkningarna !
                                Nu hinner generatorn börja ladda fullt före spänningen sjunkit drygt 1 volt !
                                Last edited by K_arlstrom; December 26, 2011, 11:36.

                                Comment

                                Working...
                                X