Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Lite mer än en vecka sen sist nu, dags att skriva lite vad som hänt igen. Fick hem pop-up spolmunstyckena som jag tänk använda på nya fronten då dom vanligs fasta original inte är så värst snygga.


    Samma dag kom även ett paket med slangar och kopplingar till ICn så montaget av den gjordes klart, passar precis bakom fronten och ska förhoppningsvis göra nån nytta för tempen på insugsluften när den sitter mitt i nedre grillen!





    Tyvärr fick varken den eller fronten vara hel särskilt långt efter, i onsdags när jag var på väg hem från en kompis fick en grävling för sig att springa över vägen i just samma stund som jag kommer i full fart med hemlängtan lite halvtrött, om han bara väntat några sekunder till! Som tur var så touchade han bara högersidan av fronten, men det räckte för att trycka in fronten rejält som blev knäckt samt nedre grillen som tog i ICn och tryckte till den, även höger dimljus och plasten under fronten fick sig en smäll.




    Nu hade jag dock sån tur att det var just dom sakerna jag beställt, och jag fick paketet med dom i fredags! Saknar bara plasten under (trodde den jag har skulle passa, nu spelar det ju ingen roll när den är trasig) och foamet som ligger mellan front och krockbalk. Med i paketet var även en uppsättning HR 45mm främre sänkfjädrar som monterades omgående, nu börjar höjden bli alldeles lagom, blir nog ett par 30mm sänkfjädrar bak också så kanske den håller höjden där bättre när man lastar i folk/saker då befintliga originalfjädrar gjort några mil.


    Sen var det då nya fronten, kan väl inte säga annat än att jag hade en jäkla tur med den! Förutsatte att den skulle komma olackad så jag har försökt få en tid hos en kompis som är lackerare, när fronten var beställd var lackering inte så brådskande men när jag nu knäckt den som sitter på så vill jag få den nya klar så fort som möjligt. Döm om min förvåning när jag öppnar paketet och får se en lapp på frontens baksida, "Jet Black", bilens färg! Fortsätter packa upp och mycket riktigt, den är lackad och klar, i rätt färg!! Sätter dit nedre grillen och dimljussargerna så den är "klar" men inser att jag behöver mer delar för att montera den riktigt så lägger den åt sidan tills vidare.


    Istället läggs tiden på att städa ur bilen och fixa lite med ljudet inför helgens tävling i Kungsängen som trots vissa motgångar blev riktigt lyckad! Till att börja med så verkar min DSP ha blivit knäpp, försökte kopiera över minnet från preset 1 till preset 3 för att jobba vidare med inställningarna men där sänks ALLT ljud ca 15-20dB, så jag la ner det och tävlade med min vardagsinställning vilken inte är riktigt rätt, men mellanregister och diskant lät tydligen bra och det är väl inte fy skam för ett par otweakade (har bara delat dom vid 120Hz/24dB) bredbandare á 350kr/st! Bekräftar även min åsikt om att dom låter bra! Till nästa tävling ska även resten låta bra och allt vara riktigt inställt, nu blev det en sistaplats men jag har en tävling registrerad ifall det blir SM-final.

    Bassracen däremot gick det bättre med, kvalade in på 129,97dB men lyckades spela ur mig i semifinalen då volymkontrollen till den förbannade DSPn inte hängde med, två hack på volymkontrollen ska ge en sänkning med två snäpp men icke! Får väl vara nöjd med en tredjeplats ändå, trots allt första tävlingen med både bilen och bygget. Upptäckte även att det är ca 1,5-2s fördröjning från det att jag trycker på play till dess att ljud kommer så fick vrida på rätt duktigt för att jaga ikapp och få ett bra snitt, men det var inga större problem.

    Fick lov att provmontera nya fronten idag, ville se så allt passar och ifall det är nån del jag missat som måste beställas men nejdå, undre plasten och foamet så ska den funka sen. En Hirsch-grill på det också och nylackade grillramar så blir det riktigt snyggt!


