Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic, Zapco, HAT, Silence.lab, Helix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Honda Civic, Zapco, HAT, Silence.lab, Helix

    Hej,

    Då var det välan dags för mig att börja visa upp mitt bygge.

    Bilen är alltså en Honda Civic av årsmodell -13 och har varit i min ägo nu i 9 år.

    Nu gör jag då lite comeback i bilhifi efter en liten paus på ungefär 25 år.

    Planer på ett bygge har jag haft redan i några år men kom igång först nu Januari -23.

    Har kommit lite på väg redan och då bilen är en bruksbil så görs allt lite i etapper och allt installeras först då ungefär endast kabeldragning fattas.

    Planen är som det ser ut nu att få ljud ur systemet i början på sommaren.

    Systemet byggs med tanke att möjligtvis tävla även med bilen i EMMA Finland.

    Här först lite bilder på vad som kommer i bilen.

    -Hybrid Audio Legatia L2SE, fullrange.

    -Silence.lab WF165.25, midbasar.

    -Silence.lab SW10.4, subwoofer.

    -Helix DSP3s med HEC BT HD kort och Conductor styrare.

    -Zapco Z-150.6 AP, slutsteg.

    Last edited by Andy; March 28, 2023, 17:41.

  • #2
    Dörrens utgångsläge.

    Comment


    • #3
      Här dörrens yttre plåt dämpad med Comfort mat Bronze 2mm bitum och Integra 6mm utanpå den.

      Comment


      • #4
        Då mellanplåten är väldigt öppen med 3 stora hål bestämde jag mig att göra luckor i 2mm aluminium.

        Var inte helt enkelt att få en passande form på luckorna då ytora vid hålen var allt annat än raka.

        Infästning med nitmuttrar och M5 bultar.
        Last edited by Andy; March 28, 2023, 17:46.

        Comment


        • #5
          Har sedan 3D printat en mellanplatta för midbasen. Blir en distans på 30mm från plåten för högtalaren.

          Infästning med nittmuttrar och 5st M5 bultar.

          Gjorde även en borrjigg att få alla nitmuttrar på exakt rätt ställe.

          På bild syns även skillnad mellan original högtalare och mina nya.
          Last edited by Andy; March 28, 2023, 17:47.

          Comment


          • #6
            Här sedan dörren när luckorna och midbasen är monterade och plåten fått bitum mattan på sig.

            Mellanplåten blev mycket stabilare efter detta och måste säga att jag är själv nöjd med resultatet så långt.

            Dörrsidan är så gott som klar, har satt bitum matta på släta ytorna som gick och sedan wave 15mm ljudisoleringen på.

            Styrox biten som satt i hörnet måste jag ta bort då den krockade med en av luckorna. Plastkransen runt högtalargallret måste även sågas bort.

            Comment


            • #7
              Har fått aluminium luckorna gjorda till högra dörren nu också.

              Comment


              • #8
                Börjar även ha första version färdig av poden för Hybrid Audion.

                Den ersätter alltså originalplasten där diskanten sitter och är uppbyggd i 4 olika delar.

                Bottenplatta, högtalar poden, infästning för högtalaren och skyddsgaller.

                Bottenplattan kommer att bultas med 3 st M4 bultar i dörren, poden bultas med 5 st M4 till bottenplattan och sedan har jag gjort högtalargaller med gänga.

                Själva gallret har jag pressat i en enkel träjigg.

                Bottenplattans bultplatser mot dörrplåten skall lite ändras ännu från vad som syns på bilden.

                Volym i poden är ungefär 5dl, sedan slipper högtalaren att andas genom bottnet på poden och ner i dörren.

                Sedan då slutliga version är gjord så skall delarna sprutspacklas och få färg på sig.
                Last edited by Andy; April 2, 2023, 16:58.

                Comment


                • #9
                  Roligt med ännu en Honda Har en årsmodell 15.

                  Comment


                  • #10
                    Hej,

                    Ja, finns inte för många Honda byggen

                    Jag har noga läst igenom din tråd och har en del frågor till dig också.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Andy View Post
                      Hej,

                      Ja, finns inte för många Honda byggen

                      Jag har noga läst igenom din tråd och har en del frågor till dig också.
                      Bara att fråga på! Själv tänkte jag byta ut mina MDF distanser till en ny 3d-printad version där jag vinklar elementet uppåt och mot örat. Problemet är att jag måste montera isär dörrsidorna för att komma åt hålbilder och att jag inte har ett eget garage att mecka i...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pike2k View Post

                        Bara att fråga på! Själv tänkte jag byta ut mina MDF distanser till en ny 3d-printad version där jag vinklar elementet uppåt och mot örat. Problemet är att jag måste montera isär dörrsidorna för att komma åt hålbilder och att jag inte har ett eget garage att mecka i...
                        Är en god ide att 3D printa distansen, printern kan jobba medan man själv sover

                        Skaffade själv en billig Artillery Hornet till det här projektet, någåt jag inte ångrat.

                        Förstår att det kan bli lite knepigt speciellt vintertid om man inte har ett garage.

                        Comment


                        • #13
                          Lite bilder från när jag provmonterade poden för första gången.

                          Comment


                          • #14
                            Bra jobbat!!
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #15
                              Är det du som tävlade i Göteborg på BRL's kvaltävling, eller har vi mer än en grå Honda Civic i landet som bygger ljud?

                              Comment

                              Working...
                              X