Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Liten uppdatering på vad som händer. I mitten av förra veckan fick jag ett paket från BlekingeBilradio innehållande grejer som jag köpt på deras tokrea. Innehållet är: en DVD spelare med skärm, 6st lågnivåkablar samt en Y-splitt, allt för 400kr! Får se om DVD spelaren kommer till användning, kanske blir till att ta med sig ut på sjön i sommar eller nåt.



    Finfina lågnivåkablar för 20kr/st! Hoppas att dom räcker mellan processor och steg, ska testa båda varianterna och se ifall det finns någon ljudmässig skillnad. Om dom inte räcker till så köper jag lösa kablar och använder kontakterna, då kan jag få exakt den längd som jag vill ha på lågnivåkablarna.



    Fick min tävlingslicens för 2011 från Pierre idag, riktigt gedigen! Får nästan ta och göra en hållare för den i bilen på nåt bra ställe.



    Utöver det så har jag lagt en del tid på att pilla med processorn, lite tråkigt än då det brusar och knäpper å har sig, men tänker inte göra nåt åt det innan jag får hem AI-Net kabeln. Då blir det montering av den samt kabeln för RUXen och byte av lågnivån till stegen. Troligtvis så kommer väl den kabeln nästa vecka någon gång, så i helgen tänkte jag ge mig på baslådan igen. Ska kapa ner bredden på den för att få till 38L samt fixa dit nya portarna och testköra lite. Håller även på och hjälper en kompis fixa lite bättre ljud i bilen, byggde baslåda till den i somras men nu är det dags att uppgradera framsystemet (som dög alldeles utmärkt för ett år sedan, konstigt vad som kan hända). Var dit en sväng igår och hjälpte han montera en Alpine PXE-H650, hittade ett perfekt ställe för den efter en liten stunds letande. (bild kommer i morgon).

    Kommer vänta lite med att dämpa vänster bakdörr, får se om jag kanske får hem lite CSAB matta att stoppa i där, så kan man jämföra med SilentCoat och STP M1. Taket dämpar jag nån helg framöver när jag fått klart lite annat, är ingen brådska med det så det är nerprioriterat. Vill få klart baslådan och processorn med allt kablage först.


    MVH// Christoffer
    Last edited by ChriZtoffer; March 8, 2011, 16:39.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Om jag skall delge mina egna erfarenheter (och många andras..) så är det klart mycket bättre att du istället för att byta till en H800 byter till en huvudenhet med Optiskt ut och behåller processorn du har nu.

      Det kommer ge bättre ljud i slutändan.

      mvh Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Det kan jag mycket väl tänka mig! Men det handlar planering för framtiden. Kommer troligtvis att byta bil inom ett år till en nyare 9-3a och då blir det dubbel-DIN enhet, helst med optiskt ut. Därför som jag köpte en relativt billig huvudenhet nu. Hade tänkt köpa en H800 på en gång men den släpps ju inte än på ett tag...
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Det kan jag mycket väl tänka mig! Men det handlar planering för framtiden. Kommer troligtvis att byta bil inom ett år till en nyare 9-3a och då blir det dubbel-DIN enhet, helst med optiskt ut. Därför som jag köpte en relativt billig huvudenhet nu. Hade tänkt köpa en H800 på en gång men den släpps ju inte än på ett tag...
          Aha okej!

          Men du, om ett par år kommer det finnas ÄNNU bättre processorer än H800...
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Tyst nu, så kan man inte tänka, då blir det aldrig klart. Eller ja, de vetetusan om man blir det ändå, men nån gång måste man bestämma sig... Men planen ser iaf ut som så, kanske behåller H700an också men det lutar åt en H800 så kan man få till det snyggt estetiskt med PDX stegen också.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Tyst nu, så kan man inte tänka, då blir det aldrig klart. Eller ja, de vetetusan om man blir det ändå, men nån gång måste man bestämma sig... Men planen ser iaf ut som så, kanske behåller H700an också men det lutar åt en H800 så kan man få till det snyggt estetiskt med PDX stegen också.
              Men du, om ett par år så finns det ÄNNU bättre digitala steg

