Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 118i projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 118i projekt

    Jag håller på att förbereda och planera vad jag ska ha i den bil jag ska köpa i mitten av Juli. Jag ska byta min BMW 523T-99 mot en BMW 118i-05:a lågmilare då. Jag tänkte göra ett försök och se om man klarar sig med en lite bil istället för en stor och få ned bensin förbrukningen på samma gång.

    Tanken är att köra med en normal bilradio den här gången och sedan koppla in bil-pc:n och ljudet genom den istället för att gå direkt från ljudkort till slutstegen som jag har nu. Om jag känner mig själv rätt finns det risk att det kan ta ett tag innan alla saker har kommit in.....

    Här är några bilder på bilen.



    Last edited by heddan99; May 19, 2011, 22:20.

  • #2
    Re: BMW 118i projekt

    Va e de för grejer som ska in i den?
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    Comment


    • #3
      Re: BMW 118i projekt

      Det ljudsystem jag tänkt att sätta in för tillfället är detta:

      CD-Spelare och processor:
      Sony CDX-C90R med XDP-4000X

      Framhögtalare:
      Hertz HSK163

      Subwoofer:
      Peerless 10" XLS

      Slutsteg:
      Rockford T600-4 framsystem
      Rockford T1500-1 sub
      sony XM2020 till bakhögtalare som ej kommer att vara igång i vanliga fall.

      Batteri
      Varta Silver 100Ah

      Framsystemet ska installeras i orginal utag, basarna under stolarna och mellan/diskanter i dörrarna.
      Basen ska in i en liten sluten låda på vänster sida i bak.
      Jag får lyfta bagage golvet några cm så att jag får plats med stegen, processorn och datorn.
      Batteriet blir att flytta över det jag har i 523:an idag om det passar.

      Datorn flyttar jag över som den är. Jag planerar att annvända mig av den optiska utgången på ljudkortet och köra den direkt mot processorn.

      Jag håller på att försöka få ta på en begagnad orginal BMW display case på ebay för att sätta in min skärm i. Tanken är att det ska se ut något liknande det här:
      http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=286884


      Comment


      • #4
        Re: BMW 118i projekt

        Jag har lite funderingar på är hur det är vilka filter som är bäst att annvända när man ska koppla in högtalarna.

        XDP-4000X boxen har ju inte de bästa delningsfrekvenser men de borde fungera hyffsat ialla fall.
        Så här ser de ut. A är dedikerad LP och går ej att stänga av filter. D är dedikerad diskant och HP går ej att stänga av. B och C går att stänga av filtrerna och annvända filter i stegen eller passiva filter om man vill.

        channel A. Lågpass. 78HZ eller 99HZ, 72dB eller 36dB branthet
        Channel B. HP, 72dB, 36dB eller 24dB vid 78Hz, 99Hz, 500Hz, 793Hz eller 1,25kHz. LP 500Hz or 793Hz or 1.25KHz
        Channel C. samma som B. Båda går att köra fullrange/avstängda filter
        Channel D. HP 4.00KHz or 5.03KHz or 6.34KHz, 24dB, 36dB eller 72dB.


        Hertz HSK163 passivt filter har följande delningsfrekvenser.
        500/4,5k Hz @ 6/6 och 6/12 dB

        Tänkte höra om ni har några förslag på hur man ska koppla in sakerna och vilka filter som är bäst att annvända för att få ut bästa ljud ur sakerna.

        Det jag funderar på är
        SUB: 10" sub bak. Ställa upp T1500-1 steget på högsta LP delning 250Hz (går ej att koppla ur) och sätta 4000X boxen på 78Hz 72dB.

        Mellanbas: 6" bas under stolar. Två kanaler av T600-4 steget ställt i ofiltrerat. Sätta 4000X boxen på 78Hz 72dB HP och 500 Hz 72dB LP.

        Mellanregister och diskant: 3" + diskant i dörrar. Två kanaler av T600-4 steget. Annvända det passiva filtret till HSK163 kittet. 3" får 500Hz 6dB HP och 4,5KHz 6dB LP. Diskant kör 4.5kHz HP 12dB. Ej annvända filter i 4000X boxen och köra fullrange signal till steget.


        Är detta ett bra sätt att köra på? Eller ska man köra på något av de två andra allternativen jag kan komma på, se nedan.

        Ett allternativ skulle vara att enbart köra HSK 163 kittet passivt. Då skulle jag modda filtret och dela upp det innvändigt så att jag kan koppla in alla fyra kanaler till filtret och sätta 4000X till fullrange på både B och C kanalen.

        Det tredje allternativet skulle vara att köra mellanbasen på 4000X som i första förslaget.
        För 3" och diskant skulle jag koppla förbi kondingen för 3":arn och ställa in 4000X på 500Hz 72dB HP och sedan ha kvar passivt för LP på 3" och HP för diskant.

        Comment


        • #5
          Re: BMW 118i projekt

          Vad är lägsta LP på RF-steget till suben?

          HP-filter i RF T600-4 till 6exorna?

