Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Stämmer bra det. Okej, kul att höra! Hur stor låda då? Tänkte börja med att testa den i 40L portat (+ den volym bas och portar tar upp då), blir jag inte nöjd så blir det slutet. Eller så med lite tur kan man bara täppa igen portarna för att få basen med korrekt för SQ, och köra med portarna öppna till vardags när man vill poppa på lite mer.

    Kommer nog förresten en uppdatering i morgon, har stått lite still nu pga nån högtid som tydligen skulle firas, men i morgon hoppas jag få lite tid över lika som nu. Har ändrat planen för slutstegsracket helt, kommer bygga på ett helt annat sätt så det ser snyggare ut men blir mindre praktiskt vid justering. Men när jag väl fått i en riktig HU så kommer alla filter köras där, då ställs bara gainen på stegen och den ska jag nog inte behöva ändra när den väl är inställd.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #62
      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Fick ett sms från bussgods idag om att jag hade paket på 15Kg att hämta ut! "Tyvärr" så hade vi främmande så det dröjde innan jag fick hämta det, men nu så.




      Så nu har man ÄNNU mer att göra! Tur man (förhoppningsvis) är ledig hela veckan. Tror inte jag kommer hinna få klart nån låda men hoppas iaf hinna börja med den, men ska göra klart racket för slutstegen först då det tagit alldeles för lång tid nu. Så ska genast gå ut och börja såga bitar och bygga på det.

      Men jag såg en lite småmysko sak med basen, den heter SWX-1242D, inte SWX-1243D, har kollat på Alpines sida men hittar ingen info om den. Men jag fick med en lapp med parametrar på, får väl jämföra mot dom för den nya och se ifall den tänkta lådan fungerar eller om nåt ska ändras.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #63
        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        vad jag förstått är SWX-1242D äldre modell än SWX-1243D, men spec ska vara lika.
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #64
          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Jo så långt är jag också med, är ju lika som med SWR-1242D och SWR-1243D, men där skiljer det ju en del mellan gamla och nya. Har kollat bilder på SWX-1243D och den ser identisk ut med den jag har, så frågan är om det skiljer nåt eller om dom är lika. Har pappret med parametrarna framför mig, ska ta och jämföra med dom för SWX-1243D.

          EDIT: Gjorde en snabbjämförelse och det mesta är lika, förutom det att den äldre verkar vilja ha lite mer portarea och då även något längre port, men jag kommer köra med mina 3" portar ändå. Rekommenderad lådvolym var då samma, så det är bara att köra på med bygget.
          Last edited by ChriZtoffer; December 27, 2010, 17:52.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #65
            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Speccen verkar skilja lite, men inte mkt alls. Dom borde väl ha förbättrat den nya modellen tycker man isf är inte så haj på dessa beteckningar vad det innebär, kanske något mer kunnig kan se skillnaden.

            swx-1242d som du har(Lite onödig info kanske:P):

            Qts: 0.640
            Vas: 32.00 l
            Fs: 28.00 Hz
            Re: 3.600 ohm
            Le: 2.29mH
            Xmax: 19.1
            Z: 4.00ohm
            Qms: 8.832
            Qes: 0.690
            SPL: 81.83 dB
            Pe: 1000.0W
            BL: 26.31735 N/A
            Dd: 11.97 in
            Sd: 529 cm^2

            Nya swx-1243d:

            Qes .64
            Qms 7.48
            Qts .59
            Fs 29Hz
            Vas 38L
            Mms 314.6g
            Cms .0957mm/N
            Re 7.2 ohm
            BL 25.39648 Tm
            Le 3.25 mH
            Sd 529 cm^2
            Xmax 19.0mm
            Pe 1000 watts RMS
            SPL 83.64 dB
            Dual 4-ohm VC
            Last edited by Svugg; December 27, 2010, 18:20.
            Beemer med enkel installation

            Comment


            • #66
              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Ja som sagt, väldigt lika. Ska stoppa in parametrarna i WinISD och jämföra lite, tror inte det kommer skilja särskilt mycket. Såg förresten att parametrarna är baserade på spolarna i seriekoppling, så det blir inte helt rätt ändå eftersom jag kommer köra dom parallellkopplade. Väldigt sugen på att få slänga ihop en låda nu vill jag lova! Vill se (och höra samt känna) vad basen går för, den ser onekligen väldigt maffig ut och känns gedigen. Hoppas den ska kunna trycka på lite...

              Men nu har jag börjat fila lite på nya designen för slutstegsracket, fick inte ihop det med gångjärnen å de samt att det blev så fult när man såg anslutningarna på stegen. Nu blir det lite annorlunda, svårare att justera stegen men det ska nog inte behövas när jag fått i ny huvudenhet och processor.



              Ska fila lite mer på vinklarna bara innan jag bestämmer mig, vill utnyttja utrymmet maximalt då det inte är så gott om det. Ska vinkla ner det nedre så mycket som möjligt och det övre ska stå så rakt upp som möjligt, tror och hoppas att det blir snyggt. kommer bygga upp runtom med MDF och fogskum för att göra tätt, sen på med tyg och tada! Projektet klart, dags för lådbygge.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #67
                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Har pillat lite mer med slutstegsracket idag och nu börjar det se ut som jag vill, hann inte så mycket som jag hade tänkt mig men får skylla på yttre omständigheter (kompisar som ska prata på msn och annat dylikt, dumt att ha datorn i garaget). Ska fila lite mer på det i morgon, hoppas slippa plasta då det skulle underlätta en hel del, dåligt med utrymmen att ställa det på tork nu. Blir lite klurigt där flera vinklar möts men får göra småbitar av MDF och spackla skarvarna sen.




