Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

    kapade upp lite i dörrarna så middarna får plats. (Hade 2% batteri kvar i telefonen och då fick jag gå in via Snapchat och ta bild..men detta får duga så länge. Systemkameran ligger på laddning nu


    Kommer nog bli bra när allt är klart





    Sen var det dags för den andra dörrsidan






    Dörrsidorna är nu 98% klara inför plastningen Ska bara slipa lite till och därefter så är det bara att börja plasta



    Polarens låda Snacka om att det kommer snärta rejält!
    -----------------------------------------------------------
    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

    Comment


    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

      Orkar inte skriva något om bilderna. Då det är rätt dött bland kommentarerna så har jag ingen lust till att skriva.
      Sen finns det inte så mycket att skriva om bilderna heller precis men. Hope u like it




      (Drog ut fleecen efter kortet togs)

      La glasfiberväv på insidan.


      Nu står dom och torkar tills imorgon. kommer upp mer bilder imorgon.


      Imorgon så ska jag dra på några mer lager med polyester på utsidan (om jag nu får tag på härdare dvs) och därefter blir det slipning inför spacklingen.
      -----------------------------------------------------------
      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

      Comment


      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

        Det fick bli att dra på ett till lager med polyester på utsidan och därefter blev det att rycka ur stolarna fram och lyfta på mattan för att montera ett till slutsteg.


        Diskant-steget är monterat och installerat. Har även provspelat framsystemet lite Och under dom förhållande som dom spelar i nu så låter det riktigt bra!

        Jag och polaren var med i ett reportage ifrån tidningen haha


        Bild ifrån när jag kollade så allt funkade med stegen och då provlyssnade jag även ena dörrsidan en snabbis


        Efter att jag såg så allt funkade så va det bara att förbereda för spacklingen


        Båda dörrsidorna nerslipade och klara för en omgång med glasfiberspackel.


        Drog på en sväng med glasfiberspacklet för att få en fin övergång och bättre stabilitet.


        Andra dörrsidan fick också glasfiberspackel på "övergångarna"



        Såhär såg det ut när jag lämnade garaget igår. Har dragit på en runda med finspackel som ska slipas ikväll eller imorgon.




        Så nu fick det bli dyr med riktig vinyl! 2st löpmeter med Superstretch och Fastbond 30 lim ifrån TopnTrim = 1200kr...Blir dyyra dörrsidor
        -----------------------------------------------------------
        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

        Comment


        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

          Efter det att jag slipade ner det sista spacklet så drog jag på ett till lager med färg för att se så allt såg bra ut. Det va inte helt 100 så det får bli att slipa lite imorgon igen

          Som ni ser så finns det mycket kvar att slipa.


          Men jag tröttnade på att slipa så det fick bli att provmontera och provspela en sväng istället Jag är kanon nöjd än så länge! Fast inte dörrarna är täta för fem öre (som ni ser på bilden) och att jag knappt ger middarna någon som helst effekt så spelar det på riktigt duktigt


          Sen fick det bli en liiiten runda på stan och koppla upp sig med en polare, och det lirade jävligt högt!


          Imorgon så ska det slipas lite mer och sen ska det dämpas lite mer Hoppas på att jag får hem vinylen imorgon också så jag kan klä på måndag

          Fick hem vinylen idag också Men inte limmet -.- får hoppas på att det kommer på måndag så jag hinner att klä och tweeka lite innan Ljudiadagen



          Drog på lite färg på dörrsidorna då det är en träff i Mariestad imorgon så då ska det väl se hyfsat ut iallafall



          Sen har jag ÄNTLIGEN lagt upp en film på hur framsystemet lirar på YT Enjoy!
          https://www.youtube.com/watch?v=mWgougCPm-Y
          -----------------------------------------------------------
          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

          Comment


          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

            Det som har gjort idag är:
            -spacklat och slipat dörrsidorna.
            -dragit en till kabel ut i dörrarna.
            -dämpat dörrarna lite mer, och dämpat där det skrammlar.
            -monterat 12000k LEDs vid fötterna.
            -monterat bort bakljuset uppe vid bakrutan då den vibrera saaatan.
            -monterat tillbaka hela inredningen.
            osvosv


            spacklaspackla...börjar bli tröttsamt :/

            Sen slipa på det...:/

            Börjar se hyfsat ut nu iallafall

            Sen drog jag på lite färg för att se hur formerna blir. Ska spacklas och slipas lite imorgon sen är dom klara inför att kläs

            Sen fick det bli att dra en till högtalarkabel ut till dörrarna

            Stegen på plats och inkopplade permanent orkade inte sleeva några kablar då det inte kommer synas..