    Nu blir det en veckas jobb på annan ort så lär inte hända mycket med bilen tyvärr, på lördag har vi tävling på BRL Borlänge så den dagen blir jag nog också "rätt" upptagen så på söndag kanske det händer lite igen. Har en massa på gång, gäller bara att prioritera och planera nu.
    Lite OT men var det du som stod bredvid Surks bil i lördags? Det är jag som har den svarta S60:in.

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

      Stämmer bra det! Daniel Klarin va? Sprang flera varv runt det där huset då jag hjälper en kompis som tävlar i dBDrag så jag var inte alltför närvarande vid bilen.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

        Originally posted by Peppe_e View Post
        Ett tips om att bli av med asfaltsfläckar och dylikt är att använda lera. Gör underverk och blir av med allt!!
        Jag kan gå i god för att lera funkar klockrent för att bli av med riktigt inbitna svenska asfaltsfläckar och flygrost. Se bara till att knåda leran innan och "vända ut och in" på den emellanåt när den blivit smutsig för att få hela tiden ha en fräsch yta på leran och därmed undvika onödiga repor under arbetets gång. Jag brukar doppa leran i en hink med vatten och bilschampo emellanåt för att den ska glida bra över lackytan. Leran kan ge små ytliga repor i lacken men dessa poleras enkelt bort. Därefter måste lacken naturligtvis vaxas eller lackbehandlas.

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

          Ett tips annars är att blanda en sprayflaska med vatten och schampo å spray på lacken innan man går på med leran. Och rengör bilen så noga du kan innan, samt som redan är sagt knåda och vänd den ut och in emellanåt. Ytan du får efter en lerning är otrolig. Och ger ett kanon underlag för en perfekt behandling av lacken.

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

            Ska helt klart prova lera, verkar ju kung! Men vad för lera ska man köpa, vem har? Självklart ska lacken både poleras och vaxas efteråt, vill bara få bort alla asfalts och flygrostfläckar innan så man inte smetar runt skiten.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

              Sök på lackvård och clay så hittar du nog flera ställen. Medium borde bli bra.

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Men vad för lera ska man köpa, vem har?
                Finns säkert på många ställen men jag brukar beställa på Prorecond.se. Jag har använt deras Clay Finegrade Elastic clay 100 gr blå och den har funkat bra.

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                  Har inte kommit nån vart med polerprojektet, men jag fick tag på nåt tjärlösningsmedel som ska provas, funkar det inte så blir det lera!

                  Tar och skriver lite om senaste lådprojektet medans jag väntar på delar för att få på nya fronten på bilen, kommer även nya bakfjädrar i den beställningen så nu ska man väl få fason på bakänden med.

                  Fick förfrågan om att bygga en portad låda till en Focal Utopia BE 33WX, helst där man ser den fräna magneten så beställaren fixade 15mm tjockt plexiglas, spännande material att jobba med!


                  Började med en "ram" i 30mm MDF och botten i 8mm HDF för att få en smidig port.


                  Plexit sågades och frästes med vanliga verktyg, tog det bara lite försiktigare då det gick rätt tungt och luktade satan!




                  Kablarna frästes in i portbotten för att bli så dolda som möjligt, syns bara om man hukar sig ner och kollar under basen. Skulle haft vita egentligen men ibland blir det "man taget vad man haver".




                  Sen i med lite färg, på med tyg, borra lite hål, i med lite skruv och dit med en LED-slinga och stoppa i en bas så är det klart!





                  Nu ska jag sätta igång med nästa lådbygge som ska vara klart innan BRLs tävling den 27/6, alltså om ca tre veckor. Inte helt enkelt att räkna ut en musiklåda till ett par GAS GPXXL12 som ska matas med massa effekt, men det löser sig nog.

