Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Kul att du orkade plöja dig igenom all text och att det uppskattades! Kommer bli en lite högre nivå rent allmänt på nästa bygge, med minst lika mycke uppdateringar och bilder så hoppas att även det ska vara till belåtenhet.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Ser mycket fram emot detta!
      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Börjar bli dags att avsluta det här projektet nu, med en liten tår i ögat. Det har varit väldigt lärorikt och kul, både jag och anläggningen har utvecklats rejält sen allt började för lite mer än 5 år sedan. Jag kunde nog då aldrig ha tänkt mig att det skulle sluta såhär, jag ville ju bara ha lite bättre ljud i form av nya högtalare i hatthyllan, som sen kompletterades med ett slutsteg och en baslåda. Sen började det spåra ur, rejält! Det har tagit många timmar och kostat en hel del att få till allt, men det är det så värt, flera gånger om! Jag har visserligen inte fått till nån riktigt grym anläggning men känner mig ändå nöjd med projektet, visst finns det fortfarande utvecklingspotential men det finns så mycket annat jag vill göra som inte kommer fungera i den här bilen.

        Vid SM-finalen förrförra helgen passade jag på att lyssna runt i ett flertal bilar och prata med folk, min egen bil fick stanna hemma då det krävdes för mycket jobb för att få den någorlunda konkurrenskraftig. Istället så åkte jag ner med en vän som jag byggt åt, Fredrik Mases, med hans blå Skoda Octavia RS. Håll koll på den nästa år för den kommer utvecklas en hel del vill jag lova! För hans del var det mer eller mindre premiär på "riktig" tävling, med en anläggning som vi bara påbärjat bygget av och med bara några timmars tweakning. Resultatet blev plats 6/7, mycket på grund av obefintlig dokumentation/kass presentation. Kollar man däremot på ljudpoängen så ser det faktist riktigt bra ut, så potential finns helt klart!

        Hur som helst, när jag ändå var där nere i Trollhättan så passade jag på att fundera över hur jag skulle göra med bilen nu när den ska säljas, drömmen vore såklart att sälja med allt ljud i för en rejäl summa men det lär inte hända tyvärr, så alternativen var att antingen riva ur allt och återställa till original, eller förenkla det hela och plocka ur en del grejer men lämna kvar en sjyst anläggning. Då jag är lite lat av naturen så blev det alternativ #2. Processorn åkte ur samt ena monoblocket och fyrkanalssteget. Framsystemet byttes ut då ett trevägs inte fungerar utan processor eller passiva filter. I dörrarna hamnade ett par MDS DC Pro middar som jag hade på hyllan och som presterade rätt hygglig midbas, till brädan blev det dock lite annat.



        Ett par Rockford Fosgate P132 inhandlades och monterades i veckan, lät skräp! Inte ens 100h inspelning fick nån riktig fart på dom, även om det blev klart bättre. ALLT lät som halvdassig mp3, burkigt mellanregister och ingen diskant, alls. Dessutom så var dom tungdrivna. Kanske funkar bättre mer on-axis men det är inte intressant här. Istället beställdes ett par Alpine SXE-0825S som ett litet long-shot, alternativet var ett par Amega Q-Cox350 men dom kändes lite dyra för att bara skicka med. Skruvade i Alpinerna idag och redan ur kartong låter dom klart bättre än Rockfordarna! Ska bli spännande att se hur dom låter efter lite inspelning. Bra drag i systemet nu iaf trots den relativt lilla effekten (100Wrms per element fram, 1200Wrms totalt till basarna). Hoppas att den som köper bilen blir nöjd!




        Nu gäller det bara att få klart lite småsaker på bilen och ut med en annons, kanske är lite sent på året men jag hoppas att nån ska nappa. Om inte så ska det lekas lite med Amega i vinter, har ju ett helt system liggande med bland annat ett par oanvända DRVRQ-3, koppla dom på Q-Comp50 filtren ihop med TW28 diskanterna så kan det nog bli rätt skoj. Men förhoppningen är helt klart att få iväg bilen så jag kan inhandla ny att "leka" med! Där ska jag (försöka) göra all rätt från början, tanken är att dämpa taket rejält och dra alla kablar med strumpa och märkning innan jag börjar stoppa i roliga saker. Anläggningen har jag redan rätt så klar i huvudet, en del saker börjar trilla in på hyllan, andra får köpas allteftersom framöver. Väldigt nära att jag slår till på en Google Nexus 7 nu snart iaf.

