Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 745 dB Edition

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bilstereoshopen
    replied
    Re: Volvo 745 dB Edition

Originally posted by Frippe_L View Post
    Jag såg bilen men inte när du spelade nåt med den?
    Jag spelade musik ett par timmar men eftersom upplägget på Vallåkra detta året var det sämsta hittills så var ju det lilla antalet folk som var närvarande i ljudbyn i andra änden av korridoren inget imponerande. När man minns dB tävlingarna från slutet av 90-talet och början av 2000-talet fanns både läktare och publik i massor. Hur stor publik är det nu? Jag är väldigt besviken över upplägget men samtidigt som man säger det kommer väl många här uppfatta det som gnällande. Det klart står man 3 eller 4 bilar ifrån mätplatsen så vad vet man vad som händer i andra änden?

Tar nya tag inför det nya året och satsar på att kunna dyka upp på Elmia i påsk istället.
    Last edited by Bilstereoshopen; August 24, 2010, 22:55.

Leave a comment:

• Frippe_L
    replied

Originally posted by Bilstereoshopen View Post
    På Vallåkraträffen imorgon kan ni se och höra bilen!
    Jag såg bilen men inte när du spelade nåt med den?

Leave a comment:

• Bilstereoshopen
    replied

Uppdatering.

Obs. Bilderna är några dagar gamla.

På Vallåkraträffen imorgon kan ni se och höra bilen!

Leave a comment:

• Bilstereoshopen
    replied

Originally posted by Slarvar View Post
    Låter som vi snackar HÖG nivå nu, kanske inte så mycket för den normala korvkioskpopparen?
    En riktig basvägg ska basa inte dunka

Jag kan inte utlova några 150dB men diskanter brukar ta stryk långt under de ljudtrycken. De som sysslar med SQ vet hur känsliga diskanter är. Man kan ju ställa sig frågan om glaskross sensorn i billarm pallar med 145-150dB och ändå hålla sin funktion?

Leave a comment:

• Slarvar
    replied

Jo små signaler av de lägsta frekvenserna når även diskanten så om man delar av ytterligare i absoluta botten så slipper de hantera subsonic även om det är låga effekter kan diskanten ta stryk om man spela på höga volymer.

Tyvärr så mår inte heller diskanter något vidare av höga ljudtryck med påverkan från basen, men vissa diskanter är bättre på att hantera det än andra.
    Låter som vi snackar HÖG nivå nu, kanske inte så mycket för den normala korvkioskpopparen?

Leave a comment:

• Mikka
    replied

Kör diskanthorn. Mycket tåligare

Leave a comment:

• Softis
    replied

Så ljudtrycket i din bil påverkar diskanterna? Då snackar vi SPL

Leave a comment:

• Bilstereoshopen
    replied

Originally posted by Slarvar View Post
    Hur menar du, hajjar inte?
    Jo små signaler av de lägsta frekvenserna når även diskanten så om man delar av ytterligare i absoluta botten så slipper de hantera subsonic även om det är låga effekter kan diskanten ta stryk om man spela på höga volymer.

Tyvärr så mår inte heller diskanter något vidare av höga ljudtryck med påverkan från basen, men vissa diskanter är bättre på att hantera det än andra.

Leave a comment:

• Bilstereoshopen
    replied

Originally posted by Wiechert View Post
    Det facket är dock löstagbart!
    Sen är det ju snesågat för handskfacket osv.

Jag tror det fungerar utan problem.
    Precis så jag har löst det

Facket är borttaget och sedan är det utsågat för instrument panelen. Passar gör dem och det är på håret när man stänger dörren så 1mm putsning med sandpapper sen är det perfekt.

Nu ska vänster dörrpanel fräsas så kanske man hinner få ihop grejerna spelande till helgen.

Leave a comment:

• Bilstereoshopen
    replied

Originally posted by JALLE View Post
    Tjena Jonas

Läser du regelboken så finner du att ombyggda dörrsidor får byggas i material som ”liknar” original.
    I ditt fall, som de flesta övriga, gäller max 4mm tjocklek och masonit eller liknande. MDF är inte GK som liknande material.

”Baffelringar” för att montera högtalarna får dock monteras men för enbart vara marginellt större än den högtalare som installeras i ringen.

Kort sagt, för att tävla i SS 1-2 skall du ha original dörrsidor.

Jag har tidigare sagt att jag inte tar så hårt på denna regel då jag anser att deltagarna skall kunna bygga in ett korrekt och säkert monterat framsystem och ändå kunna tävla.

SÅ på mindre 1X tävlingar hade jag släppt igenom din bil, men på 2X och 3X hade det blivit EX OS för denna bil.

Hej Roger

Jag tackar för svaret och har då igentligen bara en fråga kvar.

Om original kartfack i dörren ej är monterat räknas det fortfarande att motsvara original?

Leave a comment:

• Wiechert
    replied

Originally posted by AndrAAx View Post
    Mer orolig för att går det att stänga dörren med dessa på plats? Du har ju ett litet fack bredvid sätet, så finns inte så mycket plats!
    Det facket är dock löstagbart!
    Sen är det ju snesågat för handskfacket osv.

Jag tror det fungerar utan problem.

Leave a comment:

• JALLE
    replied

Originally posted by klåp View Post
    Dessa dörrsidor blir ex os 3+ mer än 4mm matrial
    Tjena Jonas

Läser du regelboken så finner du att ombyggda dörrsidor får byggas i material som ”liknar” original.
    I ditt fall, som de flesta övriga, gäller max 4mm tjocklek och masonit eller liknande. MDF är inte GK som liknande material.

”Baffelringar” för att montera högtalarna får dock monteras men för enbart vara marginellt större än den högtalare som installeras i ringen.

Kort sagt, för att tävla i SS 1-2 skall du ha original dörrsidor.

Jag har tidigare sagt att jag inte tar så hårt på denna regel då jag anser att deltagarna skall kunna bygga in ett korrekt och säkert monterat framsystem och ändå kunna tävla.

SÅ på mindre 1X tävlingar hade jag släppt igenom din bil, men på 2X och 3X hade det blivit EX OS för denna bil.

Leave a comment:

• Kulan
    replied

Nu är ja glad över att ja har en Alpine CDA-117Ri i BMWN Schysst test!

Leave a comment:

• Slarvar
    replied

Framsystemet kommer delas vid 20Hz och 12dB oktav via A1 slutsteget från Digital Designs. Det räddar bl a diskanterna från att hantera 20Hz i botten dubbelt upp. Dels via passivt delningsfilter och via det aktiva. Tänk på att det gör nytta hela vägen upp att dela i botten.
    Hur menar du, hajjar inte?

Leave a comment:

• AndrAAx
    replied

Mer orolig för att går det att stänga dörren med dessa på plats? Du har ju ett litet fack bredvid sätet, så finns inte så mycket plats!

Leave a comment:

Working...
X