Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bil ny uppgradering - Panamera

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny bil ny uppgradering - Panamera

Ny bil ny uppgradering.

En av de sakerna man så gott som alltid blir besviken på i nya bilar är ljudet.
    Det har såklart mycket att göra med vad man blivit van vid.

Jag tror tyvärr att hela familjen nu är skadade för livet.
    Ovan konstaterades av min fru första gången hon tog bilen på en runda (fast hon sade inget just då), och senare av de två tonårskillarna - som inte var så balanserade i sina uttalande om kvaliteten på ljudet.

Jag har gått och dragit ut på detta i evigheter.
    Men nu ligger här ju en Zen-V MOST150 adapter för Porsche, och då finns det nog inte någon ursäkt för att inte gå igång - annat än min ovilja då.

Så offret denna gång är alltså en Porsche Panamera Sport Turismo med bl.a. tillvalet BOSE surround HiFi.

En tysk diplomingenjör har bestämt att bästa stället för förstärkare är framför fötterna på framsätespassageraren, väl gömd och infälld i ett litet fack skräddarsytt för enheten.

Click image for larger version

Name:	fetch?photoid=689333.jpg
Views:	112
Size:	75.0 KB
ID:	689337

Name:	fetch?photoid=689334.png
Views:	114
Size:	184.1 KB
ID:	689338

Där kommer inte jag att få plats med det jag ska knö in.

Så det får bli att:
    • Montera MOST enheten där fram
    • Dra en lång jäkla optisk kabel till bagaget
    • Hitta plats för att montera DSP och förstärkare
    • Dra ett helt knippe högtalarkablar fram igen och ansluta till original kontaktdon
    ConnectorPos Speaker Pos Pol
    A1 TERM 30
    A2 TERM 31
    A3 NC
    A4 SUBWOOFER RC NEG
    A5 SURROUND RL NEG
    A6 SURROUND RR NEG
    A7 MID-RANGE RL NEG
    A8 MID-RANGE RR NEG
    A9 MID-RANGE FL NEG
    A10 MID-RANGE FR NEG
    A11 WOOFER FL NEG
    A12 WOOFER FL POS
    A13 WOOFER FR NEG
    A14 WOOFER FR POS
    A15 NC
    A16 SUBWOOFER RC POS
    A17 SURROUND RL POS
    A18 SURROUND RR POS
    A19 MID-RANGE RL POS
    A20 MID-RANGE RR POS
    A21 MID-RANGE FL POS
    A22 MID-RANGE FR POS
    A23 NC
    A24 NC
    A25 RING BREAK DIAG
    A26 TWEETER RR POS
    A27 TWEETER RR NEG
    A28 NC
    A29 SOUND ACQ. MIC. NEG
    A30 SOUND ACQ. MIC. POS
    A31 CENTRE FC POS
    A32 CENTRE FC NEG
    A33 TWEETER FR POS
    A34 TWEETER FR NEG
    A35 TWEETER FL NEG
    A36 TWEETER FL POS
    A37 TWEETER RL POS
    A38 TWEETER RL NEG
    Där verkar också vara strösslat med kanaler, 14st är mer än vad som rimligtvis behövs.
    Men det verkar i alla fall som att alla högtalare drivs separat. Det vore bra för då slipper jag förhoppningsvis att dra nytt och hålla på att hitta lediga positioner i dörrkontaktdonen.

Planeringen fortsätter....

Jaha, här var det inte alls så mycket plats som jag hade hoppats.

Click image for larger version  Name:	fetch?photoid=689340.jpg Views:	0 Size:	152.2 KB ID:	689343

Vad göra nu då?
    Jag vill ju gömma undan allting så det inte syns.

Bristen på plats, samt att jag nog behöver använda 14 kanaler trots allt gör att jag kanske får tänka om.
    Jag hade ju tänkt mig att mata den digitala signalen från Zen-V in i min Mosconi 12 kanals DSP, komplettera med en Mosconi Pro 4/10 till för att få 8 kanaler i klass AB och en Pico 4, och sen ta en av mina Pico 1 till Subwoofern.
    Men det baserades på att jag så att säga "klarar skivan" med 12 kanaler och att där finns plats för alla enheterna.

Nu visar det sig att Surroundhögtalarna verkligen sitter längst bak och skulle säkert bli bra som rear fill. Men familjens baksätespassagerare kräver att där kommer ljud i baksätet också när hela gänget är ute och åker. Så då behöver jag få med bakdörrarna också, och där drivs diskant / mid separat.

Click image for larger version  Name:	fetch?photoid=689341.jpg Views:	0 Size:	82.2 KB ID:	689344
    Last edited by Wennbom; September 20, 2025, 14:28.

Comment

Finns ändå ett antal alternativ på integrerade DSP - Förstärkare med 14 kanaler och som ger tillräckligt med alternativ för att köra 4 kanaler AB klass till framsystemet, plus sub.
      Finns det fler alternativ?

Audison
      AF M8.14 bit
      DSP Amplifier | 1120 W | 14 CH DSP + 8 x 140 W @ 2 ohm | D-class Fully Bridgeable
      https://audison.com/product/af-m8-14-bit/

Musway
      M10
      10-CHANNEL CLASS D AMPLIFIER WITH 14-CHANNEL DSP
      https://musway.de/english/m10.html

Audiotec-Fischer
      HELIX NEXT V EIGHT DSP ULTIMATE
      8-channel amplifier with integrated 14-channel DSP
      https://www.audiotec-fischer.de/en/h...t-dsp-ultimate

Alpine
      HDP-D90
      Alpine Status Hi-Res 14-channel Digital Sound Processor (DSP) with integrated 12-channel Amplifier
      https://www.alpine-electronics.se/p/...ifiers/hdp-d90

Comment

Om man bortser från att jag saknar 2 kanaler så kanske man kan få plats ändå.
        Mosconi Pro 4/10 går inte att gömma helt. Det är några millimeter för stort med sina 205x235mm för att få plats mellan balken och säkringarna.
        Men om jag kan komma på ett smutt sätt att montera den ovanpå batteriet som på bild, så kan det nog gå.

Name:	fetch?photoid=689346.jpg
Views:	100
Size:	78.5 KB
ID:	689348

Comment

Rev ner andra sidan i bagaget också för att komma åt den så kallade subwoofern.

Där satt en liten nätt 8-tummare i en helt odämpad basreflex plastlåda.

Name:	fetch?photoid=689350.jpg
Views:	87
Size:	64.3 KB
ID:	689358

Elementet väger inte tungt, ganska precis 1kg

Name:	fetch?photoid=689353.jpg
Views:	95
Size:	94.3 KB
ID:	689355

Lådan visade sig utnyttja tillgängligt utrymme i bilen väldigt väl.
          Den är också gaska väl konstruerad med många förstyvningar och icke parallella ytor.

Name:	fetch?photoid=689351.jpg
Views:	90
Size:	84.8 KB
ID:	689356

Name:	fetch?photoid=689352.jpg
Views:	86
Size:	81.4 KB
ID:	689357

Jag tänker att man kan printa en plugg till basporten, mäta volymen med vatten och se vad det ger.
          Kanske kan man få på lite dämpmaterial på utsidan för att döda lådan lite, annars får det bli på insidan.
          Lite fluffull inuti nog bra också.

Comment

Även om jag vet varför så är det alltid intressant med det subjektiva begreppet hifi. Biltillverkare måste onekligen göra massa kompromisser men...fin woofer
            Kul o se om du får plats med pryxlarna!

Comment

Working...
            X