        Ber om ursäkt för mitt lite smålånga inlägg, kände att jag behövde skriva av mig lite igen. Slängde med lite bilder för att liva upp det hela något, så tråkigt med en "wall of text". Vill även passa på att gratulera Klåp och Nymans till deras framgångar nere i Österrike, kul att lilla Sverige kan!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Då får vi tacka för en intressant projekttråd!

          Väl mött framöver
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Hoppas du kommer igång igen med nytt projekt så snart som möjligt . Kul att följa och få ideér till egna bilen. Men så klart, ha en skön vilopaus från allt byggande
            //Tjillevipp
            www.brl.se

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Jag skulle gärna sätta igång och bygga NU! Har så många ideér och lösningar som jag vill prova, så bara den här bilen är såld så blir det full fart på billetandet! Hittar jag inget intressant så ger jag mig väl på pappas bil en sväng så länge, finns lite att göra i den också.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Höll på att glömma, ni ska inte tro att det står still här bara för att min bil ska säljas. Det finns några andra att bygga i så det händer nåt varje vecka. Ska slänga upp lite bilder på den blå Skoda Octavian som jag bygger i, har lite dåligt med bilder på den just nu men det kommer! Vi slängde ihop ett bygge för SM så inget är riktigt klart än. Klurar på vad den ska hamna i för klass nästa år, vore kul om det gick att få in den i Master 40 då jag kommer köra Master Unlimited med min (kommer aldrig kunna köra Master 40, det kommer som vanligt spåra ur rätt omgående). Det kommer hända lite mer i den framöver men just nu väntar vi på grejer.





                Under tiden så ger vi oss på den röda Passaten som en kompis tävlat med ett par år, dags att bygga lite nytt i den och försöka kliva över den magiska 150dB gränsen. 147,7dB blev toppnoteringen med ett DD M3 och två Kicker L7 12" D4. Med lite mer effekt till basarna passerades 149dB vilket gav ägaren (Adde) blodad tand, men i samma veva började lådan ge upp så den är nu riven. Ny ska byggas, mycket stabilare och även något större. Den gamla var på ca 200L, minus en gigantisk slotport. Nu hoppas vi på närmare 250L och kommer prova med Aeroportar istället. Strömförsörjningen ska också ses över, bland annat så drog vi i en 95mm2 kabel idag, det var lite, sportigt!

                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Tar och uppdaterar lite om pågående projekt. Min egen bil är inte helt klar för försäljning än, har kommit lite annat imellan och sen finns det en del som jag behöver hjälp med men då lär man få tag på folk till det också... Så istället har det lagts lite tid på Passaten och Octavian.

                  Gjorde en ungefärlig baffel till Passaten för att kunna måtta lite med basar och portar, det blir trångt! Men på nåt vis ska det gå ihop, fast kanske inte riktigt så som vi hade tänkt.


                  Resten av lådan blir dock som tänkt så där har det blivit en del framsteg, den är dock inte klar än, mycke pyssel för att få till alla bitar och göra det så exakt som möjligt. Men bakväggen är då klar nu, den blir stooor! Täcker upp det mesta åt sidorna, så lycka till den som vill sno lådan!


                  Kabeldragningen är då klar nu med ny jord både fram och bak, vore väl tusan om det inte skull räcka till nu! Gamla jordpunkten fram var inte den bästa så den flyttades i samma veva. Och självklart åkte det på lite kabelstrumpa och krympslang på kablarna med. Skulle helst haft robotslang men fick inte tag på nån i rätt storlek så det får duga såhär så länge. Tur att vi bytte pluskabeln förresten, anslutningen på den gamla såg inte vidare bra ut så jag är då inte förvånad att spänningen dippade rejält förra året...



                  Octavian är det också lite nytt på gång till som sagt, högst på listan nu står ny baslåda som ska testas lite innan den blir helt klar med klädsel och allt. Sen ska det dit ett golv över stegen, nya A-stolpar och såklart även lite nya grejer. Processorn är redan utbytt mot en Alpine H800, blev enklare så för ägaren och jag fick då ta Mosconin som kommer funka finfint i mitt nästa bygge!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Skulle helst haft robotslang men fick inte tag på nån i rätt storlek


                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Ja man hade kanske kunnat fråga dig, men det var inget vi tänkte på just då när vi stod där och ville få klart. Men har du lite grövre robotslang till vettigt pris så hojta till! För det kommer gå åt.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Hej! Imponerande bygge! Har läst tråden både här och på garaget! Man blir inspirerad helt enkelt! Ska bli kul att se vad du bygger i nästa bil.

                        En fråga bara, läste någonstans att du skarvat i stift i orginalkontakten till koaxialerna på brädan! Kommer du ihåg dimension på dom. Kikade på jula men alla kändes för stora. Ska i med mina emphaser jag köpt!