            Sedan blev det att monterade mina 12000k LEDs när jag ändå hade inredningen ur




            Efter det att jag dämpade framdörrarna så felsökte jag vart mitt skrammel kom ifrån som jag har haft en lång tid. Det visade sig att det var bromsljuset uppe vid bakrutan som skramlade, dämpade och hade mig men utan resultat. Så jag skruvade bort den och direkt så försvann mitt bekymmer Ser förjävligt ut, men hellre att det ser fult ut än att det skrammlar.


            Det var allt för idag Imorgon så ska jag försöka att bli klar med spackling och slipningen. Sen får vi se när jag får min vinyl och mitt lim Skulle vara kul om jag hann klart på lördag så man kan tweeka in framsystemet lite innan ljudiadagen

            Tog med mig dörrsidorna till skolan då jag är klar med allt så då kunde jag stå och spackla och slipa hela dagen


            Efter några vänder med spackel så fick det bli lite färg på dörrsidorna för att se vart jag skulle fortsätta att spackla någonstans.
            -----------------------------------------------------------
            148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

            Comment


            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

              Började med att slipa lite till på dörrsidorna innan limmet åkte på


              Sen åkte limmet (Fastbond 30) på med sprutan


              Försökte att klä innan men visste inte att limmet va tvunget att torka innan man började att klä så jag är glad över att jag beställde mer vinyl än vad som behövdes

              Får bli lite mer bilder

              Grymt nöjd såhär långt






              Vad jag tycker om vinylen och limmet än så länge: Vinylen är grym! riktigt fin att jobba med, när det blir jobbigt med formerna så är det bara att ta fram värmepistolen och värma på lite och dra ut och det blir kanon!

              Limmet är också riktigt bra! Va lite skumt att man tvungen att vänta 30-60min innan man började att klä med vinylen men när man väl hade väntat som i mitt fall 45min så va det helt underbart! Det va bara att stryka lite lätt med handen över vinylen och det satt fast perfekt. Sen när det kom till dom jobbiga formerna så va det vara att värma lite på vinylen och stryka ner vinylen och det satt fast rejält men ändå att man kunde dra i det lite

              Jag är skit nöjd! Kan verkligen rekommendera TopnTrim:s vinyl "Super Stretch" och Fastbond 30 till att klä därrsidor och annat med former med! Det kostade dock en slant, men i slutändan så är det värt varenda krona!

              Imorgon så ska dörrsidan göras färdig och därefter ska jag slipa lite på den andra dörrsidan och sedan ska den också få på sig lite klädsel. Om jag hinner så ska även en del utav golvet att dämpas


              Mvh
              -----------------------------------------------------------
              148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

              Comment


              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                Ena dörrsidan renskuren och klar



                Sen fick det bli att slipa och spackla lite på den andra dörrsidan och därefter spruta på lim och vänta och sedan slänga på vinylen och stryka ut


                Den sista dörrsidan är snart klar...allt ska bara renskäras och därefter så ska delen i mitten limmas dit

                Middar och diskant är monterat och dörrsidan är fastskruvad rejält


                Andra sidan blev helt OK den med

                Kommer komma upp bättre bilder med systemkameran någon dag
                -----------------------------------------------------------
                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                Comment


                • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                  Åkte till tunheden idag för att ställa in lite i min bil och provburpa lite och för att polaren skulle hämta steg och framsystem.
                  Det högsta som vi klämde ur va 146.9dB i 45hz, dock med bagageluckan öppen :/ och vi kom väldigt tidigt på att min ström är kassss.

