Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Eller kvantitet i detta fallet

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      Idag fanns inte orken till att jobba på bilen så det blev inget vettigt gjort. Fördelen med att inte ha en deadline, man väljer själv när man VILL vara i garaget


      Skruvade dit två plåtar för att få en uppfattning om hur stor lådan kommer att bli.


      Tog kort mellan karossen och lådan för att det inte är så lätt att få in huvudet där och glo :P


      Ska nog gå att fylla med ett par tuber fogskum.

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


        Svetsade dit ett litet vinkeljärn på navet för att staga upp bakaxeln. Det skall svetsas mot sidoväggen när den sitter på plats.



        Borrade ett par hål för att jag skall kunna svetsa väggarna mot ramverket i överkant.


        Så här gjorde jag för att staga upp sidoväggen. Mer vinkeljärn skall dit.


        Lyfte in den i bilen när de bara var svetsade lite smått, detta för att kontrollera att väggarna går in i bilen även med vinkeljärnen.


        Var inga problem. Skruvade även dit däcket för att vara helt säker på att det inte kommer att bli några problem.


        Sen blev det att svetsa mer samt att lägga dit ett par tvärgående stag. Skall dit ett par även där det står "förarsida bak", de kommer jag att sätta så att de sitter "mittemellan " de stagen som sitter till vänster.


        Blir troligen ett "lager" till med vinkeljärn innan jag sätter in väggen i bilen.

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


          Gjorde klart sidoväggen idag, slog på den med hammaren och den har inte alls samma klang som innan. Känns som att den är stum nog så det blir nog inte mer stål.


          Satte ett stag även på det andra navet.


          Påbörjade de vertikala stagen på bakväggen, hann dock bara göra två innan jag var tvungen att åka hem.

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


            Fortsatte med lite stag till bakväggen, mer skall givetvis dit.


            Lager nummer två (lager nummer ett är inte klart, det skall dit mer stål).


            Svetsade dit lite stumpar för att inte få så långa sträckor som inte var svetsade mot bakväggen.


            Varken lager ett eller två är färdigt men det är lite närmre nu än tidigare.

            Försökte även lyfta upp en av takplåtarna och sätta den på plats mot ramverket. Hade dessutom skruvat fast ett vinkeljärn som jag skulle kunna vila det på, problemet var bara att jag inte orkade lyfta upp skiten!

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


              Lät bakväggen vila idag och gav mig på golvet istället. Bestämde mig för att sätta ett stag så att plåtarna skulle ha något att vila mot.


              Staget skulle ligga i samma nivå som resten av ramverket, det innebar att det inte blev mycket yta att svetsa på. För att lösa det så svetsade jag dit två småbitar.


              Tanken var från början att golvplåten skulle varit delad på mitten längsgående i bilen, men det blev ett missförstånd och de skar den åt andra hållet. Därför så hade jag redan kapat till en massa vinkeljärn, tyvärr så blev dem nu lite förkorta men jag tror att det kommer att funka i alla fall.


              Plåten på plats i bilen, dock så tog kolsyran slut så jag kunde inte svetsa dit den.


              En bonusbild underifrån.

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Originally posted by Extra Kim View Post

                En bonusbild underifrån.
                Samlas det inte mkt lera i de där stagen när du är ute och börnar??

                Nädå, det ser bra ut Kim, jag fattar inte hur du orkar bara..
                __________________
                Mvh Jonas
                Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Har jag glömt säga att jag bygger en jordfräs?

                  Jag tycker att jag har lugnt byggtempo på denna jämfört med Expressen och Fiestan, tar ju t.o.m ledigt från garaget när jag inte känner att jag vill jobba på den.

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Snacka om att bygga från scratch! Kul att bygget går framåt!

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Vad tänker du köra i basväg?
                      Eller inga funderingar på det än?:-)

                      Såg nu i tidigare inlägg att de blir d2s, hade missat den posten.
                      Hur mycket effekt blir det?
                      Last edited by jimmaiy; March 20, 2014, 20:39.

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                        Skruvade fast plåten för att den skulle ligga bra när jag svetsade den.


                        Självborrande skruv som Biltema sålde ut, har funkat mycket bra faktiskt. Får dock borra bort gängorna ur plåten för att kunna dra ihop plåt och ramverk.


                        Hissade upp bilen lite till för att kunna svetsa underifrån.


                        Från sidan.


                        Smidigt att kunna hissa upp hela bakänden via bakaxeln.


                        Här ser man skruvarna.


                        Svetsad och klar.


                        Passade på att svetsa igen en del skruvhål i bakväggen, ska bara slipas till så det blir slätt och fint.


                        Blev två stumpar mot bakväggen och sen ett stag i lager nr 2.

                        Mer än så blev det inte idag då jag hade träning.

                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Originally posted by Namenlos View Post
                          Snacka om att bygga från scratch! Kul att bygget går framåt!
                          Ja det blev ganska så rensat Var likadant när jag och Cliff byggde Fiestan.

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          Vad tänker du köra i basväg?
                          Eller inga funderingar på det än?:-)

                          Såg nu i tidigare inlägg att de blir d2s, hade missat den posten.
                          Hur mycket effekt blir det?
                          Vet inte ännu, men jag tror att det blir ett Spl Dynamics ICE 800.1 per bas. Mest för att alla tror att man behöver flera kilowatt per bas för att få fart på prylarna. Men det kan lika gärna bli några andra monoblock ur ICE-serien.

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Originally posted by Extra Kim View Post
                            Ja det blev ganska så rensat Var likadant när jag och Cliff byggde Fiestan.



                            Vet inte ännu, men jag tror att det blir ett Spl Dynamics ICE 800.1 per bas. Mest för att alla tror att man behöver flera kilowatt per bas för att få fart på prylarna. Men det kan lika gärna bli några andra monoblock ur ICE-serien.
                            Okej nej har man rätt låda och kupe behöver man inte mata massa effekt för det ska fläkta på.

                            Ett ice3500 per bas?;-)

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Problemet som jag ser det med att köra Ice 3500.1 är att det skulle kräva en väldigt stor batteribank, vilket i sin tur blir tungt.

                              Jag vill hålla vikten nere, har redan ökat på vikten med 150kg då stålet blev dubbelt så tjockt som jag hade tänkt från början.

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Originally posted by Extra Kim View Post
                                Problemet som jag ser det med att köra Ice 3500.1 är att det skulle kräva en väldigt stor batteribank, vilket i sin tur blir tungt.

                                Jag vill hålla vikten nere, har redan ökat på vikten med 150kg då stålet blev dubbelt så tjockt som jag hade tänkt från början.
                                Ah batteribanken är den tråkiga baksidan när man fläskar på med dom roliga bitarna som steg å basar.

                                Men kan du inte köra ett eller två 3500 istället för många små 800?

                                Comment

                                Working...
                                X