Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nattlordens Mondeo Mk.III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Absolut drar kablar helvilt idag och sätter ihop inredning efter lite rost lagning i golvet blir Dls u36 med rc1 diskant i fram nån koax i bak . Är mer partybil än ljudbil så ska bli tidstypiska högtalare radio med mera

    Comment


    • Har förberett lite längre för inkoppling av ström. Blev lite glad för strömkitet jag köpte trots att jag inte behövde så mycket av det som jag trott - för att de redan var terminerade med ringar, så slapp jag den biten, vet jag hade svårt att pressa ihop dessa senast.

      Tagit jordpunkt från sätets mittbult, det läser jag att många gjort på den modellen. Blev nästan stopp där, för det var en udda dimension, så var beredd att behöva köra och handla imorgon. Men till sist när jag kollat allt annat rotade jag fram stora Kamasa-satsen och där fanns det upp till och med just den Torx T50 som jag behövde.

      Har lite att koppla i "elektronikbaljan" för tändtrådan, men utöver det så är det bara allt som skall in och ut från den kvar där.

      Närmar mig således med stormsteg de delar som oroar mig mest...
      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
      Kablar: Supra, Gladen
      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

      Comment


      • "tändtråden" fixad med också.... så med saknat ljud in och ut ser det ut så här:

        Click image for larger version

Name:	noinouts.jpg
Views:	165
Size:	138.4 KB
ID:	687876
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • Sitter och vrider och vänder på SOT-kablaget och letar bilder på enheten i bilen... hittade länge inte någon kontakt som såg ut som de jag fått, men till slut något som liknade... när jag började söka på cd-spelare istället för SYNC....
          Click image for larger version

Name:	enhetkanske.jpg
Views:	160
Size:	82.8 KB
ID:	687878
          Så om det ser ut så där när jag plockar loss, så skulle det kunna passa i den högra på bilden. Och då börjar jag ha en idé på vilka ändar som är vilka, men jag chansar inte i lödandet, så jättelång tid tar det inte att göra när man väl öppnat upp.

          Sen kom jag på att jag har lite förlängningsjobb att göra - har ju inte full-längd på högtalarkablar för bakdörrar ifrån gamla bilen, så de kommer inte att räcka till.

          Har att göra med att läsa på hur jag får av golvlister och så utöver radiokonsolen...
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • Fick skala både ytterhölje och skärm från Supra-kablarna - annars hade det inte haft en chans att få plats - mer än en handled grovt (nästan två om man är så klen som jag). 30 grader ute, hosta och någon febergrad gör det inte enklare.

            Click image for larger version

Name:	kabelharva.jpg
Views:	123
Size:	151.3 KB
ID:	687882


            Dags för andra sidan...
            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
            Kablar: Supra, Gladen
            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

            Comment


            • Alla högtalarkablar kopplade. Mid & tweeters bara med sockerbitar ännu - det kan vara så att jag behöver vända på dem, så säker är jag inte på hur jag hade kanalerna... Har tagit bort inkopplingen av fabriksdiskanter också, enklare än jag trodde, de satt med clipskontakt (och delningskondensatorn på diskantdelen) så det var bara att snäppa loss.

              Strax dags för mig stora orosmoment - ströminkopplingen... Är det likadant för er, eller är det rutin?

              Har läst på att fönsterhissarna skall "programmeras om" efteråt.
              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
              Kablar: Supra, Gladen
              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

              Comment


              • Fixat. Har fortfarande bil.

                Däremot verkar inte bilstereon nöjd, den vill inte gå igång fullt, blir bara en blipp och tillbaka i standby-läge.

                Tror inte jag missat att återinkoppla något - utöver att jag tog bort cigarett-tändaren för att göra plats för på/av.-knapp. Svårt att tro att den måste vara inkopplad.

                Har spelat via AMAS och nog verkar det som allt spelar, men jag skall prova att växla mid/tweeter.
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • Japp, mid:ar/tweeters definitivt omkastade. Då kan jag korta kabel och löda.

                  Höger/vänster har jag fått rätt på - i alla fall via AMAS och ut.

                  Tror jag vet vad det kan vara också... inte tänkt långt nog på kabelfronten... det funkar nog inte för radion att man kör signalen över RCA-kabel, det blir säkert för hög impedans och det är någon skyddskrets som går in.

                  8 rca-hanar är inget jag har liggande hemma bara så där dock och det är inte värst lätt att få tag på några på stan sådär heller....
                  Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                  Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                  Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                  Kablar: Supra, Gladen
                  Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                  Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                  Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                  Comment


                  • Fick tag på en iso-kontakt med trådar, så jag kan ersätta främre ändan utan att behöva gå via RCA där nu, Köpte en enkel RCA-sladd och kapade, så nu har jag småstumpar jag kan koppla med sockerbitar under utprovning ( vill helst göra det innan jag drar kablarna 'permanent' )
                    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                    Kablar: Supra, Gladen
                    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                    Comment


                    • Tja.... det gjorde ingen skillnad med kabelbytet.

