Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i BMW E34 sedan - DLS / SPL Dynamics

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygge i BMW E34 sedan - DLS / SPL Dynamics

Hej alla glada!

Jag har nu hållit på med billjud ett tag och bestämde mig rätt nyligen för att göra en stor beställning på nya grejor. Mina tidigare byggen har varit ganska oseriösa, men nu ska jag slå på stort och få det att låta riktigt bra.
    Mitt bygge vill jag ha noga dokumenterat, så varför inte skriva ner allt i ett forum? =)

Baselement SPL 300D1A (x2):

http://dbakuten.se/detail-item_id-318392

Monoblock MTX TH4000D:

http://dbakuten.se/detail-item_id-317418

Framsystem DLS Iridium 8.3i:

http://webshop.autosound.se/dls-iridium-8-3.html

I hatthyllan DLS RM6.2:

http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159

Slutsteg DLS A4:

http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=184

Bilen:

Ny 105A generator, 1x 100AH (1240AEN) och 2x 72AH (860AEN) batterier.

Min idé:

Bagage:

Som ni kan se på grejorna är jag ute efter hög volym samt tryck från skuffen.
    Därför ska jag bygga en portad låda anpassad efter bagaget på bilen med en skiljevägg i mitten för att göra lådan mer stabil (19mm MDF).
    Lådans volym osv är ej bestämt ännu. Jag har skickat ner en skiss där jag har räknat ut lådans bredd, höjd samt lutning mot ryggstödet, till en kille som ska räkna på volymer samt vilka portar som funkar bäst. Dvs han får bestämma djupet på lådan och vilka portar jag ska använda för att få den rätt avstämd.

Basarna är mer anpassad till "clubmusik" med hårda slag och höga volymer.
    Jag funderade länge på Orions HCCA basar men ångrade mig när dom är mer djupbasar anpassade till låga frekvenser.

De två 72AH batterierna åker ner i reservhjulsbaljan och som golv i bagaget blir det en stor fläktkyld låda där stegen ska in. Ifall jag ska använda ett glas för att kunna se stegen har jag inte bestämt mig om ännu.

Hatthyllan blir det rätt mycket jobb på, när 6,5" funkar bäst i en liten låda samt att få portarna från baslådan så täta som möjligt.

Det blir att kapa bort all plåt vid ryggstödet för att sen kunna täta med fugskum runt hela lådan för att förhindra att luft åker bakåt i skuffen. Samma sak ska jag göra runt portarna.

Framsystem:

Hur i helvete jag ska bygga in 8" framme vid dörrarna (under ratten?) blir en utmaning, men det ska gå.
    Här lär jag behöva tips. Vart fan ska jag placera 8" bas, 3" mellandome och 1" tweeter för att få det snyggt och bra? Självklart ska jag plasta och bygga egna paneler/lådor till dessa.
    Min nuvarande plan är att smacka dit 8" vid fötterna och mellandome och tweeter i dörrens överkant, borde kanske funka.

Jag vet inte riktigt mer vad jag ska säga.
    Det kommer att spruta bilder när jag kommer igång. Nu väntar jag bara på ritning och lite material så jag kan börja!
    Jag är ingen expert inom billjud, så frågor och förslag välkommnas!
    Last edited by lind3r; August 17, 2010, 21:45.

Re: Bygge i BMW E34 sedan - DLS / SPL Dynamics

Basarna och steget har anlänt!

Basarna vägde visst 25kg styck, jonglering var utesluten.

Beställde hem resten av ljudet idag som jag hoppas få hem i slutet av veckan!
    Ska bli kul att få sätta igång.
    Last edited by lind3r; August 17, 2010, 21:41.

Comment

GODIS Men tycker att du ska ha lite grövre material. 19mm är inte mycke att hänga i granen när du vrider på volym ratten. Men lägger du dubbla lager så blir det stabilt.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

Comment

8" är inga problem att få in i kickarna. ska du köra portar frammåt eller upp genom hyllan? 2x12" och en 6" port får man precis plats med på bredden och höjden om man spelar frammåt. Dina basar kräver antagligen två 6" portar.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Mikka View Post
          GODIS Men tycker att du ska ha lite grövre material. 19mm är inte mycke att hänga i granen när du vrider på volym ratten. Men lägger du dubbla lager så blir det stabilt.
          Lät som en bra idé! Grövsta MDF som finns på marknaden är väl 21-22mm? Tror det blir dubbla lager isf =)

Comment

Originally posted by Kulan View Post
            8" är inga problem att få in i kickarna. ska du köra portar frammåt eller upp genom hyllan? 2x12" och en 6" port får man precis plats med på bredden och höjden om man spelar frammåt. Dina basar kräver antagligen två 6" portar.
            Har i tidigare byggen använt 2x6" upp genom hatthyllan och har funkat utmärkt. Portar framåt blir lite problematiskt när jag har ett ryggstöd ivägen.