                        Tack på förhand! mvh jonte

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by jolle View Post
                          Hej! Imponerande bygge! Har läst tråden både här och på garaget! Man blir inspirerad helt enkelt! Ska bli kul att se vad du bygger i nästa bil.

                          En fråga bara, läste någonstans att du skarvat i stift i orginalkontakten till koaxialerna på brädan! Kommer du ihåg dimension på dom. Kikade på jula men alla kändes för stora. Ska i med mina emphaser jag köpt!

                          Tack på förhand! mvh jonte
                          Kul att höra! Planeringen för nästa bil är i princip klar och grejer börjar ramla in, nu gäller det bara att få iväg nuvarande bil och få tag på ett nytt objekt men det löser sig nog.

                          Julas 2,8mm flatstift passar klockrent i originalkontakterna, det är då dom jag kör med. Konstigt att varken Biltema eller Clas Ohlsson har dom i sortimentet dock. Bra val av högtalare btw!


                          Apropå saker till nästa bygge, kom faktist ett paket i dag som jag egentligen inte tänkt köpa än men när rätt saker dyker upp till rätt pris så har jag svårt att motstå.



                          Var väldigt ivrig att öppna men säljaren hade paketerat/tejpat väl så det tog en stund, men till slut så!



                          Innehållet var ett par Dynaudio MW180! Deras så kallade 9,5" element, fast efter lite mätning så vill jag nog snarare kalla dom för 8,5" eftersom upphängningens diameter är ca 1,25cm större än på mina DD 508.



                          Tanken är att använda dom i dörrarna dom midbasar, hoppas att det ska fungera bra! Får se om jag provar att köra dom rätt ut i dörr (dom vill trots allt ha 21,2-56,6L slutet) eller om jag bygger så stora lådor som möjligt och sen antingen hålborrar på baksidan eller sätter i passiva membran. Rekommenderad frekvensgång är iaf 30-2000Hz så äntligen kanske jag kan få till midbas så som jag vill ha den! Det vill säga ca 35-120Hz. Dom passade dock rätt dåligt i mina nuvarande dörrar...



                          EDIT: Höll på att glömma! Har ju en till leksak, har visserligen haft den ett tag då jag fick den som betalning för ett jobb. Men även den ligger på hyllan och väntar på ny bil. En fullutrustad Mosconi 6to8! Ska bli spännande att testa bluetoothstreaming på riktigt, kommer använda det till vardags iaf, sen blir det nog optiskt för tävlingsbruk.

                          Last edited by ChriZtoffer; November 13, 2013, 21:21.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Se där ja det rör sig fast det står stilla

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Bra sätt att sammanfatta det på ja! Men nu kliar det verkligen i fingrarna, vill komma igång mdd ett nytt projekt! Framförallt så är jag ruskigt nyfiken på Dyanudio middarna!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Efter senaste inlägget här ovan så gav jag mig på att få klart lådan som egentligen skulle ha setat i Octavian. Då det projektet blev nedlagt så var jag rädd att få lov å skrota lådan, men i samband med att basen som skulle sitta i lådan såldes så såldes även lådan, till en 9-3 kombi! Så det var bara att ut och mäta å konstatera att lådan passade till 95%, bara lite små modifieringar krävdes för att det skulle bli riktigt bra. När jag då ändå rev isär lådan så åkte det i en stagskiva och ett litet extra fack gjordes.



                                Det känns som att den blev ganska stabil iaf, men det kan såklart alltid blir stummare men så ska det gå att skicka skiten å.




                                Drog dit en logga och på med lite tyg, tänkte köra mörkgrått men det som fanns på lager var alldeles för ljust så det fick bli svart. Kul med lite omväxling ibland! Sen matcha strukturen på det bäst mot skuffens tyg.




                                Passade på att testa lådan i bilen också, visserligen så fyller den inte ut allt utrymme åt sidorna men det blir svårt att få till utan täckpaneler när det är så mycket former. Höjden och bredden i övrigt är då exakt och insynsskyddet vilar finfint ovanpå när det inte är överdraget. Förvaringsfacket kommer man enkelt åt framifrån.




                                Sen i helgen tog jag och modifierade mina Dynaudio middar på inrådan av vår Svenska Mr. Dynaudio. Beställde även ett par galler som kom idag, vid provmonteringen så visade det sig att det inte alls är MW180 jag har utan en Volvovariant som har annan korg så hålbilden stämmer inte, morr! Aja, kommer bygga efter gallren ändå så får man lösa fastsättningen med en distansring. Gallren ser då ut att kunna få plats på dörrsidan, om än med "lite" modifikation såklart.


                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X