                  Vi mätte effekten såklart också

                  Imphöjningen = 2.18ohm

                  Sen så vred Tunheden liteee på gainen och det resulterade till:

                  Och imphöjningen blev:

                  Helt OK ändå, trodde den skulle vara mycket högre

                  Sen fick bilen lite mer reklam också


                  Sen fick det bli att dammsuga och putsa lite på inredningen (kl 02.00 )


                  "Putsade" även på mina covers i bak och bytte ut dom gamla skruven till svarta istället.


                  Sen fick det bli att göra iordning lite portlängder tills imorgon
                  Djupbasport - Musikport och "dB" porten är monterad på lådan redan


                  Tävlade på Ljudiadagen somsagt och det gick hyfsat bra toppnoteringen blev bara 146.3dB.

                  Inkvalningen


                  Och allt slutade med första plats i Street Stock 4k och andra plats i 129.9, vi spelade lika 2 gånger och sista gången så råkade jag spela ur mig :/ menmen





                  Efter tävlingen så fick det bli att mäta där Tunheden hade "gratismätning" och då testade jag att byta port (32hz) och sen körde jag ner framrutorna och drog på Put On Resulterade till att jag spelade 144dB blankt i 30hz Därefter testade jag att köra upp rutorna och det sänkte med 7db haha

                  Men för att jag ska kunna lira 147dB så är det mer ström som gäller :/ Och det är pengabrist nu till något sådant...Men i sommar så ska det inte vara helt omöjligt
                  -----------------------------------------------------------
                  148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                  Comment


                  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                    Bytt till träinredning


                    Va en bilträff i Mariestad idag som sagt så det fick bli att stå och spela lite på smygvolym




                    Vi börjar med det tråkiga :/ Spidern har lossnat ifrån talspolen på ena basen tråkigt nog. Men det är bara att inhandla lim och limma så är det bara att köra på som vanligt igen


                    Därefter kommer det roliga Har ÄNTLIGEN skaffat lite mer mos till framsystemet Det fick bli ett SPL USA G4-2500D. Steget är lika stort som en ipad och levererar bra med mos och är desstutom välljudande!
                    Steget lämnar enligt specc i 14.4v:
                    4x200wrms i 4ohm
                    4x300wrms i 2ohm
                    2x600wrms i 4ohm bryggat
                    Jag kör steget bryggat i 4ohm och får ut "ca" 300wrms/midd


                    Idag fick det bli att dra iväg till biltema för att inhandla lim så att jag kunde limma ihop spidern med talspolen och sedan fick det bli en liten demo med polaren osv

                    Började med att skruva bort ena basen och förbereda för att limma


                    Basen limmad och därefter så tog jag bort gummiringen på magneten då förebygger värme.

                    magneten blev fetare på köpet

                    Och (självklart) så togs gummiringen bort ifrån den andra basen också



                    Här kommer det en liten video på hur mitt framsystemet lirar med det nya steget Synd att kamerans mick inte hänger med så det låter som att det distar...Menmen.

                    https://www.youtube.com/watch?v=S1Vn...ature=youtu.be
                    -----------------------------------------------------------
                    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                    Comment


                    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                      haha stod vid bilprovningen här i stan och testade några låtar, efter ca 5min så skriver en polare till mig och frågar om det är jag som spelar Det roliga är ju att han bor runt 3km (fågelväg) ifrån bilprovningen :O

                      Haha.. två bokstäver - PA <3


                      Det är en bra bit ifrån där jag stod och spelade.


                      ^Haha en kul grej och ett minne ifrån s40 bygget

                      Ja somsagt så har jag varit i farten och bytt basar nu igen Bytte dom mot mina Spl 12or, en omkoningssats och lådan i s40in. Visst det kanske inte va ett grymt byte men det är tänkt att kona om dom nya basarna och renovera upp dom och då kommer jag att ha riktigt bra basar länge

                      Det fick bli 2st AQ HDC315 (15") med d2 spolar Dom ser fööörjävliga ut (jag vet) men somsagt läs ovan.