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: BMW 118i projekt

            T600-4 steget har följande filter:
            Front High-Pass (HP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
            Front Low-Pass (LP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
            Rear High-Pass (HP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
            Rear Low-Pass (LP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth

            T1500-1 steger har följande filter:
            LP 35-250Hz 24dB/octave Butterworth

            Comment


            • #7
              Re: BMW 118i projekt

              Jag skulle hellre labba med filtren i stegen, jag menar fast läge 78 eller 99.
              Skulle nog göra det samma med midbasen.
              Beroende på montage 3" vs. diskant så skulle jag sikta på passivt(orginalfilter)
              Men det e ju jag det!

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: BMW 118i projekt

                Hoppas att få bilen i mitten av Juli.
                Jag har börjat få hem lite saker till projektet. Det blir till att försöka få in framhögtalare och cd spelaren till att börja med och sedan bygga en låda till subben.
                När jag fått in ljudet blir nästa steg att börja med datorn och dess integrering i bilen.

                CD monterings ramen kom ifrån Tyskland i veckan. De ramar för BMW e87 och e90 och kabel kitt jag hittade i sverige var löjligt dyra.



                Fick även tag på två orginal flip/flop case till skärmen så att man kan få till hyffsad orginal look på installationen. Blir lite pill att få igång motorn så att den fälls upp och ned automatiskt.
                Sedan kommer det blir rejält trångt med skärmen då det orginal är en 6" skärm och jag ska in med en 7" skärm. Det verkar dock som om den får plats på höjden, men öppningen för skärmen måste förstoras.




                Idag fick jag även hem skärmen. Det är en Samsung 7" skärm med touch screen och ett VGA controller board. Hoppas att den kommer att bli ett lyft vid direkt solsken jämfört med den skärm jag har idag.
                Om skärmen funkar bra är planen att eventuellt beställa en till när de fixat ett kontroller kort med HDMI in och köra den i fronten och fälla in de två andra skärmarna i nackstödet istället.

                Comment


                • #9
                  Re: BMW 118i projekt

                  Har provkört skärmen idag.
                  Desvärre är inte solen framme så jag har inte kunnat pröva den i direkt solsken. Av det jag sett verkar den bättre än de skärmar jag haft innan. Till det priset man får den för så är det en riktig killer
                  Skulle gissa att man måste gå upp till runt 4000 kr klassen för att få en bättre skärm.

                  Här är skärmen i vanligt dagsljus.


                  Så här stor är skärmen jämfört med lådan den ska in i. Ska skruva ut motorn så att jag kan få loss lådan som skärmen ska sitta i och se hur mycket man måste skära ut för att hela bilden ska synnas. Hade hoppats på att jag skulle slippa modda öppningen på lådan men det ser dock ut som om man måste göra det



                  Last edited by heddan99; June 19, 2011, 12:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: BMW 118i projekt

                    vart har du köpt skärmen och vad kostade den?
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #11
                      Re: BMW 118i projekt

                      Blir nog riktigt sjyst när det blir klart!
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: BMW 118i projekt

                        Originally posted by micke999 View Post
                        vart har du köpt skärmen och vad kostade den?
                        Jag fick syn på den på mp3car forum.
                        http://www.mp3car.com/lcd-display/14...01-36-s-h.html

                        Den går på strax under 145 dollar inklusive shipping med DHL express. Med dagens dollar kurs runt 950 kr, med eventuell moms blir det fortfarande under 1300 kr vilket inte är mer än deltacos billigaste touch screen skärmar.

                        Det alla går och väntar på är ett nytt kontroll kort med HDMI och förhoppningsvis back kamera remote som förhoppningsvis kommer i slutet av månaden. Han håller även på att ta fram ett hus till den om du har tänkt att köra den standalone och inte bygga in den.

                        Comment


                        • #13
                          Re: BMW 118i projekt

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Blir nog riktigt sjyst när det blir klart!
                          Tack
                          Jodå, det blir nog okej om man lyckas få igång allt

                          Comment


                          • #14
                            Re: BMW 118i projekt

                            Jag har tagit ut lådan idag för att se om skärmen passade på höjden eller ej.
                            Efter att ha knipsat bort all onödig plast till orginal skruvarna och liknande så prövade jag att se om skärmen gick in.



                            Självklart får det inte gå för fort och smärtfritt.....så skärmen gick ej in på höjden. Det fattas ett par milimeter



                            Jag har tittat lite mer på konstruktionen och botten på lådan som skärmen ska sitta i kommer alldrig synas. Då det bara är ett par milimeter som fattas funderar jag på att pröva att gröpa ut dem i plasten med hjälp av en gammal lödkolv eller något liknande och seda fixa till ytan med en kniv. Om man skulle råka ta lite för mycket så att det skulle gå igenom på något enstaka ställe kommer det inte att spela någon roll då den ej är synlig.
                            Fundrar eventuellt på att annvända dremel maskinen och slipa bort det. Problemet med den är att det låter så mycket och barnen sover så då kommer det ta längre tid innan man får möjlighet att göra det

                            Vad tror ni? Någon som har något bättre förslag på hur man ska kunna gröpa ur ett par milimeter ur plasten?

                            Comment


                            • #15
                              Re: BMW 118i projekt

                              Skarvsladd långt bort från barnens somrum ? ;D

                              Comment

                              Working...
                              X