                  Har ett till litet projekt på gång också, till mig själv faktist! Fick äntligen hem en surfplatta, det blev som planerat en Google Nexus 7 4G så nu ska den få sig en hållare med inbyggd trådlös laddning. Har slängt ihop några relän för på och avslag av stereon, för tillfället kan man slå på och av via tändning (går via cigguttaget då tändningsplus inte finns...) samt på via knapp, tändningen styr då avstängningen så jag skulle ha hittat på nån lösning där för att även kunna sköta med knapp.

                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                    SNyggt! Har alltid velar bygga i plexi.
                    Mini Cooper goes Pioneer
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                    Volvo V50
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                    Sponsorer som håller mig flytande:
                    Pioneer, Stinger

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                      Hehe. Skönt att höra att det inte bara e jag som har gjort lösningen med cigg uttag för stereon :P. Känns väl si sådär . men så kan de vara .
                      Ser bra ut . kämpa på : )
                      9-3sc -08 ,Hu:Pioneer 2din. Frontsteg LA 2ch. Front Infinity 5020cs, Bassteg DLS CAD11, Basar DLS Nobelium 10 x 2

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                        Angående asfaltsfläckar. Tar remower från autosmart så behöver du inte hålla på med lera

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                          Lera är väl mer till för att få bort flygrost och kan om det är mycket skit nästan kräva en polering efteråt då material som fastnat i leran riskerar att repa lacken.
                          Leran ska eftersom knådas om så att skiten inte ligger utåt men det riskerar ändå att repa lacken.

                          Just för asfaltsfläckar används med fördel ett medel som är gjort för just det, en petrokemisk avfettning (kallavfettning).
                          Jag kan rekommendera MAC Seriens - Prick Bort som är ett riktigt bra medel som finns lite överallt, billigt på rusta tex.
                          Andra medel jag provat och vart nöjd med är bl.a Blue & Green - Degreaser, Lahega - Herobiol, Arcticlean - Degreaser Pro mm, men just Prick Bort går att få tag på överallt nästan.
                          Var försiktig och låt inte medlet ligga för länge på olackade plastytor, gäller alla petrokemiska avfettningar.
                          Last edited by Jimmy L; June 29, 2015, 09:12.

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                            Tack för alla tips om rengöring! Det blev dock ingen lera utan Biltemas asfaltsbortagning, fick syn på flaskan i samband med nåt annat inköp och tänkte det kunde vara värt att prova, å de funka kanon! Tog bort alla asfaltsfläckar, t.o.m mina stenskottslagningar men det är enkelt årgärdat så nu börjar den se skaplig ut. Men jag kommer nog tyvärr aldrig få den i det skick jag vill ha, om jag inte lackar om en massa då. Så det blir nog ett bilbyte till hösten, letar efter en 9-3 XWD med automatlåda, helst vit kombi med få mil på mätarn. Vi får se vad som dyker upp, fortsätter med den här under tiden.

                            Last edited by ChriZtoffer; July 6, 2015, 15:53.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                              lera använder jag efter man är klar med kemikalierna..dvs tvätt..avfettning, asfaltsbortagning osv osv.. sen kan man gå på lera för att få bort det där sista i lacken man inte ser innan polering. syns på leran att den blir smutsig fast man drar över "ren" bil och märker det på lacken att den blir slätare..skulle aldrig gnugga på flygrost/asfalt o riskera mera onödiga repor..

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                                Jag har slutat med lera efter att ha testat den här. Otroligt effektiv, lättanvänd och snabb. Med leran löper man hela tiden risken att repa lacken, innan en polering går det förstås bra men till vanlig tvätt räcker det länge med IronX (finns motsvarande från andra märken men de har jag inte provat).
                                http://www.streetpower-rekond.se/tva...ent-500ml.html

                                Istället för lera finns det återanvändbara lösningar som är lite lättare att använda och mindre risk att tappa i gruset.
                                http://www.streetpower-rekond.se/lac...lay-towel.html

                                Comment

                                Working...
                                X