                      20.6kg bas


                      Fick låna en 1x15" låda utav en polare bara för att ha något i vinterbilen och kan ju säga att en utav dom nya basarna och mitt gz 4k kopplat i 2ohm lirar lika högt som det gjorde med mina gamla basar i s40in Så detta kommer bli grymt kul att få se hur 2st kommer lira i s40in i skuffen eller precis bakom framstolarna
                      -----------------------------------------------------------
                      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                      Comment


                      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                        Idag har lådan tagits ur bilen och fått ny ägare (Y)

                        Sen va det bara att vrida runt lådan lite och sedan (SPARKA) ut den ur skuffen (Y)

                        Och där va aset ute ur bilen

                        Nu är det tomt i skuffen Får ta bort fogskummet och därefter så blir det att måtta lite och se hur mycket litervolym jag får ut.


                        Ja här kommer eventuellt den sista updaten om s40in.

                        Började med att riva ur klädseln i skuffen då den inte gick att rädda ifrån fogskum.

                        Och dit med nytt

                        Sen efter några timmars arbete så va dörrsidor och alla kablar ute ur bilen.

                        Alla kablar som va i bilen (förutom 3m 50mm2 "the big 3" kablarna ifrån motorutrymmet). Plus voltmätaren och usb & aux "panelen"

                        Allt ersätt mot original (förutom stereon)

                        Originalhögtalarna på plats och dörridorna (Y)

                        Alla klistermärken osv borta så nu är den redo för försäljning Ska bara tvätta av den och putsa lite mer på inredningen



                        Kommer en snubbe imorgon (förhoppningsvis) och kollar på den. Är den inte i någon annans ägo då så åker den ut på blocket
                        -----------------------------------------------------------
                        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                        Comment


                        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                          Blev så trött på att åka utan bas i vinterhärket så det fick bli att slänga i lite saker ifrån det jag tog ur s40in

                          Blev att skicka i batterierna som va i s40in, mitt gz4k osv :lol:


                          Även voltmätare osv


                          Och sen en utav mina AQ basar Det fula är ju att det spelar ifrån s40in när allt va i den..Haha! Inte på mätaren kanske men...

                          S40in sååååld


                          Jävligt tråkigt då det va en grymt bra bil osv...men ska bli grymt kul att nu få kunna bygga ett rejält "bas-bygge" i en kombibil Och som ni ser så blev bilen sjuukt hög bak efter allt ljud kom ur bilen Förut hade den rövhäng satan Det vägde tydligen lite ändå.

                          Och där åker du iväg ifrån min ägo :/ Men som tur är så köpte en jag känner den utav mig så kommer få se den någongång till iallafall



                          Så nu när jag får lönen i November så blir det att leta en ny bil Om inte tidigare då min bakaxel på vinterbilen snart ger upp :/
                          -----------------------------------------------------------
                          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                          Comment


                          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                            Fick bli en ny bil idag Skulle bli en passat men den va absolut inte som ägaren till bilen sa att den var i skick osv...Så det blev en v70

                            Kommer bli kul att få bygga i en stor skuff! Får ut ca 420L maxmått i denna



                            Hare fint så länge! Kommer bättre bilder imorgon


                            "Projektplan"

                            Det som ska göras med den nya bilen är:

                            EXTERIÖR:
                            -Smacka dit coilovers och skruva ner dom max.
                            -Fulltona
                            -C70 strålkastare
                            -LED i dimljus

                            INTERIÖR:
                            Montera USB & AUX adaptrar snyggt i panelerna inklusive voltmätaren.
                            Bygga nya dörrsidor osv.

