Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Bilder kommer, så fort det finns något att visa. Just nu är det bara en skiva 19mm och en skiva 30mm MDF som står ute i garaget. Bilder på slutstegsracket kommer däremot (förhoppningsvis) i morgon. Baslådan kommer till en början byggas enkel och bara så att den stämmer volymmässigt, utfyllnad på sidorna och uppåt kommer sen när jag har provat ut lådan så den fungerar optimalt.

    Kul å höra att fler tycker om PDX stegen! Då har jag inte helt tokig smak ändå. Som sagt jag har jämfört mot ett bra klass A/B och vet vad jag tycker. Blir lika förvånad varje gång jag drar igång det och börjar spela!

    Nu medans jag hållt på och byggt på racket så har bilen fått stå kvar i garaget utan steg inkopplade, men idag kopplade jag i dom igen och trodde mig komma ihåg hur det lät, men det var inte i närheten. Blev sittande i bilen nån timme och lyssna på låtar och leka med filtren, roligast hade jag nog med Infected Mushroom - Sullivan och middarna delade 70Hz/24dB och koaxialerna 150Hz/24dB, upp med volymen och nirvana är inte långt borta! Fy satan (ursäkta ordvalet) så det spelar!! Provade även lite andra låtar och mer normala, lägre delningar. Hittade en hel del skoj, och baslåda är överskattat.

    Nej nu ska jag ta och sova lite så man kommer upp och får något gjort i morgon, innan 12-slaget å allt de där. Vore kul att få klart det här projektet innan 2010 är slut så kan man ha baslådan som första projekt 2011, men vi får se.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #77
      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      middarna delade 70Hz/24dB

      lägre delningar

      och baslåda är överskattat.
      Så högt??

      Hur mkt lägre?

      Håller med! + att det blivit bättre/djupare, i Pickisen med 511:an.

      Pierre
      Last edited by Horsyhorse; December 31, 2010, 13:39. Reason: Menade i bilen, inte att DU skulle köpa. :)
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #78
        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Ja det var ganska hög delning, inte mkt till bas med den brantheten då. Tycker 50hz är lagom delning om man har bra middar Men 70hz är nog bättre om man vill halvera dörr skrammlet.

        Men då har vi den stora nackdelen, Saabs dörr jävlar. Hur mkt man man dämpar så är det alltid nått som skallrar i dörrarna vid högre volymer.

        Bra sugen på att bygga till en liten låda i dörrsidorna på iaf minst 4L och stoppa in mina 6w3v3or som sittter i handsfacket, men nackdelen då är att midbasen får lida. 3,5" element har inte direkt rikligt med sånt

        Mvh Fredrik
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #79
          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Pierre: Tyvärr men nån 511 blir det nog inte, även om jag är väldigt sugen. Får nöja mig med en 117Ri med lämplig box i den här bilen, eller om nu Kenwood kommer med nåt nytt kul snart.

          70Hz/24dB är alltså vad jag använder när jag ska, enligt mig, spela tokhögt. Men då är det så där på gränsen att man vill sitta kvar också, men satan så smackar på! Annars kör jag middarna 40Hz/24dB och koaxialerna 120-150Hz/24dB. Satt nyss och lyssnade på Alexandra Burke - Broken Heels med dom delningarna och det var rätt skoj.

          Lådor i dörrarna har jag också funderat på (med Amegas små 6,5" basar), men som det är nu så är jag nöjd ändå med det tryck som finns. Får se framöver vad som händer, men har lite annat som prioriteras högre nu, typ baslåda och ny HU.

          EDIT: Har pysslat lite nu en stund och fått "klart" vänstersidan också, ska bara slipas och spacklas lite innan det är dags för tyget där. Tejpen är bara tillfällig medans limmet torkar, kom inte på nåt annat sätt att få fast bitarna nu. Dom sitter iaf still.



          Nu ska jag bara samla lite mod och ta tag i den övre biten också, mycke vinklar å jox där men får göra om tills det blir rätt. På nåt sätt ska jag få ihop det! Så räkna med lite mer bilder i kväll, förhoppningsvis även lite "färdiga" bilder också om allt går ihop för mig.
          Last edited by ChriZtoffer; December 31, 2010, 15:07.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #80
            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Looking good!
            Ser fram emot mer bilder
            Saab 9-3 SQ style

            Comment


            • #81
              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Vet att jag lovade fler bilder igår men så blev det inte, skulle skjutsa lite kompisar men så lyckades nån mer få nys om att jag skulle skjutsa så jag satt i bilen från 18.30-23.59 och 01.30-03.30, inte mycket tid över där för att göra nåt på bygget. Var glad att jag hann få i mig lite mat. :P

              Men idag har jag fått en del gjort, var visserligen väldigt slö sen igår men efter en stund vid datorn så fick jag fart och kom igång med bygget. Nu är det mer eller mindre klart för tyg, ska fila till en passbit som ska sitta till höger ovanför steget och så biten ovanför racket som täcker fjädern, ska bara bestämma mig för hur jag ska göra den då det är lite krokigt åt alla möjliga håll där, tror det blir plast eller något liknande mjukt, eller kanske plåt. Men lite bilder nu då, så det inte bara blir text.


              Lite lim som håller på och torkar, därför tejpbitar. Lyckades såklart kapa lite fel så fick skarva och ha mig...


              När jag ändå höll på så kapade jag bort överflödigt material och slipade till baksidan, lite onödigt då ingen någonsin kommer se det sen men det kändes bättre.


