Efter en flitig helg så gjordes dörrarna klara, då tyckte jag att det var lika bra att koppla in steget med. Varför inte slänga in en mds fanatic 12:a med fortsatte jag. Men eftersom att jag visste att någon av lågnivåkablarna som jag har var glapp ligger allt kopplat på ett "epatraktorliknande" vis.
Jag blev riktigt nöjd med ljudet, märker dock av att det behöver tätas runt kickpanelerna. Midbasen saknar den där riktiga snärten. Sen behöver det fixas lite skrammel här och där.
Den svaga länken är nog jbl-steget. När det basar på duktigt så blinkar bilfan som en amerikansk julgran.
Skulle vilja ha ett bättre batteri och en konding. Men det får bli när man är på grön kvist igen..
Är det någon som har erfarenheter av Mds fanatic 12:a? Lådförslag i en kombi?
Igår hann jag inte provlyssna så mycket, men jag tyckte att diskanten var lite för "soft" och idag upptäckte jag att höger diskant är helt död. Charmen med att köpa begagnat! så min chans nu är att få tag på ett par Dls-rc1 diskanter eller liknande. udviker gärna att göra nya paneler. Surt är bara förnamnet. Framsystemet som jag har (dls rc36) har ett par år på nacken men det är kanske någon här som vet om någon nyare dls diskant passar i samma fäste?
Last edited by Landén; January 31, 2011, 19:59.
Reason: kom på att det var ett rc36 som jag har
tack. jag limmade "koppen" direkt på gallret med smältlim, sen byggde jag modellen med modellera fast jag sparade 0,5cm. Sen byggde jag på med biltemas glasfiberspackel efter det finspackel.
Det började med en abstinens för några månader sen. Eftersom jag arbetar ute i det fria och inte särskilt manlig när det kommer till grader under nollan fick jag en snilleblixt att skruva av dörrarna på bilen så att jag kunde jobba inomhus.
Fick då äntligen löst kabelgenomföringen på ett snyggt sätt.
Kontaktstycket var inte så lätt att komma åt med dörren på och det var bara bra att få loss skiten då jag hittade en läcka i kontakdonets packning.
Skönt att jobba med lösa delar ibland.
Lödning av mellanregister.
monterad och klar.
Katerna undrade dock varför det låg ebildörrar i vardagsrummet, frugan likaså medans grannarna mest undrade varför min bil saknade dörrar. En bilstereobyggare är en ständigt missförstådd människa?
När jag var så nära så var det likabra att gå på ett skift till och det blev en sen natt. Jag kopplade in allt med steget placerat under baksätet, och en mds-bas i bagaget. Det var riktigt härligt att äntligen få ljud i bilen.
Självklart hittades det fel så på backjobbslistan står nu:
*Täta kickpanelerna
*leta upp vad det är som skrammlar i höger dörr
*Riva ut signalkabeln från biltema (som köptes som nödlösning) bära ner den i trädgården och skjuta den, hälla bensin och elda upp skiten för att sedan gräva ner skiten på grannens tomt. Det är säkert en jättebra kabel om man vill ha ljudet av en rakskuren växellåda i bilen.
Tyvärr saknas alla bilder från den här tiden men det provspelades en del och Dls-basen (5612) testades för att upptäcka att iom att dom renoverar närmsta kärnkraftverk så har jag ingen möjlighet att driva aset. Så Mds.en fick åka i igen.
Det största problemet var att strömmen inte räckte till. Så jag befriade folkracebilen från sitt nya fina batteri och monterade detta under baksätet.
Otroligt vilken stor skillnad det blev.
idag så revs allt bakom baksätet ut igen för att snygga till det och installera allt "på riktigt"
Bild på epa installationen. Kicker-steget provades bara men kommer inte att användas.
Nu ser det lite bättre ut. Väldigt behändigt att det finns en tom plats där för ett batteri från fabrik.
Sen fortsattes det med att riva ut bagaget för att hitta rum för slutsteget.
Helt otroligt att det finns 3st verktygsfack original i en bmw 518!!