                Om jag nu slipper plasta och det inte kommer nåt annat i vägen så hoppas jag komma så långt i morgon så jag får på tyget. Vill börja bygga baslåda istället nu. Hittade en fin bit 30mm MDF på 120x60cm, perfekt till baffel.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #68
                  Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Fan vad du fått till formerna ser fan ganska exakt ut i alla böjjar osv. Använder du ögonmått eller hårdpapp mallar när du håller på?

                  Har själv fått hem F4 steget nu, så här ska meckas i helgen. Kan man ha ett litet ist för 2 stora bestar. Lite sugen på mono stegen med, fast det är bara för mkt pengar för den lilla effekt man får, jämfört med andra bra monosteg.

                  Mvh Fredrik
                  Beemer med enkel installation

                  Comment


                  • #69
                    Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Biten på högersidan stämmer till 99%, bara en liten 0,5mm glipa men den bjuder jag på. Kommer inte synas sen ändå när tyget kommer på. Mallarna gjorde jag i massonit, hade dåligt med kartong så man tager vad man haver. Börjar med en ögonmåttad och mätt form som är något för stor, sen så tar jag ner den tills den passar.

                    Trevligt! Hoppas du tycker om det, annars så har du nåt annat problem i anläggningen. Monoblocken är lite dyra ja, speciellt M12an, men för att få ihop det så som jag vill ha det så fick det bli så ändå. Finns absolut steg med mer effekt för pengarna, men med tanke på kontrollen och storleken så ligger nog PDX stegen väldigt bra till.

                    Började förresten om med racket idag efter ett "litet" vredesutbrott igår, inte en enda vinkel stämde och allt bara jävlades mig så en del saker fick lite skum form och jag la ner för dagen... Men idag tog jag nya tag och började om, gjorde en ny bottenplatta som passade till 100% och sitter exakt, byggde sen upp hållarna för stegen och satte dit dom på bottenplattan, så nu stämmer alla vinklar och allt sitter som det ska.


                    (Stor skillnad va? )

                    Tog kort på baksidan också, ville ha så lite material som möjligt då det dels är TRÅNGT och dels så ska slutstegen ha kylning. 8mm MDF som det är i sidostyckena var absolut max, finns inte plats för en mm till om jag ska få plats med tyg på sidorna om stegen. Så nu är det sugpassning på racket, får se om jag skruvar fast det också eller om det kanske sitter tillräckligt ändå.



                    Nere på bottenplattan ska distributionsblocken för strömkablarna sitta, högtalarkabel och lågnivå kommer uppifrån så dom ska inte kunna störas av strömkablarna, hoppas jag. Nu ska jag fila lite på sidostyckena och det på ovansidan så man får ihop det här nån gång. Har tagit alldeles för lång tid nu.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #70
                      Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Det där komemr bli jävligt nice, nästan så man är lite avis själv har man slängt ner en platta under golvet i skuffen o bara skruvat på stegen
                      Beemer med enkel installation

                      Comment


                      • #71
                        Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Ser bra ut Chrizzan. Spännande med monoblocket.
                        Fått nån fråga om PDX, kanske dags att man lägger upp dom i shopen så man får (hoppas)sälja fler.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #72
                          Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Tack, kul med kommentarer, gör det hela lite roligare. Håller på och filar på utfyllnadsbitarna nu, skulle ha behövt gå ut och såga lite men tror grannarna blir griniga då så får väl fortsätta i morgon... Men det börjar se ut för nåt nu. Bara den tråkiga biten upptill kvar, blir en massa vinklar å skit på den så kommer nog få göra om några gånger. Tur man har material.

                          Ja Pierre det är bara att slänga upp stegen på sidan! Finns alltid folk som är villiga att köpa, speciellt när man får så bra service som hos dig.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #73
                            Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Slutstegs racken ser ju ut att bli riktigt grymma, gillar vinklingen

                            Jag har för mig att mina låda ligger på 28 liter slutet.
                            Saab 9-3 SQ style

                            Comment


                            • #74
                              Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Ja jag tror det blir rätt bra till slut ändå. Hann tyvärr inte göra nånting på det idag dock, var till en kompis och kollade film och innan dess var det en shoppingrunda, nya hörlurar och en skiva MDF till baslådan bidde det. Så om inte resten av familjen misstycker så blir det lite mer gjort i morgon. Har inte så mycket kvar på racket nu så det borde bli klart, ska börja kapa lite bitar till lådan också tänkte jag.

                              Okej, då blir nog 40L stort om man gör om den till slutet. Får fylla ut med klossar isåfall. Men jag hoppas den ska spela bra som portad.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #75
                                Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Ja se till o fixa lådan nu så du kan ta bilder:P

                                Monterat in pdx-f4 nu, blev mäktad förvånad. Låter sjukt bra, man kan inte tro det är digitala steg. Iaf inte dem digitala steg man är van med, kom fram mer detaljer än jag hört med alla tidigare steg jag ägt och det är för många:P, jäkla bra stereo bild och en sjuhelvetes dynamik. Inget gröt här inte..ja ne me like! alot!

                                Är ju inte i klass som Genesis när det kommer till karraktär, men det är fan inte långt ifrån. Är väl mera ett naturligt ljud än det varma färgade ljudet vissa AB har, vet inte hur jag ska förklara riktigt

                                Mvh Fredrik
                                Last edited by Svugg; December 31, 2010, 01:34.
                                Beemer med enkel installation

                                Comment

                                Working...
                                X