Däremot ett problem jag kanske kommer att stöta på är ifall portarna ska vara långa. Ifall de är för lång tar de troligtvis i magneten och röret sticker upp lång över hatthyllan. Mina tidigare baselement har haft så pass lågt monteringsdjup så portarna passerar bakom magneterna.
            Men ifall de sticker upp 3-5cm går det ju att göra några snygga koner runt om.

Men visst går det att få samma avstämning på lådan, säg om jag skulle använda ett 8" rör? Ett sådant skulle ju passa utmärkt i mitten av hyllan.
            Om man bara kunde matematiken för detta =)

Comment

Skulle kunna posta min beställningslista jag gjorde idag och höra vad ni säger:

2x Kopplingsblock med 3x 30-50mm2 in/ut och 4x 21mm2 in/ut
              2x ANL säkringshållare fukttålig och upp till 50mm2
              2x 300amp ANL säkring *
              2x AGU säkringshållare upp till 33mm2
              2x 60amp AGU säkring
              6m 33mm2 strömkabel
              20m 4mm2 högtalarkabel
              10m 1,5mm2 högtalarkabel

Varför det blir så mycket kabel är för att jag vill ha mina delningsfilter under baksätet. Blir redigt med kabel när det är till ett 3-vägs system.

Vad jag har glömt att beställa är 10mm2 kabel till basarna. Ska se om jag kommer på något annat innan ordern skickas imorgon.

Hur är det med dämpull för att använda i lådan? Har någon erfarenhet av ull? Hjälper det? Ifall det skulle vara så beställer jag hem direkt.
              * = Jo, monoblocket ska visst avsäkras 2x300amp

Comment

Välj grövre strömkabel. Du kommer behöva all ström du kan få!

Comment

Dämpmaterial i lådan är inget du behöver, sedan hade ja rekomenderat grövre strömkabel till ditt monoblock som jimmy s säger. AGU-säkringar är inget att stå efter heller satsa på ANL direkt istället, Ljudia har billiga ANLhålllare som funkar bra. 10mm2 till basarna är overkill.

Angående portarna hade ja missat att du skulle köra upp dem genom hatthyllan
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                    Dämpmaterial i lådan är inget du behöver, sedan hade ja rekomenderat grövre strömkabel till ditt monoblock som jimmy s säger. AGU-säkringar är inget att stå efter heller satsa på ANL direkt istället, Ljudia har billiga ANLhålllare som funkar bra. 10mm2 till basarna är overkill.

Angående portarna hade ja missat att du skulle köra upp dem genom hatthyllan
                    Ok då skippar jag dämpull!
                    2x 33mm2 och 2x AGU 60amp är för strömmen och avsäkringen till DLS steget, använder 2x 50mm2 och 2x 300amp ANL till monoblocket.
                    Max förbrukning på DLS A4 var 95amp och sväljer som mest 2x 33mm2 =)

Tror det blir att byta huvudenhet också när jag tänker efter.
                    Jag gillar inte min nuvarande Pioneer DEH-42000SD.
                    Någon som har något tips? Det måste finnas 3x lågnivå ut, USB på baksidan, bra equalizer och fjärrkontroll.

Comment

Undra hur mycke det kommer höras av 6,5" i hatthyllan med den setupen i skiften.? För det var väl dit dom skulle.?
                      Jaha.??

Comment

Börja montera framsystemet och arbeta dig bakåt, för det är frontsystemet som gör hela ljudet och ska förmedla. Basen ska bara fylla ut i botten.

3" får ju plats i brädan, och diskanterna kan t ex sitta i A-stolpen, eller lyssna dig fram till den bästa diskantplaceringen.
                        Och har hört av vissa på forumet att 8" får plats i kickarna med lite atbete.
                        MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by Drajje View Post
                          Undra hur mycke det kommer höras av 6,5" i hatthyllan med den setupen i skiften.? För det var väl dit dom skulle.?
                          Jo! Jag hörde mig för när jag beställde och lät Tomas på Nårdik välja 6,5".

RM6,2 var visst det enda systemet som skulle kunna spela nog högt för att möta upp med basarna och framsystemet. Dyrare system som DLS UP-serie fanns ingen mening att använda när dom skulle "försvinna" när basarna och framsystemet spelar så pass högt.

Comment

kul att se nån nästan från "hemtrakterna" vet inte hur gammal du är, men känner du croffe larsson från springliden? han hade en vinröd e34 med hyfsat ljud mellanåt,

Comment

Beställde nyss hem ny huvudenhet. Det blev en Kenwood KDC-6047U.
                              Denna har USB på baksidan vilket jag anser är betydligt bättre.

Comment

Working...
                              X