              Sorry, nog med OT! Jobba på du, det ser bra ut
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Nu är du ond! Men det är nog sant, utvecklingen går ju ständigt framåt, men tur det inte är med samma fart som i datorbranschen! Jobbas på ska det, lär ju få ihop allt snart så man hinner tweaka lite innan Elmia, det låter bra redan nu ljudbildsmässigt men det finns en del kvar att jobba på.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by jonash View Post
                  Men du, om ett par år så finns det ÄNNU bättre digitala steg

                  Sorry, nog med OT! Jobba på du, det ser bra ut
                  Även klass AB och klass A om man ser det så
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Nu är du ond!
                    Han e lite arg för att du har ljud i bilen o inte han.
                    Jonas blir lite stingslig ibland.

                    //Klart din dubbel-DIN ska ha optisk ut!//

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Aha, det var så enkelt. Då är han förlåten. Fast jag har en känsla av att han kan få till nåt mycket roligare än det jag har bara han lägger manken till och börjar bygga.

                      Ja dubbel-DIN med optiskt ut är ett krav till nästa bil, där ska det dras så lite lågnivå som möjligt. INA-W910 ser lite intressant ut, om den nu har optiskt ut, men det kommer väl nya enheter innan jag hinner byta bil. Nej får nog planera för den här ett tag till, blir billigast så.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Han e lite arg för att du har ljud i bilen o inte han.
                        Jonas blir lite stingslig ibland.

                        //Klart din dubbel-DIN ska ha optisk ut!//

                        Pierre
                        Jag har visst ljud! Det suser och brusar som tusan från fartvind och asfaltsbana! Sen låter blinkersreläerna mycket mer, liksom fläkten när brädan är borta....
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          ...du e ju rolig n-----r ochså!

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Har vist inte uppdaterat här på ett tag, bäst jag tar och gör det då så ni inte tror att det står helt still i garaget (även om det inte är långt ifrån).

                            Fick för en vecka eller två sen hem ett par Amega Q-Comp40 middar som jag köpte av en här på forumet, skicket var väl inte det bästa men dom låter och kommer nog göra ett ypperligt jobb i hatthyllan som utfyllnad. Ser lite bättre ut nu än på bilden men är inte riktigt klar än.


                            Sen så gav jag mig på baslådan. 3" portar fungerade uppenbarligen inte så då får det bli en dimension större, men dom kommer inte få plats inuti lådan så då var det lika bra att kapa ner den för att få till rätt storlek istället för att göra som tidigare och fylla igen den. Siktar på ungefär 42L tomvolym.



                            Efter att ha kapat lådan och limmat dit nya sidostycken så är vi framme vid idag. Kör för tillfället lådan som sluten (ca 37-38L med basen på plats) och måste säga att det låter helt okej, men saknar en del djupbas som jag hoppas ska komma fram när jag väl fått hål på lådan, väntar på lite rörböjar för att kunna ge mig på det projektet.


                            Så för att ha nånting att göra så har jag nu gett mig på sidostyckena, tänkte försöka få klart dom nu i helgen så man kommer nån vart med bygget. Gjorde ett par enkla mallar i kartong så jag har nåt att utgå ifrån, dom riktiga bitarna sen görs nog i 8-12mm MDF.


                            Till sist så har jag ett roligt och ett tråkigt besked. Vi börjar med det tråkiga, jag kommer inte att tävla på Elmia. Söndag-måndag som är dagarna för SQ känns inte intressanta om man ska kolla på mässan så det får vara, åker dit som vanlig besökare istället så får vi se nästa år. Den roliga nyheten är att det blir tävling i Maj istället, både den 14 hos Seastreams på motormässan(SQ och BassRace) samt hos BRL i Borlänge (dB) den 28e.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              ska bli kul å se din bil den 14e
                              saab 9000 pioneer-

                              www.garaget.org/micke999

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Tack detsamma. Hoppas att jag är klar tills dess bara, har ju lite fler planer som jag skulle ha velat genomföra till dess men vi får se om det går ihop med tid och ekonomi...
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X