                      DÄREMOT hittade jag jag att jag inte satt i så det gick ström tillbaka till radion via ISO:n, så när det kopplats så gick det igång. Men jag ville ju helst inte använda de kablarma, så jag provade att koppla tillbaka till RCA-kablaget, och se - det fungerade utmärkt det med - däremot så slog stegen inte av förrän vag satte första Mosconin till "off".

                      Skulle bara sätta tillbaka allt ordentligt på plats - och då märkte jag att jag tappat signal på höger fram. När jag mekade med det hände något konstigt.

                      Bilen går nu ej längre att starta, säger något om immobiliser och så clickar det bara vid tändförsök (solenoid?). Ryckte T-harnesset och återkopplade original - ingen skillnad.

                      Efter inledande PANIK så har jag sökt lite och en sida som listade olika problem för sådant (tror jag) rankade batterispänning som nr.1. Och den åkte jag ju på vid förra installationen också...
                      Mätte batterispänning och den var 10,6 eller något liknande. Så just nu försöker jag managera min panik och be till alla makter som finns att det är så "enkelt" som att ladda det...
                      Last edited by Nattlorden; July 23, 2022, 16:15.
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • Panik avvärjd - hon startade utan gnäll på 12,78V. *pust*

                        Installationen tillbakakopplad och mittkonselpanelerna påskruva.

                        Lite småplock kvar med att stoppa undan kablar på förarsidan, galler behöver monteras på baslådan innan den skall provas i. Sen misstänker jag att basnivån inte matchar den som står i systemet just nu - förhoppningsvis kan jag justera på gain, men det är inte helt säkert. Spelas det för högt, kan jag bara köra den ena tills vidare som alternativ.

                        Och sen skall jag lyckas få tillbaka handskfacket... två skruvar var väldigt svåra att hitta och få ur - misstänker de blir ännu värre att sätta tillbaka...
                        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                        Kablar: Supra, Gladen
                        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                        Comment


                        • Fast ändå inte - det var nerkört igen nu....

                          Så det känns som det finns en strömtjuv någonstans.

                          Av det jag kopplat in: 2 Mosconi D2 100.4 DSP - dessa ser jag att dioderna slår av på när jag fimpar Remote.

                          Mosoni AMAS och Pioneer-steget har jag inte explicit kollat, men det skall vara en misslyckad inkoppling tycker jag om dessa inte också slår av då - men får kollas.

                          Enda övriga elektronik berörd är radion....Skulle den kunna vara igång mer än normalt via harness kabeln?

                          FRÅGA: Några andra "kända" strömtjuvar jag kan ha lyckats orsaka?

                          FRÅGA2: finns det någon vettig strömbrytare för ström?
                          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                          Kablar: Supra, Gladen
                          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                          Comment


                          • Kan inte se/mäta någon ström över min elektronik i nedstängt läge.

                            Jag börjar undra som radio har fått constant 12 där den inte borde ha det?

                            Jag kopplade den lilla svarta ISO-kontakten i den stora svarta ISO-kontakten i harnesset - innan jag gjorde det startade inte radion alls.

                            Har extra svart liten ISO-kontakt över, funderar på att lägga radion efter min brytare kanske?
                            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                            Kablar: Supra, Gladen
                            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                            Comment


                            • Nu blev det inte något provspelat på det, eftersom batteriet dök - det var för att jag tänkte starta bilen innan jag skulle börja testa den som jag märkte det. Men en liten sneakpeak kan vi ju ta:

                              Click image for larger version

Name:	sneakpeak_s.jpg
Views:	153
Size:	127.9 KB
ID:	687897

                              Fick inte plats nog på sidorna att använda bananer, där hade jag höftat dåligt, så de får skruvas bara.
                              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                              Kablar: Supra, Gladen
                              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                              Comment


                              • Fått svar från Connects2 - jo, det var korrekt att den lilla ISO-delen med ström skulle i den stora. Vilket ju stämmer bra med att radion då går att starta. (Svårpratad person, tog typ 7 mailväxlingar att få ett rakt svar på det, om han tycke det var för uppenbart för att nedlåta sig att svara på eller vad vet jag inte dock...)

                                Vad som verkar hända är att radion inte förstår när den skall gå i vila igen och står standby för kraftigt och tar batteri. Om det är någon av de tåtarna som går genom harnesset som inte är (korrekt) kopplad eller vad har jag svårt att gissa.

                                Men då jag satt en brytare på constant12V till min remote-signal, så får radion tills vidare i alla fall sitta efter den också. Ändå lite logiskt användarmässigt att inte kunna slå igång radion om det inte går att spela via den. Men jag skulle må väldigt mycket bättre om jag förstod vad problemet är. Det är nästan så att jag är beredd att köpa en liknande mellankoppling från annat ställe och se om den gör jobbet bättre... är ju bara så trist att löda om allt dock....
                                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                                Kablar: Supra, Gladen
                                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                                Comment

                                Working...
                                X