              Nu är det inte mycket kvar, ska sätta igång och dra lite kablar nu så får jag fixa dit dom sista bitarna i morgon och sätta på tyget. Sen klart!

              (Glipan till vänster beror på att tyget rör på sig, kondensatorn trycker på det och en plutt som ska hålla tyget på plats är kass, ska bytas)

              Och så ett par bilder på min lilla "pysselhörna". Garaget är inte jättestort, speciellt inte med allt pappas material, men bilen får plats och jag med mina projekt. Ska plocka ihop lite innan jag börjar på baslådan å man har lite mer utrymme att röra sig på.



              Men nu ska jag som sagt försöka dra lite kabel, eller om jag kanske filar lite på dom sista bitarna till racket. Nåt mer ska jag allt hinna med innan den här dagen är slut.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #82
                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Hej gott folk! Ska upp och jobba om några timmar så det får bli en snabb liten uppdatering. Jobbade på rätt bra idag och fick till slut ihop det, hann även med en vända till Borlänge för att köpa lite tråkiga men nödvändiga grejer (spraylim, silvertejp, högtalarkabel & krympslang bland annat), köpte även det som fattas för att kunna få ihop nästa projekt, baslådan. Men nu lite bilder på dagens jobb.

                Skruvade fast stegen och kopplade i lite kablar för att kolla så det inte tog i nånstans, fick modifiera lite på en del ställen.


                Ser ut som att allt passar, en liten glipa runt stegen också för tyget, perfekt.


                Skruvade fast distributionsblocken på bottenplattan och drog klart strömkablarna, bara att koppa in dom i bilen så är det klart sen.


                På med tyg, i med racket i bilen och göra klart alla kablar. Blev lite småglipor på en del ställen och färgen på tyget stämde inte, ska nog klä om sen när jag byter lågnivåkablarna.


                Sen så var det bara att koppla in och skruva fast stegen.


                Ser t.o.m ut som att jag har kopplat rätt!


                I morgon tänkte jag börja på baslådan, om nu inte nån kommer med nån annan idé på vad jag ska göra. Fast lär nog plocka ihop lite i garaget först, ser ut som ett bombnedslag där nu efter kvällen stressmek...
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #83
                  Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Snyggt och smidigt i like!

                  Comment


                  • #84
                    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    riktigt snyggt
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #85
                      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Fan blev riktigt snyggt, sen sido klädseln på och poff så var dem borta
                      Beemer med enkel installation

                      Comment


                      • #86
                        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Stilrent och snyggt

                        Pdx stegen ska ju vara riktigt bra enligt Talk audio,tydligen en av dom bästa stegen dom testat,fick 10 av 10 poäng.Måste få höra sen vad du tycker om dom.

                        Comment


                        • #87
                          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Förjävligt snyggt, passar in riktigt bra!

                          Comment


                          • #88
                            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Tack för kommentarerna! Gör det hela lite roligare. Är rätt nöjd med resultatet själv, dock kunde det övre steget ha setat lite längre upp men det är sånt man ser nu efteråt, blev så stor oanvänd yta ovanför, men kanske hittat på nåt kul med den...

                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            Stilrent och snyggt

                            Pdx stegen ska ju vara riktigt bra enligt Talk audio,tydligen en av dom bästa stegen dom testat,fick 10 av 10 poäng.Måste få höra sen vad du tycker om dom.
                            Ja jag måste säga att jag är väldigt imponerad av dom! Som jag skrivit tidigare så har dom GRYM kontroll på elementen och gällande välljudet så kan jag absolut inte klaga, många gånger bättre än mina gamla JBL GTO steg. Känns som att ljudet släpper mer från högtalarna nu, mer fokuserad center men ändå mer bredd än förut. Ska bli riktigt kul sen när jag får i en vettig huvudenhet och processor så man kan finjustera bättre och få med mer detaljer i musiken.

                            Men nog med "skitsnack", nu ska jag förbereda för lådbygge, ur med hatthyllan och lite sånt å göra fästen för basportarna.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #89
                              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Smidigt sätt att montera stegen på, är själv lite nyfiken på de stegen då storleken har betydelse när det gäller familjebilen, och då är inte större bättre....det enda som gärna fick vara större i sammanhanget är plånboken då stegen inte direkt är gratis.

                              Själv hade jag tänkt montera stegen ovanför reservhjulet under golvet, men utrymmet bakom hjulhuset är rätt smart att använda då det inte direkt används annars.

                              mvh J
                              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                              Comment


                              • #90
                                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                I min var det ju tidigare ett "fack" där stegen nu sitter, men det var rätt svårt att använda då det bara var som en inbuktning, saker man la där kunde alltså röra sig fritt ändå. Så det här var ett mycket bättre sätt att utnyttja utrymmet på, nu fick jag ju även nån cm till på höjden i skuffen för att lasta saker mot tidigare när stegen satt under hatthyllan.

                                Går ju även att "stacka" stegen på varandra om man har begränsat utrymme på bredd och längd men inte höjd (men 2st bygger inte mer än 10,5cm på höjden). Tänkte göra så först men utrymmet fanns och det såg så tråkigt ut, så då fick det bli den här lösningen istället. Det enda som fattas nu är luckan framför stegen, känns säkrare att ha nåt skydd där när man ska lasta saker.

                                Ang. priset så ja vist, dom är dyra, men jag tycker dom är klart värda det med tanke på hur små dom är och hur bra dom låter!
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X