Då har man verkligen räknat med att skiten skall rasa eller att bilen skall säljas som färdigutrustad servicebil.
Här hittades en plast som kunde tänkas vilja ha ett steg på besök.
Givetvis var det lite fästen ivägen, så det blev till att plocka fram vinkelslipen.
La på lite primer efteråt.
Sågade till en lämplig bit.
Mönsterpassning på Jbl-steget.
Det var nu jag fick en snilleblixt. Eftersom att jag jobbar Electroluxservice så har jag sparat på mig lite prylar som kan komma till användning. Denna gången ett innerglas till en ugn i 4mm härdat glas. Gratis är gott.
Det härliga var att när originalmattan skars bort så var den lika tjock som glaset! passformen blev super.
Maskerad inför sågning.
ursågad.
Monterad. jag har inte bestämt hur det skall se ut inne i Slutstegslådan än. Jag har en 1farads Dls-konding som ja ännu inte har hämtat, men jag hoppas att den får plast därunder med.
Sist som jag var och skulle köpa säkringsblock så råkade jag komma hem med denna basen. En Kicker compVR 12:a, vad lustigt det kan bli iband när man är en impulsstyrd människa. Denna tänkte jag bygga en låda till här. Jag var dock inte säkert på att jag skulle lyckas så bra med det.
Så reservhjulet åkte ur, det är bara folk med dålig karma som får punktering ändå.
En botten sågades till
Sen tänkte jag bygga upp lådan på detta sättet. Tanken är att få dessa stabila och häfta fast fleecetyg i skarvarna med 10cm överlapp för att sedan plast med polyester på det. Synpunkter?
Här är proportionerna.
Nu skall huvudvärken från helvetet kureras innan det är dags igen.
Skulle verkligen behöva ett snabt svar nu! Håller på och klä lite paneler i bagaget i vinyl. Men innan jag kan börja med det skulle jag behöva tips på ventilationen till steget.
Jag tänkte montera två fläktar (en på vardera sida om glaset) men behöver veta om jag bör ha fläktarna till att ta in luft i lådan eller tvärtom. Kanske en som trycker in luft och en som tar ut??
Svara snabbt nu för bövelen Jag tänker sitta här och sura med en pilsner i näven tills jag får ett svar
Vafan! jag hann ju inte ens öppna ölen! Fläktarna jag använder kommer för övrigt ifrån kretskorten till induktionshällar. Dessa är sjukt effektiva men går inte att fasvända då dom har en avstörningselektronik inbyggd. Mitt bygge är nog lite Electroluxsponsrat ändå.
Tankarna om att plasta lådan gavs upp av ren lättja.
Den skruvades ihop och blev riktigt tät. Då volymen skulle mätas upp så åkte dushdraperiet ner. Hade jag varit riktigt smart så hade jag dock burit ut lådan till dushen innan så att jag hade sluppit att tömma den på plats. Men jag har aldrig beskyllt mig själv för att vara smart.
38 Liter slutade det på vilket jag är riktigt nöjd med.
Sen var det fläktarnas tur. Dessa är hämtade ifrån en Induktionshäll och har riktigt bra kylförmåga, dessutom är dom utrustade med avstörningsskydd.
Åter igen gratis är gott. Jag har ett gäng till liggande i reserv.
Här är dom uppradade. Till vänster syns den i original utförande, i mitten så har jag sågat loss den komplett för att få loss den som ett helt "fläkthus" och till höger är den lossskruvad för att kunna fällas in i locket till slutstegslådan.
För att lösa frånluften så sågades en baffel till...
som limmas fast..
För att sedan monteras såhär fast givetvis på undersidan av locket.
Den sugande fläkten kommer att var infräst från baksidan på detta sättet.
Kommer steget bli förvarmt nu så kommer jag att ge bort alla min ägodelar och bli munk....
Jag la även vinyl på plattan som steget skall skruvas på och pressade/lödade lite nya strömkablar.
Nu kommer det inte hända så mycket mer förrens jag får hem en skiva mdf och min kondensator..
Comment