                            LJUDET:
                            Bygga en herrejösses låda som lirar bra till musik men ändå så ska 150+ knäckas.
                            Bygga nya dörrsidor.
                            Bygga covers i bak runt lådan osv
                            Få tag på batteribank
                            osvosv

                            SETUP:
                            Basar, middar och diskanter:
                            2x AQ HDC3 15" basar som ska få trivas i en stöddig låda.
                            4x SPL USA 104 10" middar som ska få i sig ca 300wrms/st. Eller 3x8" middar
                            2x SPL USA spl-21 1.75" horn.
                            Steg:
                            1x Ground Zero Plutonium 4k till basarna.
                            1x SPL USA G4-2500D till middarna.
                            1x Autostudio 80.2 till hornen.
                            Batteribank: Okänd i nuläget.
                            -----------------------------------------------------------
                            148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                            Comment


                            • Volvo v70 ljudbygge med huvudmärken som (SPL-USA &amp; AQ) Mål: 150+

                              Idag har jag installerat ljud i v70in, nästan allt kablage, baslåda och monoblock.

                              Vi börjar med lite grymma lösningar utav tidigare ägare(Y)
                              Jo men detta är väl...bra?

                              Och sen har dom borrat igenom torpedväggen för att få in kabeln och som tur va så borrade dom 2mm ifrån värmepaketet -.- ingen tätning eller något.

                              Sen hade dom "proffs"skarvat + kabeln.

                              Jordningen va ju "bättre" iallafall.. där hade dom slipat rent iallafall :lol:

                              Nämen hej! där låg du och myste inmuppad vid stolsskenorna :lol:

                              Och efter att jag hittade alla fina lösningar så fick det bli att riva ur allt i kabelväg.


                              Har knappt några bilder på monteringen utav nya kablaget då det inte är så intressant att kolla på, men allt är snyggt dragit under mattorna och panelerna och ingen kabel är synlig. Har även dragit kablarna i robotslang där det är klämriskt eller liknande.

                              Jag började med att dra + kabeln

                              Sen fick det bli att skicka i batterierna, koppla in dom och sedan sätta fast dom temporärt.

                              Banken färdigkopplad. Drog lågnivå och remote efter kortet togs så det fick bli att skicka i baslådan och monoblocket efter det. Ska ändå i med en annan batteribank så brydde mig inte om att lägga ner någon större tid på hur kablarna gick osv.

                              Sådär, då var allt klart tillsvidare. Ska somsagt ska bygga ny låda för 2x15" och därefter skicka i större batteribank, bygga dörrsidor koppla in 2st steg, montera dit USB och voltmätaren snyggt osvosvosv
                              -----------------------------------------------------------
                              148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                              Comment


                              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                                Har hänt lite saker med bilen iallafall

                                Satt och lekte i appen Woofer Box Calculator
                                Spec på den blivande lådan.

                                Och sen "resultat".


                                Sen har jag monterat micken som följde med 178bt:n.


                                Ny framruta fick det bli idag då min hade en spricka och den började att vandra ner i synfältet.


                                Helhetsbild på det


                                Plockade ur bas och steg ifrån v70 idag då portvingen i lådan lossnade och jag inte orkar lägga ner någon tid på dem. Så det fick bli en bild på allting som ska in i v70in 2015 Fattas några par batterier bara :/


                                Har letat nästintill överallt efter strålkastare (till en rimlig peng) då mina reflektorer är sopslut. Men har inte hittat några som är i bra skick och som inte kostar 1000kr/st. Men jag kikade in på bildelsbasen igår och då fick jag se ett begagnat paket med fräscha 2st styling strålkastare och 2st blinkers för 1000kr så det fick bli att beställa direkt

                                Vill helst inte ha "styling" grejor men då detta va såpass billigt osv så fick det bli dessa, Så jäkla dumma är dom inte?


                                Tjena! Idag så har jag införskaffat mig nästintill allt som jag kommer att behöva inför lådbygget osv Ska iväg till tunis någon dag här framöver för att inhandla högtalarkabel till basarna, 50mm2 kabel till Big 3 upgrade och ifrån banken till monoblocket, 2st säkringar och en stor skiva med HPF, 2st lågnivåkablar till framsystemsstegen då jag kommer köra alla steg i skuffen. Får säkert med mig mer grejor hem ifrån Mr. Tunheden

                                + en sats med 24st olika frässtål är också införskaffat (y)
                                -----------------------------------------------------------
                                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                                Comment

                                Working...
                                X